وزارت خارجه چین امروز پنجشنبه دستگیری دو شهروند کانادا را تایید کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد سخنگوی وزارت خارجه چین امروز پنج‌ شنبه خبر بازداشت هر دو شهروند کانادا در خاک این کشور را تایید و بار دیگر این ادعا را تکرار کرد که علت این بازداشت ها، سوء ظن به آنها به دلیل انجام اقداماتی علیه امنیت چین است.

پیش از این اخباری در رسانه‌ های درباره بازداشت دومین نفر منتشر شده بود.

این فرد «مایکل اسپاور» نام دارد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین او عصر دوشنبه به اتهام اقدام علیه امنیت ملی دستگیر شده و هم اکنون برای انجام تحقیقات در اختیار وزارت امنیت این کشور است.

خبر دستگیری اسپاور پس از آن منتشر شد که «کریستیا فریلند»، وزیر خارجه کانادا روز چهارشنبه از بی‌ اطلاعی از سرنوشت یکی از شهروندان کانادایی ساکن چین خبر داد.

مایکل اسپاور در استان «لیائونینگ» زندگی می‌ کند؛ استانی که در شمال شرق چین در نزدیکی مرز کره شمالی قرار دارد. او در کنار فعالیت اصلی خود یعنی مشاور بازرگانی، به فعالیت‌ هایی همچون برنامه‌ ریزی سفرها برای علاقمندان به دیدار از کره شمالی نیز مشهور است.

«دنیس رادمن» بسکتبالیست آمریکایی پیش از این به کمک اسپاور به پیونگ یانگ سفر کرده بود.

اسپاور یکی از معدود افراد غربی است که رابطه نزدیکی با پیونگ یانگ دارد. او بارها به کره شمالی سفر کرده، حتی با رهبر کره شمالی دیدار داشته و عکس‌ هایی از این دیدار را منتشر کرده است.

با آغاز دور جدیدی از روابط میان پیونگ یانگ و دیگر کشورهای جهان از ابتدای سال 2018، مایکل اسپاور نقش مهمی را در تشویق سرمایه‌ گذاران غربی برای سرمایه‌ گذاری در کشور بحران‌ زده و هسته‌ ای کره شمالی ایفا کرده است.

او همچنین در سال 2005 برای چند ماه در پیونگ یانگ زندگی کرد و در مدرسه‌ ای که از سوی یک سازمان غیردولتی کانادایی اداره می‌ شد مشغول به تدریس شد.

آزادی مشروط خانم وانژو منگ

بازداشت مایکل اسپاور در زمانی کمتر از دو هفته از آغاز دور جدیدی از تنش‌ ها میان چین و آمریکا در پی دستگیری یکی از مدیران برجسته شرکت چینی هوآوی به عنوان دومین تولید کننده بزرگ گوشی‌ های هوشمند در جهان انجام شد.

بنا به درخواست مقام‌ های آمریکایی «وانژو منگ» دختر بنیانگذار هوآوی به اتهام نقض تحریم‌ های ایران اول دسامبر (10 آذر) در «ونکوور» بازداشت شد.

آمریکا ادعا می‌ کند که هوآوی با دور زدن تحریم‌ های آمریکا، تجهیزات ساخت تلفن همراه را به ایران و شماری دیگر از کشورها منتقل کرده است.

وانژو منگ 44 ساله هم اکنون بطور مشروط آزاد است اما اجازه خروج از کانادا را ندارد و قرار است برای ادامه روند دادرسی به آمریکا فرستاده شود. او در صورت اثبات اتهامات، احتمالا به حبس تا 30 سال محکوم خواهد شد.

دستگیری وانژو منگ واکنش شدید پکن را در پی داشت؛ چین پیش از این درباره پیامدهای بازداشت منگ به کانادا هشدار داده بود.

علاوه بر مایکل اسپاور، پلیس چین روز سه‌شنبه نیز «مایکل کاوریگ» دیپلمات پیشین کانادایی فعال در یک شرکت بین‌ المللی در چین را دستگیر کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.