نمایندگان حزب محافظه کار انگلیس با رای مثبت به رهبری ترزا می، وی را در مقام رهبری این حزب و نخست وزیری ابقا کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «ترزا می» رهبر کنونی حزب محافظه‌ کار انگلیس و نخست‌ وزیر این کشور موفق شد از هم‌ حزبی‌ های خود رای اعتماد بگیرد و کماکان مقام رهبری حزبش را حفظ کند.

در این رای‌ گیری، 200 نفر به ترزا می رای اعتماد و 117 نفر رای عدم اعتماد دادند. به عبارت دیگر 63 درصد محافظه‌کاران به او رای اعتماد دادند و ۳۷ درصد آنها نیز خواستار کنار رفتن او از قدرت شدند.

بیش از 48 نماینده از «کمیته 1922» در حزب محافظه کار خواسته بودند تا رای گیری درون حزبی در مورد ادامه رهبری ترزا می برگزار شود.

در نتیجه این رای گیری، بنا به مقررات داخلی حزب محافظه کار تا یک سال آینده امکان به چالش کشیدن مجدد رهبری ترزا می بر این حزب وجود نخواهد داشت.

او پس از پایان رای گیری گفت: «روز پرچالشی بود اما در پایان خوشحالم که اعلام کنم در رای گیری امشب از حمایت همکارانم برخوردار شدم. درپی این رای گیری، حال باید به انجام وظیفه در قبال اجرای برگزیت برای مردم برویم و آینده بهتری برای این کشور بسازیم؛ برگزیتی که بتواند بر اساس رای مردم به وعده هایش عمل کند. اگرچه اجرای برگزیت مهم است ما باید در عین حال بر مسائل دیگری که مردم برای خودشان حیاتی می دانند تمرکز کنیم.»

با وجود گرفتن رای اعتماد مجدد، اینکه یک سوم هم‌ حزبی‌ های ترزا می به او رای عدم اعتماد دادند، جایگاه او به عنوان رهبر حزب محافظه‌ کار تضعیف و بی‌ ثبات شده است.

این در حالی است که پیروزی در این رای‌ گیری، تاثیر چندانی در مشکل اصلی او، یعنی مخالفت اکثر نمایندگان مجلس با توافقی که او در مذاکره با اتحادیه اروپا به دست آورده، نمی‌ گذارد.

بنابراین اگرچه ادامه نخست‌ وزیری او برای یک سال دیگر تضمین شده، ولی سرنوشت او کم و بیش در گروی جلب حمایت ده‌ ها نفر از نمایندگان حزب خودش از برگزیت است.

منتقدین ترزا می درون حزب محافظه‌ کار که خواستار این رای‌ گیری شده بودند، با توافقی که او با اتحادیه اروپا بر سر خروج از این اتحادیه به دست آورده موافق نیستند.

آنها معتقدند که این توافق، مطالبات اصلی بسیاری از طرفداران خروج از اتحادیه اروپا را برآورده نمی‌ کند.

در عین حال پیش از رای‌ گیری، برخی رهبران اروپا تاکید کرده بودند که تغییری در توافق برگزیت ایجاد نخواهد شد.

این در حالی است که ممکن است حزب کارگر و دیگر احزاب مخالف تصمیم به استیضاح دولت در مجلس عوام بگیرند. در صورت همراهی مخالفان درون حزبی ترزا می با احزاب مخالف، دولت ائتلافی نخست وزیر  سقوط خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.