جوانان تونسی با الهام از جلیقه‌ زردها در فرانسه، جنبش «جلیقه‌ قرمزها» را در تونس راه اندازی کرده اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد گروهی از جوانان تونسی با الهام از «جلیقه‌ زردها» در فرانسه، جنبش اعتراضی «جلیقه‌ قرمزها» را در تونس به راه انداختند.

فعالان تونسی در بیانیه‌ ای که در شبکه‌ های اجتماعی منتشر شد رسما از به راه افتادن جنبش به نام «جلیقه‌ قرمزها» با هدف درخواست برای تغییرات و اصلاح در کشور خبر دادند.

این کارزار با الگوبرداری از «جلیقه‌ زردها» در فرانسه و در واکنش به گرانی، فساد، بیکاری و سیاست‌ های نامناسب دولت آغاز شده است.

در بیانیه جلیقه قرمزها آمده است: جنبش جلیقه قرمزها گامی در مسیر مبارزه برای بازپس‌ گیری کرامت و عزت تونسی‌ هاست. این جنبش به اعتراضات مسالمت آمیز پایبند خواهد بود.

در همین راستا، «یوسف الشاهد» نخست‌ وزیر تونس در اختتامیه کنفرانس ملی مبارزه با فساد در این کشور گفت:‌ مبارزه با فساد برای تقویت حاکمیت قانون و روند دموکراسی لازم است و باید همگان به تلاش در این راستا ادامه بدهند. این روند نیاز به تقویت اعتماد شهروندان به دولت دارد.

وی گفت: مبارزه با فساد گزینه ثابت و روندی توقف‌ ناپذیر و اولویتی ملی است.

چهار هفته پیاپی است که جلیقه زردها در خیابان‌ های شهرهای فرانسه دست به اعتراض و تجمع زده‌ و با پلیس فرانسه درگیر شده‌ اند.

در همین چند روز این جلیقه زردها توانستند خیل قابل توجهی از فرانسوی ها را به خیابان ها بیاورند و خود را به تیتر یک رسانه‌ ها و فضای سیاسی فرانسه تحمیل کنند.

جلیقه زردها می گویند دلایل اصلی تظاهرات شان، افزایش مالیات بر فرآورده های نفتی، افزایش قیمت سوخت و کاهش قدرت خرید است.

ماجرا از «پریسیلیا لودوسکی» زن جوان 32 ساله ای آغاز شد که در  حومه پاریس زندگی می‌ کند. او ماه مه برای کاهش قیمت سوخت در پمپ بنزین های فرانسه توماری روی اینترنت منتشر کرد و از مردم خواست آن را امضا کنند.

این درخواست اینترنتی لودوسکی اما تا ماه اکتبر توجه کسی را جلب نکرد. تا اینکه در 22 اکتبر روزنامه لوپاریزین گزارشی درباره این اقدام راننده منتشر کرد. پس از این گزارش شمار زیادی این درخواست کاهش قیمت سوخت را امضا کردند.

85 درصد حامیان جلیقه زردها از قشرهایی هستند که فرانسوی‌ ها از آنها به عنوان قشر «مردمی» یاد می کنند؛ یعنی طبقه متوسط رو به پایین.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.