وزیر خارجه فرانسه در واکنش به توییت ترامپ از او خواست که در امور داخلی فرانسه دخالت نکند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، فرانس 24 گزارش داد وزیر خارجه فرانسه در واکنش به توییت ترامپ از او خواست که در امور داخلی فرانسه دخالت نکند. اعتراضات در فرانسه به چهارمین هفته خود رسیده و وزیر اقتصاد فرانسه گفته است که این اعتراض‌ ها برای اقتصاد فرانسه فاجعه‌ بار است.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با شبکه رادیویی «آر تی ال» به توییت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، واکنش نشان داد و از او خواست که در سیاست داخلی آمریکا دخالت نکند.

لودریان در مقام وزیر خارجه فرانسه و همچنین از قول «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه، خطاب به ترامپ گفت که فرانسه هیچ تمایلی ندارد در امور داخلی آمریکا دخالت کند و در دعواها و بحث‌ های آنها شرکت داشته باشد.

وزیر خارجه فرانسه خطاب به ترامپ گفت: «دست از سر مردم ما بردارید!»

لودریان  گفت: «می‌ دانم که تا چه اندازه دموکراسی شکننده است.» او افزود: «خطرناک است که نهادهای ما و همزیستی ما مورد پرسش و تردید واقع شود.»

اما دونالد ترامپ چه گفته که سبب واکنش مقام‌ های فرانسه شده است؟

ترامپ در هفته گذشته دو بار در ارتباط با اعتراض‌ های فرانسه توییت کرد. او با اشاره به اعتراض‌ ها در فرانسه، توافق اقلیمی پاریس را هم مورد انتقاد قرار داد. او روز شنبه 8 دسامبر در حالی که معترضان در نقاط مختلف فرانسه به خیابان‌ ها آمده‌ بودند، در توییتر خود نوشت: «توافق [اقلیمی] پاریس برای پاریس چندان خوشایند نبود. تظاهرات و خشونت همه فرانسه را در بر گرفته است.»

ترامپ افزود: «مردم نمی‌ خواهند مقادیر زیادی از پول خود را به خصوص به کشورهای جهان سومی بدهند که به صورت پرسش برانگیزی اداره می‌ شوند، تا شاید از محیط زیست محافظت شود.»

به گفته رئیس‌ جمهور آمریکا، معترضان در فرانسه فریاد می‌ زنند: «ما ترامپ را می‌ خواهیم.»

ترامپ در توییت دیگری به ایده تشکیل ارتش اروپایی نیز انتقاد کرد. او نوشت: «ایده تشکیل ارتش اروپایی در جنگ جهانی اول و دوم خیلی موثر نبود. اما آمریکا برای شما آنجا بود و همیشه خواهد بود.»

ترامپ افزود: «آنچه ما می‌ خواهیم پرداخت سهم عادلانه از هزینه‌های ناتو است. آلمان تنها یک درصد از تولید ناخالص خود را هزینه می‌ کند در حالی که آمریکا 4.3 درصد از تولید ناخالص خود را برای دفاع از اروپا صرف می‌ کند.»

وزیر خارجه فرانسه در عین حال اعلام کرده است که سازمان دفاعی و امنیت ملی این کشور تحقیقاتی را درباره احتمال دخالت روسیه در ناآرامی‌ های چند هفته اخیر فرانسه آغاز کرده است. وی تصریح کرد: «من این شایعه‌ ها را شنیده‌ ام. دبیرخانه سازمان دفاعی و امنیت ملی در حال تحقیق در این موضوع است. ما نتیجه این تحقیقات را خواهیم دید. تا زمانی که حقیقت مشخص شود، هیچ قضاوتی نمی‌ کنم.»

سخنان وزیر خارجه فرانسه در پی گزارش روزنامه تایمز در این زمینه بیان شد. این رسانه بر اساس بررسی‌ های صورت گرفته توسط یک موسسه امنیت سایبری اعلام کرد که صدها حساب کاربری توییتری مرتبط با روسیه، با منتشر کردن عکس‌ ها و مطالبی درباره تظاهرات جلیقه زردها این ناآرامی‌ ها را «بزرگنمایی» کرده‌ اند.

طبق گزارش موسسه «اتحاد برای حمایت از دموکراسی» حدود 600 حساب توییتری که در اشاعه دیدگاه‌ های و نظرات کرملین شناخته شده هستند، در هفته‌ های اخیر تمرکز خود را روی ناآرامی‌ های فرانسه بیشتر کرده‌ اند. این حساب‌ های کاربری از هشتگ‌ جلیقه زردها به زبان فرانسوی در توییت‌ های خود استفاده می‌ کنند. 

با ادامه اعتراض‌ های جلیقه زردها در فرانسه مقامات دولتی این کشور درباره پیامدهای اقتصادی این اعتراض‌ ها هشدار می‌ دهند.

«برونو لو میر» وزیر اقتصاد فرانسه روز یکشنبه در دیدار با صاحبان فروشگاه‌ های پاریس هشدار داد که اعمال خشونت‌ ها به ویژه برای پاریس و اقتصاد فرانسه فاجعه‌ بار است.

به خصوص پایتخت فرانسه که روز شنبه شاهد تظاهرات 10 هزار نفر بود به شدت آسیب دیده است، شیشه بسیاری مغازه ها شکسته، خودروها سوزانده شده و فروشگاه ها غارت شده اند.

«امانوئل گریگوار» معاون شهردار پاریس گفته است که «شنبه خسارات خیلی بیشتری از یک هفته پیش وارد شد» که دلیل آن پراکنده بودن اعتراضات شنبه بود. با این حال او افزود که تعداد زخمی ها از یک هفته پیش کمتر است.

جنبش جلیقه‌ زرد‌ها به حزبی سیاسی مربوط نیست و از فعالیت شهروندان در شبکه‌ های اجتماعی به وجود آمده است. آنها در اعتراض به طرح‌ های اصلاحی رئیس جمهور فرانسه، از جمله در ارتباط با گران شدن قیمت سوخت و ارزاق عمومی، تظاهرات کردند. امانوئل ماکرون با وخیم شدن اوضاع در پاریس و دیگر شهرها در مقابل اعتراضات سراسری در این کشور تسلیم شد و افزایش بهای سوخت را برای یک سال به تعویق انداخت. اما تسلیم شدن ماکرون هم معترضان را آرام نکرد و جلیقه‌ زردها از مردم خواسته‌ اند تا به خیابان‌ ها بیایند.

بسیاری از معترضان اکنون خواستار استعفای ماکرون‌ هستند. محبوبیت ماکرون نزد شهروندان فرانسه بعد از این تظاهرات به شدت کاهش یافته است. بر مبنای آخرین نظرسنجی‌ ها، محبوبیت ماکرون در میان شهروندان فرانسه به 25 درصد رسیده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.