فردی که با هفته‌ های راهپیمایی در شهرهای مختلف ارمنستان توانسته بود نخست وزیر را وادار به استعفا کرده و نهایتا خود بر مسند وی بنشیند، در انتخابات پارلمانی هم پیروزی چشمگیری بدست آورد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه الجزیره گزارش داد «نیکول پاشینیان» نخست وزیر موقت ارمنستان که از هفت ماه پیش انقلاب مخملی را در این کشور هدایت می کند، در انتخابات زودهنگام پارلمانی به یک پیروزی قاطع رسید.

شمارش تقریبا کامل آرا نشان می دهد که ائتلاف حامیان او برنده بیش از 70 درصد آرا شده است.

کرسی های حزب او و متحدانش حدود دو سوم کرسی های پارلمان ارمنستان می شود.

مشارکت رای دهندگان حدود 49 درصد گزارش شد.

براساس نتایج رسمی با شمارش آرای 90 درصد حوزه ها، ائتلاف میانه گرای «گام من» که حزب «پیمان مدنی» پاشینیان جزو آن است برنده 70.4 درصد آرا شده است.

نزدیک ترین رقیب آن، حزب میانه روی «رفاه ارمنستان» برنده بیش از 8 درصد آرا شد. این حزب تحت هدایت «گاجیک ساروکیان» بخشی از ائتلاف حاکم بود که کنترل پارلمان را در دست داشت.

 

DuB2_OPXcAEuq3D

 

«ارمنستان درخشان» که یک حزب لیبرال هوادار غرب است، برنده 6 درصد آرا شد.

هر حزب نیازمند حداقل 5 درصد آرا برای ورود به پارلمان است که در مجموع 101 کرسی دارد.

براساس قانون اساسی ارمنستان 30 درصد کرسی های پارلمان باید در اختیار احزاب مخالف باشد.

نیکول پاشینیان در ماه آوریل امسال پس از یک انقلاب مخملی که با هفته‌ های راهپیمایی در شهرهای مختلف کشور و خصوصا ایروان به نتیجه رسید توانست «سرژ سرکیسیان» را وادار به استعفا از پست نخست‌ وزیری کرده و نهایتا خود بر مسند نخست‌ وزیری بنشیند.

او با شم روزنامه‌ نگاری و نفوذ اجتماعی‌ اش توانست تا با موج‌ سواری بر بحران‌ های اجتماعی، اقتصادی و نیز فساد ریشه‌ دار سیاسی در ارمنستان فضای سیاسی کشور را به دست گرفته و امیدهای جدیدی را در برابر شهروندان ارمنی نوید دهد.

 

merlin_147910605_f9089858-8195-48cf-8486-80ad2ebb322e-jumbo

 

اگرچه هیچ کدام از مخالفان او هیچ‌ گاه او را به مزدوری غرب و یا جاسوسی برای اروپا و آمریکا متهم نکرده‌ اند اما همه بر این عقیده هستند که وقوع این انقلاب و به قدرت رسیدن او، درواقع گسستی در حلقه مدیریتی کشور و حرکت به سوی فضایی ضد روسی و یا حداقل غیر روسی در کشور است. با این حال برخی تحلیلگران می گویند که پاشینیان سعی خواهد کرد ضمن حفظ قول هایش روابط با روسیه، متحد کلیدی ارمنستان، را حفظ کند.

پاشینیان اگرچه در هفته‌ های آغازین حکومتش از عدم تصمیم خود برای انجام انتخابات زودهنگام سخن گفته بود، اما با تداوم فعالیت‌ هایش به عنوان رئیس دولت و مواجهه‌ های که با ساختار قدیمی و لابی‌ های موجود در داخل حاکمیت ایروان داشت نهایتا کشور را به سوی یک انتخابات زودهنگام در یکشنبه پیش رو برد تا با مجلسی یکدست‌ تر امکان سلطه بیشتری بر ساختار حاکمیت داشته و تحولات و اصلاحاتی که در سر دارد را با قدرت بیشتری پیگیری کند.

پاشینیان 43 ساله اکنون برای پیش بردن برنامه هایش در زمینه مقابله با فساد و اصلاح اقتصادی از حمایت اکثریت پارلمانی برخوردار است.

ارمنستان با سه میلیون نفر جمعیت که جزو جمهوری های سابق شوروی است میزبان یک پایگاه نظامی روسیه است و برای امنیت خود به مسکو تکیه دارد.

اکنون چهره های ارشد حزب جمهوری خواه، پاشینیان را به تلاش برای تبدیل ارمنستان به آلمان دهه 1930 و رفتاری هیتلری متهم می کنند.

پاشینیان، سردبیر سابق یک روزنامه مخالف دولت، تاکنون دو بار زندانی شده است. بار نخست به دلیل سازماندهی تظاهرات سال 2008 و دومین بار نیز امسال برای مدت کوتاهی به زندان افتاد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.