مجله آمریکایی نشنال اینترست چهار اسلحه «مرگبار» روسی را نام برد که ناتو نمی‌ خواهد به هیچ وجه با آنها درگیر شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، مجله نشنال اینترست نوشت: تسلیحات، منعکس کننده امکانات نظامی ارتش یک کشور هستند. تانک های تی 72 بی3 و تی 90، راکت انداز «اسمرچ»، مجموعه موشکی « اسکندر» و سامانه موشکی اس 400، تسلیحات مرگبار روسی نامیده شده اند که ناتو نمی خواهد با آنها درگیر شود.

تانک تی 72 بی3

تانک های جنگی اصلی تی 72 بی3 و تی 90 ای اس، بهترین دفاع را در مقابل تسلیحات ضدتانکی دارند و اسلحه تکمیل شده، مهماتی دارند که به آنها امکان نابودی تانک های جنگی کشورهای غربی را در فاصله های کوتاه می دهد.

تی - 72، پر مشتری ترین تانک روسی معاصر و تی 72 بی3، آخرین نوع آن نمونه چنین طرح هایی هستند.

تانک تی ـ 72بی، نوع مدرنیزه شده تانک تی ـ 72،سلف تانک تی ت 72 بی 3 است. این تانک مشخصه هایی داشت که آن را از همه انواع قبلی تانک تی ـ 72 متمایز می کرد. مجتمع تسلیحات هدایت شونده «سویر» و دستگاه نشانه گیری 1К13 برای موشک های هدایت شونده و مجتمع دفاع دینامیکی از جمله آنها بود.

تانک تی ت 72بی 3 طبق دستور مورخه 19 دسامبر 2012 وزیر دفاع روسیه جزو تسلیحات ارتش کشور شد.

 

-KYwxyF7gmob4KUjyIsm

 

این تانک مجهز به سیستم جدید هدایت آتشباری است که با کمک آن می تواند هدف را تل مسافت پنج کیلومتری کشف و شناسایی کند. علاوه بر این تانک مجهز به حسابگر بالستیکی دارای مجموعه حسگر های شرایط جوی و توپوگرافیک است. این امر روند تدارک شلیک را خودکار کرده و دقت آن را افزایش می دهد. ضمنا استفاده از وسیله خودکار رهگیری اهداف، کار نشانه گیر را در جریان تیراندازی در حال حرکت و به سوی اهداف متحرک تسهیل کرده است. 

برای بهبود مشخصات دینامیکی در شرایط افزایش روز افزون وزن تانک، موتور توربو دیزل نصب شده که قدرت آن در مقایسه با موتور نوع قبلی به میزان 30 درصد افزایش یافته است.

تانک تی 90

این تانک غول پیکر و بسیار مدرن را می توان بهترین در نوع خود محسوب کرد که نسبت  به تانک های قبلی و هم رده خود یک سر و گردن بالاتر است.

در مورد تغییراتی که این تانک در مقایسه با دیگر تانک های پیش از خود دارد باید پیش از هر چیز به ماژول برجک جدید آن اشاره کرد که در ترکیب با مجموعه سلاح های قدرتمند خود و یک سیستم کنترل آتش اتوماتیک، به یک ماشین جنگی بی رقیب تبدیل شده است که از قدرت آتش بی نظیری بهره می برد.

 

150503234416470619-w700

 

همچنین با نصب یک سیستم تعقیب و هدفگیری خودکار روی تانک با استفاده از کانال تصویربرداری گرمایی، سیستم آتش، این تانک از کارآیی و دقت بسیار بالایی برخوردار شده است. علاوه بر این گزینه های در دسترس توپچی و فرمانده برای جستجو و هدفگیری با هم هماهنگ و برابر شده است که باعث می شود حالت شکار- شلیک در سیستم کنترل آتش بسیار موثر عمل کند. این تانک پیشرفته از سیستم محافظتی بسیار قدرتمندی نیز برخوردار شده است.

توپ جدید 125 میلیمتری این تانک توانایی استفاده از تمامی انواع گلوله های مدرن را داشته و یک مسلسل با قابلیت کنترل از راه دور نیز که روی دو صفحه ثابت شده، به فرمانده امکان می دهد که در حالی که در درون تانک قرار دارد آتش موثری را از همانجا روی سر هدف ریخته و همزمان با شلیک توپ اصلی و در حال حرکت نیز به این آتش سنگین خود ادامه دهد.

همچنین سیستم مین روب نیز امکان نصب روی این تانک را دارد. یک سیستم گذر از گل و لای عمیق نیز برای این تانک طراحی شده که در صورت نیاز در عرض 20 دقیقه توسط خدمه آماده خواهد شد. 

بی ام 30 اسمرچ

BM-30 Smerch معروف به «گردباد» راکت‌ اندازی است که برای شکست دادن پرسنل، زره پوش، و اهداف دارای پوست نازک در مناطق غلظت، باتری توپخانه، پست فرماندهی و انبارهای مهمات طراحی شده است.

تایید استفاده از اسمرچ اولین بار سال 2014 در دو منطقه جنگی سوریه مخابره شد. همچنین اسمرچ توسط نیروهای دولت اوکراین در شهرهای دونتسک و لوهانسک مورد استفاده قرار گرفت؛ موارد استفاده از این سیستم توسط طرفداران روسیه در اوکراین نیز دیده شده است. نیروی زمینی روسیه BM-30 را در اکتبر 2015 هم در سوریه علیه تروریست‌ ها استفاده کرد.

 

download

 

مکانیزم عمل  شلیک راکت‌ ها از این سامانه می‌ توانند بصورت تکی و یا پرتاب پشت سر هم تمامی 12 راکت‌ ها سیستم گردباد باشند و شلیک تمامی آنها بطور کامل در مدت زمان 38 ثانیه صورت گیرد. شلیک راکت‌ ها توسط اپراتور از داخل کابین و یا به‌ صورت کنترل از راه دور صورت می‌ گیرد،حجم آتش تمام لانچرها سطحی از منطقه نبرد را در محدوده 672 هزار مترمربع با دقت 150 متر را برای هر راکت شلیک شده در بر می‌گیرد که با توجه به قدرت و حجم آتش این سامانه تقریبا سه برابر دقیق‌ تر از آتش هر توپخانه موجود در ارتش های جهان می‌ باشد. دقت بالای پرتاب راکت‌ های شلیک شده اسمرچ ناشی از حرکت دورانی در حین پرتاب و سیر پرواز به دور محور خود و تثبیت جهت مسیر حرکت توسط پره هایی که در پشت راکت نصب شده می‌باشند که برای افزایش دقت هدف‌ گیری بیشتر به سیستم تصحیح مسیر و برد نیز مجهز شده اند. 

سامانه موشکی اسکندر

گوناگونی موشک هایی که سامانه موشکی عملیاتی-تاکتیکی اسکندر به آنها مسلح است، امکان می دهد هر هدفی از طریق انتخاب مناسب ترین نوع موشک و کلاهک نابود شود.

سامانه موشکی اسکندر برای وارد کردن ضربات دقیق موشکی به اهداف واقع در مسافت 50 تا 500 کیلومتری در صحنه های گوناگون عملیات جنگی در هر شرایطی در نظر گرفته شده و حتی وسایل دفاع هوایی و جنگ الکترونیک دشمن قادر به خنثی کردن آن نیستند.

علاوه بر این، مجموعه راکتی اسکندر بسیار قوی تر از نمونه‌ های قدیمی ساخته شده و سرعت و دقت بالایی دارد و همچنان قادر به فرار از سیستم دفاع هوایی و دارای کلاهک‌ جنگی می‌ باشد.

 

سامانه اس 400

سامانه زمین به هوای اس 400 نسل جدید سیستم پدافند هوایی روسیه است که به عنوان یک بهبود از خانواده پدافند هوایی اس 300 به‌شمار می‌ رود.

این سامانه زمین به هوا قابلیت‌ های سیستم‌ های دیگر از سری اس 300 را به چالش می‌ کشد و برد آن حداقل دو بار بیشتر از برد ام‌آی‌ام-104 پاتریوت (MIM-104 Patriot) است.

به گفته منابع روسی و دیگر کشورها، اس 400 قادر به تشخیص 100 هدف به‌ طور هم‌ زمان و درگیر شدن با 12 هدف به‌طور هم‌ زمان از محدوده 400 کیلومتری است. این هدف‌ ها می‌توانند از جمله انواع هواگرد، هواپیما، موشک‌ های کروز و موشک‌ های بالستیک باشند.

اس 400 با داشتن قابلیت 3 موشک مختلف، بسیار دوربرد (40N6)، دوربرد (48N6)، و موشک‌های با برد متوسط (9M96) قادر به پوشش همه عملکرد مورد نیاز است. هر یک از این موشک‌ ها دارای قابلیت‌ های متفاوت است.

کارشناسان معتقدند به طور کلی سیستم های دفاع هوایی ناتو توانایی دفع راکت های روسی را ندارند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.