«ادوارد فیلیپ» نخست وزیر فرانسه تأکید کرد که افزایش بهای گاز و برق طی زمستان آینده به تعویق می افتد.

به گزارش جماران به نقل از  نقل  سی ان ان، دولت فرانسه اعلام کرد در برابر فشار جنبش موسوم به «جلیقه‌زردها» اجرای طرح افزایش مالیات سوخت را برای چند ماه به حالت تعلیق در می آورد.

«ادوارد فیلیپ» نخست وزیر فرانسه تأکید کرد که افزایش بهای گاز و برق طی زمستان آینده به تعویق می افتد.

فیلیپ همچنین گفت که افزایش مالیات بر سوخت به مدت شش ماه به حالت تعلیق در می آید.

نخست وزیر فرانسه در یک کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد که « صدای این خشم را می شنوم و آن را جدی می گیرم.»

وی تأکید کرد که دولت کشورش خشونت های اخیر را نمی پذیرد.

فیلیپ در ادامه تصریح کرد که «زمان گفت و گو» فرا رسیده است.

تصمیم تازه دولت عصر دوشنبه در جریان یک نشست فوق‌العاده بحران در کاخ الیزه به ریاست «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور  و با حضور ده وزیر دیگر کابینه او از جمله «کریستوف کاستانر» وزیر کشور اتخاذ شده است. ماکرون برای شرکت در این نشست، سفر برنامه‌ریزی شده خود به صربستان را به تعویق انداخته بود.

منابع نزدیک به مقام‌های رسمی در پاریس به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که دولت تصمیم دارد به جز تعویق اجرای طرح مالیاتی برای سوخت و با خریدن زمان، تدابیر دیگری نیز برای آرام کردن فضای اعتراض و خروج از بحران پیدا کند.

لغو برنامه دیدار نخست‌وزیر با نمایندگان جلیقه‌زردها

در تحولی دیگر یورونیوز گزارش داد که همزمان با انتشار خبر مربوط به تعویق طرح دولت، ماتینیون، دفتر نخست‌وزیری فرانسه اعلام کرد ادوارد فیلیپ برنامه دیدار بعد از ظهر سه‌شنبه با نمایندگان جلیقه‌زردها را لغو کرده است. دلیل این امر همان تصمیم دولت برای تعویق طرح افزایش مالیات سوختی اعلام شده است.

در حالی که فرانسه هنوز در شوک خشونت‌های روز شنبه به ویژه در پاریس است، «استانیسلاس گرینی» نماینده جدید حزب حاکم می‌گوید که تصمیم روز دوشنبه دولت، اوضاع را در کشور آرام خواهد کرد.

ادامه اعتراض‌ها

به نظر می‌رسد دولت فرانسه قصد دارد تا با اعلام این تصمیم اوضاع کشور را آرام کند، اما ظاهرا این عقب‌نشینی ضمنی هنوز تغییری در وضعیت ناآرام کشور ایجاد نکرده است.

از سویی جلیقه‌زردها این تصمیم را ناکافی می‌دانند و از سوی دیگر معترضان در سراسر کشور با فراخوان برای «سه‌شنبه سیاه» به اعتراض خود ادامه می‌دهند.

اعتراض‌ها و درگیری با پلیس در جزیره «رئونیون» نیز در طول شب گذشته تا نزدیکی صبح ادامه داشت. رئونیون یکی از جزایر تحت حاکمیت فرانسه در اقیانوس هند است.

سندیکای ملی دبیرستان‌های فرانسه که دانش‌آموزان را به اعتراض و راهپیمایی در روز دوشنبه فراخوانده بود، نتوانست اعتراض بزرگی را سازماندهی کند. با این حال در برخی شهرهای فرانسه گزارش‌هایی از درگیری پلیس با دانش‌آموزان دریافت شده است. شدت این درگیری‌ها در شهرهای «تولوز و مارسی» واقع در جنوب فرانسه بیش از مناطق دیگر بوده است.

روز سه‌‌شنبه در منطقه «برون» واقع در شرق «لیون» نیز گروهی از دانش‌آموزان دبیرستانی با تعطیل کردن کلاس‌ها به خیابان آمده و در برابر مأموران پلیس سطل‌های زباله را آتش زدند.

نیروهای پلیس از روز دوشنبه بسیاری از دبیرستان‌های پاریس و حومه این شهر را محاصره کرده و در ساعات برقراری کلاس‌ها به دانش‌آموزان اجازه ورود و خروج ندادند.

تعطیلی پمپ بنزین‌ها

به دنبال آشوب و ناآرامی که سراسر فرانسه را در بر گرفت، جایگاه‌های توزیع سوخت در این کشور به شدت احساس ناامنی می‌کنند.

به گزارش رسانه‌های فرانسه، روز سه‌شنبه دست کم ۱۷۵ جایگاه پمپ بنزین در سرتاسر فرانسه مجبور به تعطیلی شدند. دلیل تصمیم جایگاه‌داران به تعطیلی اخلال به وجود آمده در رسیدن تانکرهای حامل سوخت و نیز ترس از حمله معترضان ذکر شده است.

در روزهای گذشته جلیقه‌زردها بسیاری از راه‌ها را به نشانه اعتراض بسته وبه این ترتیب در کار توزیع کالا و سوخت به وسیله کامیون‌ها اختلال ایجاد شد.

خشونت پلیس و نیروهای لباس شخصی

رسانه‌های فرانسه از آتش زدن خودروها و تخریب اموال عمومی به دست جلیقه‌زردها در روز شنبه گذشته به ویژه در خیابان‌های منتهی به میدان «شارل دوگل» و در نزدیکی «شانزلیزه» پاریس خبر دادند.

از سوی دیگر در روزهای گذشته‌ ویدیوهای بسیاری از برخورد خشن پلیس با معترضان در شبکه‌های اجتماعی فرانسه منتشر شده است.

بسیاری از کاربران نیز ویدیوهایی از کتک زدن خشن معترضان و تخریب اموال عمومی در خیابان به دست افرادی با لباس شخصی منتشر کرده‌اند. معترضان ادعا می‌کنند که این افراد در واقع نیروهای پلیس هستند که با نفوذ در میان راهپیمایان قصد داشته‌اند که یا با آنها برخورد کرده یا چهره آنها را تخریب کنند.

پلیس «س.ار.اس» فرانسه که مأمور برخورد با آشوب‌های خیابانی است، روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن تأیید این که به طور معمول افرادی از پلیس در میان تظاهرکنندگان نفوذ و اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند، در عین حال اتهام تخریب اموال عمومی به دست این نیروها را تکذیب کرده است. پلیس با «مشکوک» خواندن این ویدیوها می‌گوید نیروهای نفوذی پلیس کاری در جهت «تحریک» تظاهرکنندگان انجام نمی‌دهند.

در بیانیه پلیس همچنین آمده است که جمع‌آوری اطلاعات از جلیقه‌زردها به دست نیروهای نفوذی پلیس، به دلیل نبود رهبری و سازماندهی مشخص این گروه بسیار دشوار است.

روزنامه چپگرای لیبراسیون، چاپ پاریس ضمن انتشار گزارشی در این زمینه نظر چک‌نیوز را در مورد صحت و سقم این ویدیوها خواسته است. چک‌نیوز ضمن تأیید درستی این ویدیوها و وقوع صحنه‌های ضرب و جرح در مکان‌های مشخص پاریس و دیگر شهرها، در عین حال می‌نویسد که در برخی از این ویدیوها در مورد هویت مأموران لباس شخصی پلیس تردید وجود دارد.

چک‌نیوز از جمله مسئول بررسی درستی اخبار و ویدیوهای منتشر شده در فضای مجازی است.

مطالبات گوناگون و گاه نامشخص جلیقه‌زردها

با آن که جنبش خودجوش جلیقه‌زردها از ابتدا برای اعتراض به افزایش مالیات بر سوخت آغاز شد، اما خواسته‌های آنها همچنان نامشخص و پرشمار است. «بنژامن کوشی» یکی از چهره‌های معروف این جنبش درباره تصمیم جدید دولت به خبرگزاری فرانسه می‌گوید که این تصمیم کافی نیست. به گفته این چهره معترض دولت باید در مورد «اصلاح وضعیت کلی مالیات‌ها»، «توزیع دیگرگونه ثروت» و «برگزاری دائمی همه‌پرسی درباره موضوعات مهم اجتماعی» در سیاست خود بازنگری کند.

پایگاه اینترنتی رادیو «فرانس انفو» با انتشار سیاهه‌ای از خواسته‌های جلیقه‌زردها که تاکنون مطرح شده، می‌نویسد که این خواسته‌ها فزاینده هستند و شمار آنها اکنون به ۴۸ مورد رسیده است. به نوشته این رسانه فرانسوی، برخی از این مطالبات با هم در تناقض هستند.

یکی از شخصیت‌های سیاسی برجسته فرانسه به نام «اریک دروئه» که به جنبش جلیقه‌زردها پیوسته، خواستار شدت بخشیدن به اعتراض‌ها در روز شنبه آینده شده است. او گفته است که عقب‌نشینی در برابر دولتی که محبوبیت خود را از دست داده جایز نیست.

محبوبیت رئیس جمهور و نخست وزیر فرانسه در روزهای اخیر به شدت کاهش یافته است. بر اساس آخرین نظرسنجی مؤسسه «ایفوپ» فرانسه، محبوبیت امانوئل ماکرون با شش درصد کاهش به ۲۳ درصد و محبوبیت ادوارد فیلیپ با ۱۰ درصد کاهش به ۲۶ درصد رسیده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.