کاخ سفید در عین حال که به بن سلمان در تلاش برای فرار از مسئولیت قتل خاشقجی کمک کرده، با برداشتن محدودیت های مربوط به کمک نظامی و فروش تسلیحاتی آمریکا به چهار کشور دیکتاتوری عربی، از سرکوب ها در این کشورها حمایت کرده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت: در حالی که کنگره مشغول بررسی چگونگی واکنش نشان دادن به قتل جمال خاشقجی است که با توسط حکومت عربستان صورت گرفته، در نظر گرفتن این مسئله مهم است که این تنها جنایتی نیست که عربستان سعودی مرتکب شده است. خفه و مثله کردن این روزنامه نگار به دست تیم 15 نفره سعودی، بخشی از خط مشی سرکوبگرانه و وحشیانه رژیم ملک سلمان و پسرش «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان است که دامنه آن از اقدامات سرکوبگرانه حاکمان قبلی بسیار فراتر رفته است. عربستان سعودی یکی از چهار کشور دیکتاتوری عربی را تشکیل می دهد که همگی آنها متحد آمریکا هستند و تلاش کرده اند همه اشکال نارضایتی از جمله رسانه های آزاد، گروه های شهروندی و هر کسی را که به دنبال اصلاحات باشد را ریشه کن کنند. 

این رژیم ها که شامل مصر، امارات، بحرین و عربستان سعودی می شود، در به کار گیری افراطی ترین روش ها برای دستیابی به اهداف خود تعلل نمی ورزند؛ روش های مختلف از جمله بازداشت های گروهی، شکنجه، آدم ربایی، و قتل های بدون محاکمه از سوی آنها به کار گرفته می شود. آنها با این کار اشتباهات دیکتاتورهای عرب قبلی را تکرار می کنند و برای آینده خود دردسر می سازند؛ دردسرهایی که در قالب شهروندانی که از آنها روی گردانده اند و اقتصادهای راکد و بی رونق بروز می کند. دولت ترامپ با حمایت غیرموجه از این رژیم ها، منافع مهم آمریکا را در معرض خطر قرار می دهد.

یک دلیل احتمالی نتیجه گیری سازمان سیا مبنی بر مشارکت محمد بن سلمان در قتل خاشقجی، شباهت این عملیات به مجموعه عملیات متعدد دیگری است که در 18 ماه گذشته از سوی ولیعهد عربستان اجرا شده است. همانطور که «دیوید ایگناتیوس» روزنامه نگار واشنگتن پست گزارش داد تیمی از عاملان اطلاعاتی سعودی که با مشاوران نزدیک ولیعهد کار می کنند، شماری از مخالفان را  داخل کشور و خارج از آن ربوده اند. بازداشت شدگان در زندان های مخفیانه نگهداری و شکنجه شده اند. در میان آنها، دو فعال زن است که از حق زنان برای رانندگی حمایت می کردند و هنوز هم در زندان به سر می برند.

محمد بن سلمان از «محمد بن زاید» حاکم امارات الگوبرداری کرده است، و این دو دیکتاتور از «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و آل خلیفه که خاندان حاکم در بحرین است، حمایت کرده اند. این چهار کشور به اقدام نسنجیده برای تحریم قطر ملحق شده اند، و با دخالت در لیبی و یمن در یمن را بوجود آورده اند.

در حالی که توجه ها به پرونده قتل خاشقجی معطوف شده است، رژیم السیسی حمله به آنچه را که از جامعه مدنی در قاهره باقی مانده است، افزایش داده است. بر اساس گزارش های عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر از اواخر ماه اکتبر، ده ها فعال و وکیل مدافع حقوق بشر از جمله 19 نفر در تاریخ یکم اکتبر دستگیر شده اند. نیروهای امنیتی هنوز به بسیاری از آنها اجازه ملاقات با هیچ کسی را نمی دهند. در عین حال، مسئولان مصری خواستار آن شده اند که همه پایگاه های خبری اینترنتی یا توسط دولت ثبت شوند یا اینکه بسته شوند.

بحرین هم هفته گذشته انتخاباتی ساختگی برگزار کرد که احزاب مخالف از شرکت در آن محروم شدند. برجسته ترین فعالان مدافع حقوق بشر این کشور در زندان به سر می برند؛ همچون رهبر مخالفان که چهارم نوامبر به حبس ابد محکوم شد.

کاخ سفید در عین حال که به بن سلمان در تلاش برای فرار از مسئولیت قتل خاشقجی کمک کرده، با برداشتن محدودیت های مربوط به کمک نظامی و فروش تسلیحاتی آمریکا به این کشورها، از سرکوب ها در مصر و بحرین حمایت تلویحی کرده است. سیاست دولت حاکی از آن است دیکتاتورها می توانند با سلب آزادی های اساسی و حمله به مدافعان آزادی، بر مردم خود به طور نامحدود سلطه داشته باشند. این راهبردی است که تاریخ و ارزش های اساسی آمریکا را نادیده می گیرد. اگر کنگره این روند را کنترل نکند، ممکن این راهبرد دردسرهای بیشتری در خاورمیانه ایجاد کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.