پوتین به ترامپ که دیدار با وی را که قرار بود در حاشیه نشست سران برگزار شود اما به دلیل بحران اوکراین لغو کرد به شیوه ای کاملا زیرکانه پاسخ داد

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در  روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم  نوشت: نشست گروه بیست آزمون قوی برای شاهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی بود زیرا این اولین باری بود از زمان عملیات ترور «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی درساختمان کنسولگری کشورش در استانبول در تقریبا دو ماه پیش و متهم شدنش به عنوان کسی که از این توطئه خبر داشت و پشت آن قرار دارد، در یک محفل بین المللی و در این سطح در میان بارزترین رهبران جهان ظاهر می شود.

دیدگاه ها درباره جایگاه شاهزاده بن سلمان و دید رهبران جهان به وی به دو دسته تقسیم شد در حالی که خبرگزاری جهانی« رویترز» گفت که وی در انزوا به سر می برد زیرا بیشتر رهبران جهان وی را نادیده گرفته و حاضر به دست دادن با او در زمان گرفتن عکس دسته جمعی شرکت کنندگان در نشست سران نبودند به طوری که جایگاه وی در آخرین بخش صف دوم در سمت راست بود و چهره اش متشنج بود.اما خبرگزاری فرانسه کاملا برعکس این را باور داشت و وی را«ستاره» نشست سران گروه بیست دانست زیرا همه به او توجه کردند و نوشت که وی «طرد شده» همانطور که برخی از تحلیلگران پیش بینی کردند به نظر نمی رسید و با نزدیک به 12 رهبر دیدار کرد و دادستانی کل آرژانتین نیز از شاهزاده بن سلمان بنابر درخواست سازمان های حقوق بشر که بارزترین آنها «دیده بان حقوق بشر» به دلیل نقش اش در ترور خاشقجی و جنایت های ضد بشری در جنگ در یمن، تحقیقات انجام نداد و او آرژانتین را همانطور که وارد شد ترک کرد.

بیشتر رهبران جهان که با شاهزاده بن سلمان دست دادند با وی پشت درهای بسته دیدار کردند و ما در اینجا درباره رهبران کشورهای بزرگ مانند چین، هند، کره جنوبی، انگلیس، فرانسه، کانادا و مکزیک سخن می گوییم و برخی از آنها بر روابط تجاری تمرکز کردند این در حالی است که برخی دیگر مانند«ترزا می» نخست وزیر انگلیس از وی خواستند که با بازپرسان ترک در مساله خاشقجی همکاری کند تا به محاکمه ای در چارچوب شفاف رسید و از مذاکرات درباره یمن حمایت کند اما «امانوئل ماکرون» پا را فراتر گذاشت زمانی که خواستار انجام تحقیقات بین المللی برای تعیین هویت قاتلان و تحویل آنها به عدالت شد. همچنین تصاویری از دیدار میان این دو  منتشر شد که در آن رئیس جمهور فرانسه ابراز نگرانی کرده و شاهزاده سعودی را متهم کرد که به وی گوش نمی دهد چیزی که بن سلمان تکذیب کرد. اما «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا که روابط کشورش با عربستان سعودی متشنج است از همه پر جرأت تر بود زمانی که خواست پرونده قطور نقض حقوق بشر در عربستان باز شود و بار دیگر مساله فعالان زن و مرد بازداشت شده را علاوه بر مساله ترور خاشقجی مطرح کرد.

دست دادن گرم شاهزاده بن سلمان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در حاشیه نشست در صدر بیشتر صفحه های تلویزیونی و شبکه های اجتماعی قرار گرفت و برخی از ناظران بر این باورند که پوتین تحویل گرفتن شاهزاده سعودی به گرمی را برای عصبانی کردن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا انجام داد که در لحظه دست دادن داشت آنها و رد و بدل کردن خنده ها و لبخندهای شان را با نگرانی شدید و خشم آشکار دنبال می کرد به ویژه آن که وی یعنی ترامپ از هر گونه دیدار رسمی با ولیعهد عربستان سعودی اجتناب کرد و بر اساس بیانیه رسمی دولت آمریکا با بن سلمان مزاح گذری و کوتاهی داشت.

پوتین به ترامپ  که دیدار با وی را که قرار بود در حاشیه نشست سران برگزار شود  اما به دلیل بحران اوکراین لغو کرد به شیوه ای کاملا زیرکانه پاسخ داد زمانی که حالت فشار و تنگنایی که ولیعهد عربستان در آن به سر می برد را مورد بهره برداری قرار داد و تلاش کرد که با تحویل گرفتن  و مصافحه گرم با او حداقل به شکل جزئی بن سلمان را از همپیمان تاریخی آمریکایی دورش کند و با او بر سر تمدید کاهش تولید نفت به توافق برسد؛ توافقی که طی نشست وزرای نفت «اوپک» در الجزایر و روسیه در شش ماه قبل  به آن رسیدند. از آن مهمتر دو رهبر بر سر سفر رئیس جمهور روسیه به ریاض در اوایل سال آینده به توافق رسیدند و پاداش نیز قرادادهای تجاری و سرمایه گذاری و قراردادهای کلان طی این سفر خواهد بود.

بی تردید شاهزاده بن سلمان تا حدودی دیوار انزوا در پیرامون خودش و کشورش را پس از اذعان رسمی حکومتش به قتل خاشقجی و تکه تکه کردن جسدش و هیاهوی بزرگ رسانه ای پس از این جنایت که بر چهره وی و عربستان در جهان تأثیر منفی گذاشت را شکست اما هنوز راهی طولانی دارد که باید برای اصلاح این چهره و ادغام آن به شکل طبیعی در خانواده بین المللی طی کند.

شاید آن چه روزنامه «وال استریت ژورنال» نزدیک به ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز شنبه درباره مختصری از گزارش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)فاش کرد، نشان می دهد که شاهزاده بن سلمان چند ساعت قبل از قتل خاشقجی 11 پیام به آقای«سعود القحطانی» مشاور ارشدش که تیم مرگ را تشکیل داد و بر آن نظارت کرد، فرستاده است که این پیام ها تأکید می کند وی از قبل از طرح ترور برنامه ریزی شده اطلاع داشته است و این یکی از مدارک مهم در این زمینه است به ویژه آن که همین سازمان(سیا) در آخرین گزارش اش به این نتیجه قطعی رسیده است که شاهزاده بن سلمان مسئول اول این طرح است.

هر کسی حالت خشم و بی توجهی که بر چهره«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه را در زمان عبورش از مکان ایستادن بن سلمان در سکوی عکس دسته جمعی گرفتن رهبران جهان شاهد بود به این نتیجه رسیده است که سریال سورپرایزها درباره جنایت قتل یاد شده متوقف نمی شود به ویژه آن که مشاوران اردوغان تأکید کردند که وی درخواست ولیعهد عربستان برای دیدار در حاشیه نشست سران را رد کرد و هر گونه تمایل اش برای دستیابی به هر گونه قرادادی که منجر به بستن این پرونده بشود را نیز رد کردند.

این را بارها گفته ایم و باز تکرار می کنیم که منافع بر ارزش های حقوق بشر تقدم دارد و نشست گروه بیست و دیدار 12 رهبر با شاهزاده بن سلمان این واقعیت را مورد تأکید قرار می دهد. اگر سفر چهار ساعته اش به تونس در حالی که وی در راه نشست سران در آرژانتین بود برای خزانه تونس نزدیک به نیم میلیارد دلار به ارمغان آورد، چرا باید تعجب کرد؟ خشم و اعتراض خودجوش افکار عمومی یک چیز است و آن چه حاکمان می خواهند و انجام می دهند چیز کاملا دیگری است.

زبان پول و کمک ها قوی تر از همه زبان های دیگر است و این سلاح مهمترین سلاحی است که در چنته شاهزاده سعودی است. علاوه بر آن حکومت کشورش در قبضه وی است. وی به دورترین نقطه جغرافیایی در آمریکای جنوبی رفت و اکنون نیز در راه بازگشت به ریاض است گویی در تفریح شکار در صحرای اطراف ریاض رفته بود. این یک واقعیت حداقل تا کنون است چه بخواهیم چه نخواهیم...و الله اعلم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.