کلینتون رویکرد ترامپ را نه بر اساس قراردادهای آمریکا که مبتنی بر روابط شخصی وی دانست و گفت: اطلاع نداریم که شرکت ها و خانواده رئیس جمهور و دامادش جارد کوشنر چه منافع تجاری با عربستان دارند.

به گزارش جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، رقیب « دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری وی را بخشی از برنامه لاپوشانی جنایت قتل «جمال خاشقجی»روزنامه نگار عربستانی دانست.

«هیلاری کلینتون» وزیر خارجه اسبق آمریکا دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور را قسمتی از (نقشه) لاپوشانی جنایت جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول عنوان کرد و اظهار داشت: وی از رو در رویی با عربستان در این موضوع امتناع می کند.

وی که به همراه همسر خود بیل کلینتون در تورنتو کانادا به سر می برد رویکرد ترامپ را نه بر اساس قراردادهای آمریکا که مبتنی بر روابط شخصی وی دانست و گفت: اطلاع نداریم که شرکت ها و خانواده رئیس جمهور و دامادش جارد کوشنر چه منافع تجاری با عربستان دارند.

خاشقجی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و پیش از ناپدید شدنش قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

در پی فشارهای بین المللی گسترده عربستان به قتل خاشقی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. عربستان سعودی چندی بعد در بیانیه‌ای  رسما کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شد خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری  جان خود را از دست داد و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

اگرچه عربستان در نهایت موضوع مرگ آقای خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری را پذیرفت، اما مقامات این کشور از سرنوشت جسد اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

در پی این حادثه آمریکا 17 تبعه عربستان سعودی از جمله مشاور سابق ولیعهد عربستان را به دلیل نقش شان در قتل «جمال خاشقجی» تحریم کرد.

در پی آن دولت آلمان نیز 18 شهروند عربستان مرتبط با قتل خاشقجی را تحریم کرد و اعلام کرد که ورود آنها به آلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع شده است.

دولت فرانسه نیز اعلام کرد که کرد که در پی قتل خاشقجی عربستان را تحریم کرده است. این تحریم  شامل ممنوعیت ورود 18 عربستانی به فرانسه به دلیل دست داشتن در قتل خاشقجی می شود.

کانادا و انگلیس نیز اعلام کرده اند که تحریم هایی علیه عربستان سعودی به دلیل قتل خاشقجی اعمال می کنند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.