کاخ‌ سفید تلاش می کند تا گزارش سازمان سیا درباره پرونده قتل جمال خاشقجی به مجلس سنا ارائه نشود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، ­گاردین با اشاره به اظهارات «بروس ریدل» یکی از مقامات سابق  سازمان سیا مبنی بر اینکه «کاخ سفید در تلاش برای مبرا کردن عربستان سعودی در انجام دادن بدترین سرپوش گذاری در تاریخ مدرن است» نوشت: کاخ سفید خبر جلوگیری از برگزاری جلسه استماع سنا درباره قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی با حضور رئیس سازمان سیا را انکار کرد.

«مایک پومپئو» وزیر خارجه و «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا قرار است تا پشت درهای بسته گزارشی درباره روابط با عربستان به سنا ارائه کنند.

به این ترتیب دیگر «جینا هاسپل» رئیس سیا پیش از تصمیم‌ گیری سنا درباره کمک‌ های نظامی آمریکا به عربستان، گزارشی به سناتور‌ها ارائه نخواهد کرد و این فرصت تنها در اختیار پومپئو و ماتیس قرار می‌ گیرد.

منابع آگاه اعلام کردند که دستور حذف هاسپل از فهرست کسانی که در جلسه فردا حاضر می‌ شوند، از سوی خود کاخ‌ سفید صادر شده است.

جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی که از سال 2017 در آمریکا تحلیلگر روزنامه واشنگتن پست بود، روز 2 اکتبر پس از ورود به سرکنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. پس از مدتی ابهام درباره این قضیه، رسانه های دولتی عربستان سعودی روز 20 اکتبر گزارش دادند، خاشقجی در جریان درگیری با کارکنان سرکنسولگری جان خود از دست داده است.

عربستان تا مدت‌ ها منکر آن بود که این قضیه ربطی به این کشور داشته است. در پی فشارهای بین‌ المللی، دادستانی عربستان بیانیه‌ ای رسمی منتشر کرد که در آن گفته شده بود خاشقجی در جریان نزاع با چند نفر جانش را از دست داده است. سپس عربستان کارمندان عالی‌ رتبه دولت این کشور را متهم کرد به اینکه خودسرانه یک تیم ویژه را برای انجام جنایت به ترکیه فرستاده‌ اند.

حکومت عربستان در این رابطه 18 مظنون را هم بازداشت کرد. منتقدان معتقدند که عربستان بدین ترتیب تلاش کرده تا ولیعهد عربستان را از خطر متهم شدن دور کند. سازمان دیده‌ بان حقوق بشر هم از «محمد بن سلمان» به دادگاه آرژانتین شکایت کرده است.

ترکیه خواستار انجام تحقیقات بین‌ المللی درباره قتل خاشقجی شده است. وزیر خارجه ترکیه تایید کرد که ولیعهد عربستان سعودی خواستار ملاقات با «رجب طیب اردوغان» در حاشیه نشست گروه 20 در آرژانتین شده است. به گفته وزیر خارجه ترکیه، اردوغان گفته است که دیدار با محمد بن سلمان را بررسی می‌ کند و دلیلی برای دیدار نکردن با ولیعهد عربستان سعودی وجود ندارد.

«مولود چاووش‌ اوغلو» وزیر خارجه ترکیه همچنین جزئیات قتل قاشقجی را که در بخشی از نوار ضبط شده در کنسولگری عربستان تشریح شده است، تایید کرد.

او گفت:«در این نوار شنیده می‌ شود که چطور یکی از ماموران امنیتی عربستان سعودی همکار خود را تشویق می‌ کند که به هنگام مثله کردن جسد به موسیقی گوش دهد. می‌ توان شنید که او با لذت این جمله را به زبان می‌ آورد.»

چاووش‌اوغلو تاکید کرد که هنوز پرسش‌ های زیادی بدون پاسخ مانده‌ اند و باید مشخص شود چه کسانی در ترکیه به ماموران امنیتی سعودی کمک کرده‌ اند و بقایای جسد خاشقجی کجاست. 

پیش از این رسانه‌ های ترکیه جزئیاتی از قتل خاشقجی را که در نوار ضبط شده بود منتشر کرده بودند.

رئیس جمهور ترکیه در اواسط نوامبر تایید کرده بود که دولت ترکیه نوار صوتی از هنگام قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول را در اختیار دارد. با این حال اردوغان جزئیاتی را در این باره ذکر نکرده بود.

سناتور‌های بلندپایه آمریکایی - از جمله «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا - خواستار حضور هاسپل در سنا شدند، اما عصر روز سه شنبه نشانه‌ ای دیده نشد تا نشان دهد او در نشست سنا حضور پیدا خواهد کرد. مقامات اعلام کردند تصمیم برای حاضر نشدن هاسپل در کمیته روابط خارجی سنا ریشه در کاخ سفید دارد، اما «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید این موضوع را رد کرد. او در گفت و گو با خبرنگاران گفت: «مطمئنا این چنین نیست.» او در عین حال این سوال را بی پاسخ گذاشت که آیا هیچ مقام اطلاعاتی در نشست سنا حضور خواهد یافت یا خیر.

این در حالی است که دولت آمریکا در این باره نگران است که سنا علیه سیاست حفظ حمایت از ریاض و محمد بن سلمان رای بدهد.

یک کارمند سنا به روزنامه گاردین گفته است: «همواره یک مقام اطلاعاتی در ارتباط با موضوعی این چنینی در جلسه استماع شرکت می‌ کند.»

او همچنین گفت: «کاملا بی سابقه است و این موضوع را تنها می‌ توان این گونه تفسیر کرد که دولت ترامپ در تلاش برای ساکت کردن جامعه اطلاعاتی است.»

بروس ریدل هم در موسسه بروکینگز در سخنانی گفت: «جینا هاسپل افسر مرتبط با این موضوع محسوب می‌ شده است. او به ترکیه سفر کرد و او یکی از افرادی است که نوار صوتی گوش داد و گفته می‌ شود چندین بار با رئیس جمهور گفت و گو کرده است. این اقدام شاهد دیگری بر این ادعاست که کاخ سفید در تلاش برای مبرا کردن عربستان سعودی در انجام دادن بدترین لاپوشانی در تاریخ مدرن است.»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.