تظاهرات‌کنندگان تونسی همچنین پرچم‌های فلسطین، یمن و سوریه را در دست داشتند و تصاویر بن سلمان را آتش زدند.

به گزارش جماران به نقل از المیادین، شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی سفر خود به تونس را پس از چند ساعت به پایان رساند.

رسانه های سعودی اعلام کردند که بن سلمان پس از سفر چند ساعته به تونس و دیدار با «الباجی القاید السبسی» رئیس جمهور این کشور، تونس را ترک کرد.

محمد بن سلمان.تونس

السبسی در فرودگاه «قرطاج» از بن سلمان استقبال کرد.

سفر بن سلمان به تونس در سایه برگزاری مخالفت ها و تظاهرات گسترده مردم این کشور در خیابان «الحبیب بورقیبه» در مرکز پایتخت تونس در مخالفت با سفر ولیعهد عربستان سعودی به  تونسصورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار المیادین تظاهرات اعتراضی بسیار گسترده بود به طوری که جمعیت به اطراف ساختمان وزارت کشور رسید.

 بنابر این گزارش شمار زیادی از مردم تونس در خیابان الحبیب بورقیبه واقع در مرکز پایتخت این کشور تجمع کرده و در محکومیت سفر بن سلمان به کشورشان شعار دادند.

معترضان شعار «یمن برای آزادگان، بن سلمان قصاب»، «تونس آزاده، بن سلمان باید برود»، «بن سلمان ترسو، یمن تحقیر نمی‌شود»، «ملت تونس خواهان طرد بن سلمان است» ، «اره به دست باید برود» سر دادند.

تظاهرات‌کنندگان تونسی همچنین پرچم‌های فلسطین، یمن و سوریه را در دست داشتند و تصاویر بن سلمان را آتش زدند.

3

در همین حال، شب گذشته نیز شماری از مردم تونس، نمایشی نمادین مقابل جمع معترض برگزار کردند که در آن برخی اقدامات عربستان سعودی به رهبری سلمان و بن سلمان به تصویر کشیده شد.

2

حدود ۲۰۰ فعال مدنی و سیاسی نیز در این تظاهرات شرکت دارند و معترضان همچنین شعار «بن سلمان جایش در قفس اتهام است»، «نه به آلوده شدن سرزمین تونس»، «نه به سرکوب آزادی بیان»، «کشتار کودکان را متوقف کنید» سر دادند.

تونسی‌های خشمگین همچنین در حمایت از مقاومت و مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شعار سر داده و خواستار جرم دانستن هر گونه عادی‌سازی روابط با این رژیم شدند.

معترضان همچنین به سمت مقر وزارت کشور حرکت کرده و شعارهایی علیه عربستان سعودی سر داده و تأکید کردند که عربستان عامل پیدایش داعش است.

تعدادی از سازمان‌های حقوقی و انجمن‌های تونس روز دوشنبه‌ نیز کنفرانس خبری برگزار و موضع مخالف خود با سفر بن سلمان به کشورشان را اعلام کرده و حتی شکوائیه‌ای به دادگاه تونس برای جلوگیری از سفر وی به این کشور ارائه کردند.

در همین ارتباط «روضه القرافی» رئیس سابق کانون قضات تونس در مصاحبه با روزنامه قطری «العربی‌الجدید» گفت: «اتفاقی که برای جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی افتاد یک جنایت وحشیانه، تکاندهنده و بی‌سابقه در تاریخ است و بایستی حقایق آن فاش و عامل آن مجازات شوند.»

597cacc0-2245-477f-8dd5-8567e09f3ea4

از سوی دیگر، گروه های ملی و مدنی تونس با برگزاری همایشی با شعار « به حملات یمن پایان دهید » با مردم یمن اعلام همبستگی کردند.

در این همایش «کمال الجندوبی»رئیس گروه بین المللی مسئول دیده بان حقوق بشر در یمن، گزارش  کمیته ای که اقدامات ناقض حقوق بشر ائتلاف نظامی به رهبری عربستان و امارات را مستند کرده و جنایت های جنگی سعودی ها را ارائه داد.

رئیس کمیته کارشناسان سازمان ملل مسئول تحقیق در اقدامات ناقض حقوق بشر در یمن گفت : حملات هوایی دلیل اصلی مرگ مستقیم و زخمی شدن شمار زیادی از مردم یمن بود مساله دوم نیز تک تیراندازها و بمباران به ویژه مناطق غیر نظامی است که شاهدان عینی و خانواده ها و قربانیان برای ما فاش کردند.

«عامر المحرزی » رئیس هیات ملی وکلای تونس نیز گفت : نهادهای حقوقی و قانونی از جمله هیات ملی وکلا می توانند تیم های حقوقی برای شکایت نزد هیات های بین المللی و دستکم پیوستن به گروه ها، تشکیل دهند.

«مختار الطریفی » رئیس افتخاری انجمن تونسی دفاع از حقوق بشرنیز گفت :از دولت و رئیس جمهوری خود می خواهیم درصورت اصرار بر استقبال از محمد بن سلمان ، با صدای بلند، مخالفت ما را با حمله به یمن و نقض حقوق بشر در یمن و عربستان به گوش وی برساند.

اقدامات بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی که حاکم کنونی عربستان به شمار می رود از زمان قدرت گرفتن اش دست به اقداماتی زده است که باعث برانگیخته شدن خشم مردم منطقه و جهان شده است.محمد بن سلمان عامل اصلی تجاوز نظامی به یمن است که تا کنون در این تجاوز ده ها هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

ولیعهد عربستان همچنین متهم است که به دنبال هموار کردن راه برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

 وی همچنین متهم اصلی قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه است. 

خاشقجی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و پیش از ناپدید شدنش قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

در پی فشارهای بین المللی گسترده عربستان به قتل خاشقی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. عربستان سعودی چندی بعد در بیانیه‌ای  رسما کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شد خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری  جان خود را از دست داد و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

اگرچه عربستان در نهایت موضوع مرگ آقای خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری را پذیرفت، اما مقامات این کشور از سرنوشت جسد اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

در پی این حادثه آمریکا 17 تبعه عربستان سعودی از جمله مشاور سابق ولیعهد عربستان را به دلیل نقش شان در قتل «جمال خاشقجی» تحریم کرد.

در پی آن دولت آلمان نیز 18 شهروند عربستان مرتبط با قتل خاشقجی را تحریم کرد و اعلام کرد که ورود آنها به آلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع شده است.

دولت فرانسه نیز اعلام کرد که کرد که در پی قتل خاشقجی عربستان را تحریم کرده است. این تحریم  شامل ممنوعیت ورود 18 عربستانی به فرانسه به دلیل دست داشتن در قتل خاشقجی می شود.

کانادا و انگلیس نیز اعلام کرده اند که تحریم هایی علیه عربستان سعودی به دلیل قتل خاشقجی اعمال می کنند. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.