مردم تونس شامگاه دوشنبه در پاسخ به دعوت ده سازمان از جمله اتحادیه ملی روزنامه نگاران تونسی و انجمن تونسی دفاع از حقوق بشر و جمعیت زنان دموکرات؛ در اعتراض به این سفر در مرکز تونس پایتخت این کشور تجمع کرده و پارچه نوشت هایی با این عبارات « بن سلمان جنایتکار جنگی است » و « قاتل کودکان یمنی » در دست گرفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران ، جمعیت های مدنی و شخصیت های سیاسی تونسی برای نشان دادن مخالفت خود با سفر ولیعهد عربستان سعودی و محکوم کردن تلاش «بن سلمان» برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی راه پیمائی اعتراض آمیز برگزار کردند.

مردم تونس شامگاه دوشنبه در پاسخ به دعوت ده سازمان از جمله اتحادیه ملی روزنامه نگاران تونسی و انجمن تونسی دفاع از حقوق بشر و جمعیت زنان دموکرات؛ در اعتراض به این سفر در مرکز تونس پایتخت این کشور تجمع کرده و پارچه نوشت هایی با این عبارات « بن سلمان جنایتکار جنگی است » و « قاتل کودکان یمنی »  در دست گرفتند.

به گزارش العالم، این در حالی است که فردی نیز با شبیه کردن خود به بن سلمان اعضای خونینی را از کیفش بیرون می اورد.

رئیس اتحادیه ملی روزنامه نگاران تونس در بیرون مقر خود در پایتخت، تصویر بزرگی از یک سعودی را نصب کرده بود که اره ای در دست دارد و عبارت « نه به آلوده شدن تونس سرزمین انقلاب » زیر آن به چشم می خورد .

جمعیت زنان دموکرات نیز با عکسی بر ساختمان خود نصب کرد که سعودی را نشان می داد که تازیانه ای در دست دارد و زیر آن نیز عبارت  جلاد زنان خوشامد گویی ندارد، به چشم می خورد.

«خمیس الجهیناوی » وزیر امور خارجه تونس نیز علیرغم محکوم کردن  قتل جمال خاشقچی خبرنگار سعودی ، بر ضرورت عدم سوء استفاده از این حادثه در هدف قرار دادن امنیت و ثبات عربستان تاکید کرد که اتحادیه ملی روزنامه نگاران  آن را مسخره توصیف کرد.

ولی عهد سعودی  سفر خود را از امارات و سپس بحرین آغاز کرد، دوشنبه نیز به مصر رفت و امروز سه شنبه قرار است به تونس  سفر کند.

این در حالی است که پیش از این اعلام سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به تونس در نخستین سفر دوره ای به کشورهای عربی پس از قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی جنجال و خشم روزنامه نگاران و سیاستمداران این کشور را برانگیخت به طوری که پس از مخالفت سندیکای روزنامه نگاران تونسی با این سفر 50 وکیل مدافع این کشور نیز خود را آماده ارائه شکایت برای جلوگیری از ورود بن سلمان به تونس می کنند.

«نزار بوجلال» وکیل مدافع و هماهنگ کننده« گروه 50 وکیل مدافع دفاع از آزادی ها و مقابله با انحراف دولت» به عربی 21 گفت که وی به همراه 50 وکیل مدافع خود را برای ارائه شکایت فوری به بخش قضایی تونس برای جلوگیری از ورود ولیعهد عربستان سعودی به تونس در پی قتل جمال خاشقجی آماده می کنند.

بوجلال افزود که این شکایت شامل دو شکایت می شود اولی فوری و مرتبط با مسئول دانستن بن سلمان در پرونده قتل جمال خاشقجی و جلوگیری از ورودش به اراضی تونس و شکایت دوم جزائی است که با درخواست روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر مرتبط می شود.

در پی انتشار خبر سفر بن سلمان به تونس که با درخواست حکومت عربستان بوده است فعالان، روزنامه نگاران و مدافعان حقوق بشر به شکل گسترده ای در شبکه های اجتماعی مخالفت خود را با این سفر اعلام کرده اند.

«ناجی البغوری» رئیس اتحادیه صنف خبرنگاران تونسی گفت که خون خاشقجی هنوز سرد نشده است و بن سلمان در کشور انتقال دموکراتیک، یعنی تونس، جایی ندارد.

«محمد الیوسفی» عضو دفتر اجرایی سندیکای روزنامه نگاری تونس نیز گفت که سندیکای روزنامه نگاری دارای موضع و تحرک میدانی در خصوص سفر بن سلمان به تونس است.

گروهی از روزنامه نگاران تونس نیز از طریق توئیت هایی با سفر بن سلمان به تونس مخالفت کردند به طوری که «علاء زعتور» روزنامه نگار تونسی نوشت:« محمد بن سلمان در  چارچوب سفر دوره ای به کشورهای عربی به تونس سفر می کند...در سرزمین انقلاب کسی از اره به دست خوشش نمی آید.»

«سمیر جرای» روزنامه نگار دیگر تونسی خواستار برگزاری تظاهرات اعتراضی به سفر « جنایتکار اره به دست»شد.

«سمیر عبدالله» فعال و تحلیلگر سیاسی تونسی نیز به سخره نوشت: به گرمی از محمد بن سلمان استقبال می کنم به شرط آن که با خودش اره بیاورد.»

از سوی دیگر، « رضوان الصمودی» یکی از رهبران جنبش النهضه از سفر بن سلمان به تونس انتقاد کرد و از تونسی ها خواست شعار« برو بیرون» علیه ولیعهد عربستان سر دهند.

در تحولی دیگر،  روزنامه نگاران تونسی با ارسال نامه ای سرگشاده به   «القاید السبسی» رئیس جمهور این کشور  به شدت با سفر  محمد بن سلمان  ولیعهد عربستان سعودی به این کشور مخالفت  کردند و این سفر را برای پاک سازی کارنامه خونین او در پی دست داشتن در جنایت های فجیعی دانستند که آخرین آنها ترور «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول بوده است.

سندیکای روزنامه نگاری تونس ضمن مخالفت شدید با سفر ولیعهد عربستان سعودی به تونس این سفر را خطری برای امنیت و صلح دانست و بن سلمان را دشمن واقعی آزادی بیان قلمداد کرد.

در این نامه سرگشاده که در پی اعلام سفر احتمالی بن سلمان به تونس برای رئیس جمهور تونس ارسال شد آمده است:« هدف از این 

سفر دوره ای بن سلمان پاک کردن و سفید کردن کارنامه خونین ولیعهد عربستان سعودی در پی دست داشتن اش در جنایت های  شنیع است که آخرین آنها ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی است.

سندیکای روزنامه نگاران  تونس در این نامه سفر بن سلمان را « اقدامی تحریک آمیز برای تجاوز آشکار به اصول انقلاب تونس» دانست.

در این نامه آمده است:« موضع وزارت خارجه تونس زمانی که خواستار عدم به کارگیری ترور خاشقجی همکار رسانه ای شده بود و  نیز خواستار آن شده بود که از این حادثه برای حمله به عربستان،امنیت و ثباتش استفاده نشود ما را شوک زده کرد و نیز فقط به موضع گیری ضعیف در این زمینه بسنده کرده است که در هر صورت بازتاب دهنده اوضاع تونس در چارچوب انتقال دموکرتیک که کشور آن را پشت سر می گذارد ،نیست.»

در نامه روزنامه نگاران تونسی همچنین آمده است که « پیش از این موضع وزارت خارجه تونس، رزمایش نظامی مشترک با مشارکت جنگند های عربستان سعودی اعلام شد که بر اساس گزارش حقوق بشری و بین المللی در یمن جنایت های جنگی و ضد بشری مرتکب شده است.»

در ادامه این نامه آمده است که « علاوه بر آن موضع تحقیرآمیز دیپلماسی تونس که در رای ندادن به نفع تمدید کمیته تحقیقات بین المللی مستقل در یمن که ریاست آن را کمال الجندوبی حقوقدان تونسی بر عهده داشت را فراموش نمی کنیم.»

در همین حال، «محمد علی بوغدیری» دبیر کل و معاون در اتحادیه کار تونس که نفوذ زیادی در تونس دارد در گفت و گو با المیادین گفت که این اتحادیه بر همبستگی خود با موضع سندیکای روزنامه نگاری تونس در مخالفت با سفر ولیعهد عربستان سعودی تأکید می کند.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که متهم اصلی ترور خاشجقی است برای اولین بار بعد از قتل این روزنامه نگار عربستانی در سفارت این کشور در استانبول، ریاض را به مقصد کشورهای عربی ترک کرده است.رسانه های تونسی اعلام کرده اند بن سلمان در چارچوب دیدار منطقه ای از چند کشورعربی ، سه شنبه 27 نوامبر( 6 آذر ) وارد تونس می شود و پس از آن برای شرکت در نشست جی -20 به آرژانتین می رود.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی  و سردبیر سابق روزنامه «الوطن» و ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

خاشقجی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و پیش از ناپدید شدنش قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

در پی فشارهای بین المللی گسترده عربستان به قتل خاشقی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. عربستان سعودی در بیانیه‌ای که بامداد روز شنبه هفته جاری منتشر کرد رسما کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شد خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری  جان خود را از دست داد و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

اگرچه عربستان در نهایت موضوع مرگ آقای خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری را پذیرفت، اما مقامات این کشور از سرنوشت جسد اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

در پی این حادثه آمریکا 17 تبعه عربستان سعودی از جمله مشاور سابق ولیعهد عربستان را به دلیل نقش شان در قتل «جمال خاشقجی» تحریم کرد.

آمریکا «سعود القحطانی» مشاور ارشد سابق «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «محمد العتیبی» سرکنسول این کشور در استانبول را به همراه 15 شهروند دیگر عربستان سعودی به اتهام دست داشتن در قتل جمال خاشقجی در استانبول تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای تحریم این افراد را در چارچوب قوانین حقوق بشری «ماگنیتسکی» عنوان کرده است. 

بر این اساس «ماهر مطرب» معاون العتیبی نیز در لیست تحریم آمریکا قرار گرفته است.

در پی آن دولت آلمان نیز 18 شهروند عربستان مرتبط با قتل خاشقجی را تحریم کرد و اعلام کرد که ورود آنها به آلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع شده است.

دولت فرانسه نیز اعلام کرد که کرد که در پی قتل خاشقجی عربستان را تحریم کرده است. این تحریم  شامل ممنوعیت ورود 18 عربستانی به فرانسه به دلیل دست داشتن در قتل خاشقجی می شود.

کانادا و انگلیس نیز اعلام کرده اند که تحریم هایی علیه عربستان سعودی به دلیل قتل خاشقجی اعمال می کنند. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.