خشونت برتری‌ طلبان سفیدپوست و سایر مهاجمان راست‌ افراطی از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» شدت گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست اطلاعات مرتبط با تروریسم بین‌ المللی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و گزارش داده است که طی دهه گذشته مهاجمانی با انگیزه های مرتبط با ایدئولوژی‌ های سیاسی راستگرایانه، مرتکب ده‌ ها مورد تیراندازی، بمب گذاری و سایر اقدامات خشونت‌ آمیز شده‌ اند که شمار آن، بیشتر از هر دسته‌ بندی دیگری از افراط‌ گرایی داخلی است. در حالی که این اطلاعات از کاهش چشمگیر خشونت گروه‌ های چپگرا در دهه‌ های گذشته حکایت دارد، خشونت برتری‌ طلبان سفیدپوست و سایر مهاجمان راست‌ افراطی از دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» افزایش داشته و از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» شدت گرفته است.

به خصوص امسال، سال مرگباری در این زمینه بوده است. تنها در ماه گذشته 13 نفر در دو حادثه تیراندازی در آمریکا کشته شدند: در یک مورد، حمله یک مهاجم به کلیسای سیاه‌ پوستان در کنتاکی دو کشته بر جا گذاشت و در دیگری حمله مسلحانه به کنیسه یهودیان 11 کشته بر جا گذاشت. این حمله مرگبارترین حمله علیه یهودیان در تاریخ آمریکا محسوب می شد.

این ماه دو تن دیگر هم به تعداد کشته‌ ها افزوده شد. یک کهنه‌ سرباز ارتش آمریکا که علیه زنان و سیاه‌ پوستان لفاظی می‌ کرد، در حمله‌ ای 2 زن را کشت و 5 تن دیگر را زخمی کرد. به گفته تحلیلگران، دست‌ کم 20 تن در سال جاری در حملات منتسب به راستگراها کشته شده‌ اند.  

در حالیکه ترامپ دموکرات‌ ها را «توده جناح چپ خشمگین» و «حزب مجرم» توصیف می‌ کند، کارشناسان تنها یک مورد حمله مرگبار در سال 2018 شناسایی کردند که ممکن است تحت تاثیر ایدئولوژی‌ های چپ‌ گرا بوده باشد. در ماه فوریه یک عضو سابق نیروی دریایی که به جنبش چپ گرای ملی گراهای سیاه پوست تمایل داشت، یک افسر پلیس  را که تلاش می کرد او را در خانه اش در جورجیا بازداشت کند و به جرم تخلف رانندگی به زور به دادگاه ببرد، کشت.

افزایش تروریسم راس گراها در شرایطی رخ می‌ دهد که سازمان های ملی آمریکا مجددا بر خشونت ناشی از تنفر متمرکز شده اند. اتحادیه ضد افترا در آمریکا 57 درصد رشد در رویدادهای یهود ستیزانه در سال 2017 خصوصا در مدارس و محوطه‌ های دانشگاهی ثبت کرده است. در همین حال آماری که این ماه اف‌ بی‌ آی منتشر کرد، نشان می‌ دهد جرایم مرتبط با تنفر سال گذشته 17 درصد افزایش داشته است.

در میان آنها یک حمله با خودرو در ماه اوت 2017 در شارلوتزویل بود که طی آن یک نفر کشته و 35 نفر دیگر زخمی شدند. فرد مهاجم با حکم حبس ابد مواجه است.

کارشناسان حوزه تروریسم می‌ گویند که خشونت‌ های راست‌ گراها در کنار ناخرسندی سفیدپوستان از دوره ریاست جمهوری اوباما رشد کرده و در دوره ترامپ شتاب گرفته است. ترامپ و دستیاران او به طور مداوم انکار کرده‌ اند که او به افزایش خشونت کمک کرده‌ است. اما کارشناسان می‌ گویند راست گراهای افراطی این گونه برداشت کرده‌ اند که رئیس‌ جمهور کشورشان از آنها به طور ضمنی حمایت کرده است.

برای مثال پس از حادثه شارلوتزویل، ترامپ اعلام کرد هر دو طرف در این حادثه مقصر بوده اند!

اخیرا و به دنبال بحران مهاجرت هم او به لفاظی علیه مسلمانان و مهاجران پرداخته است.

«گری لافری» رئیس جرم‌ شناسی در دانشگاه مریلند و مدیر کنسرسیوم ملی مطالعه تروریسم و واکنش به تروریسم (استارت) می‌ گوید: اگر شما سیاستمدارانی دارید که مثلا می‌ گویند ملت ما تحت حمله است، یا گروه‌ های مهاجم مهاجرین به کشور وارد می‌ شوند، اینها بهانه‌ ای به دست راست‌ گراها می‌ دهد. آنها پیش خودشان فکر می‌ کنند که استفاده از خشونت مجاز است.»

«فرانک فیگلیوتزی» معاون سابق ضد اطلاعات در اف‌ بی‌ آی هم می‌ گوید: «رهبران سیاسی سابقا از کاخ سفید استفاده می‌ کردند تا از رفتار و سخنرانی‌ هایشان برای کنترل بهره‌ ببرند. این رویه رو به افول است. ادبیات سیاسی کنونی خشونت را رد نمی‌ کند.»

تحقیقات استارت نشان می‌ دهد که در سیستم قضایی آمریکا اطلاعات ثبت شده از نیروهای دست راستی افراطی بسیار اندک است. این در حالی است که تحقیقات مرکز مقابله با افراط گرایی در اتحادیه ضدافترا در نشان می‌ دهد از 11 سپتامبر سال 2001 به این‌ سو، نژادپرستان در آمریکا بیشتر از آن حادثه دست به آدم‌ کشی زده‌ اند. این تحقیقات نشان می‌ دهد که اوج آدم‌ کشی و قتل‌ های نژادپرستانه در آمریکا از سال 2008 تا 2017 بوده است. در میان قتل‌ های ثبت شده از سال 2001 به این سو، 71 درصد قتل‌ ها به دست نژادپرستان و تنها 26 درصد آن توسط اسلام‌ گرایان رادیکال صورت گرفته است. این اطلاعات که از سوی مرکز «داده های تروریسم جهانی» در دانشگاه «مریلند» گردآوری شده است نشان می‌ دهد که از سال 2013 به این سو میزان خشونت های مرتبط با نژادپرستان سه برابر، و آدم‌ کشی نژادپرستان چهار برابر شده است. درسال 2017 65 مورد حمله با 95 مورد قتل گزارش شده است. بر اساس اطلاعات وب سایت خبری «کوآرتز» حدود 60 درصد از این حملات و خشونت ها توسط سفیدپوستان برتری‌ طلب صورت گرفته است که عمدتا دارای دیدگاه‌ های ضدمسلمان، ضدیهودی، و معتقد به دیگر ایدئولوژی های راست گرا هستند. در این شرایط چپ‌ های افراطی مانند طرفداران رادیکال محیط زیست مسئول تنها 11 مورد حمله بوده اند و اسلام گراهای افراطی تنها 7 حمله را طراحی و اجرا کرده اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.