مکان: فرانسه، پاریس/ منبع:یورونیوز

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پلیس فرانسه روز شنبه ۲۴ نوامبر در مقابل افراد خشمگینی که در «شانزلیزه» خیابان مشهور شهر پاریس دست به اعتراض زده بودند، از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرد.

وزیر کشور فرانسه شمار معترضین شرکت کننده در اعتراضات روز شنبه در سراسر فرانسه را تا ساعت ۱۵ به وقت محلی ۸۱ هزار نفر اعلام کرد. این درحالی است که هفته گذشته در زمان مشابه تعداد معترضان ۲۴۴ هزار نفر در کل فرانسه برآورد شده بود.

فرانسه..اعتراض

جلیقه زردهای معترض، پس از تجمع امروز در شانز ‌لیزه به سمت کاخ ریاست جمهوری حرکت کردند. پلیس برای متوقف کردن این افراد وارد عمل شد و به این ترتیب میان معترضان و نیروهای پلیس درگیری روی داد.

فرانسه.پاریس2

برخی از معترضان سرود ملی فرانسه را می‌خواندند و برخی دیگر در شعارهایشان خواستار استعفای «امانوئل ماکرون» از مقام ریاست جمهوری بودند و او را دزد خطاب می‌کردند.

نیروهای امنیتی از این موضوع نگران هستند که اعضای احزاب چپ افراطی یا راست افراطی فرانسه، یا اعضایی از باندهای جنایتکار حومه پاریس نیز در این اعتراضات نفوذ کنند و به این ترتیب با افزایش تنش‌ها، کنترل اوضاع را از دست دولت خارج کنند.

فرانسه.پاریس3

روز شنبه ۳۰ هزار نفر از نیروهای پلیس در پاریس به حالت آماده‌باش درآمدند. کنترل اوضاع در پاریس برای نیروهای امنیتی و نیروهای پلیس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود بویژه آنکه در این روز علاوه بر برگزاری دو مسابقۀ فوتبال و راگبی در پایتخت، راهپیمایی دیگری نیز با موضوع مبارزه با خشونتهای جنسی در حال برگزاری بود.

یک هفته از آغاز اعتراضات خودجوش طبقۀ متوسط فرانسه مشهور به «جلیقه زردها» می‌گذرد. آنها با سیاستهای اقتصادی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و برنامۀ دولت او برای افزایش قیمت سوخت مخالفند.

فرانسه .پاریس4

اعتراض جلیقه زردها که به سراسر فرانسه گسترش یافته، اختلالات جدی را در رفت و آمد خودروها بوجود آورده است.

در یک هفتۀ گذشته جلیقه زردها به‌کرات بزرگراه‌های سراسر فرانسه بستند یا با حرکت بسیار آهسته در جاده‌ها مشهور به «عملیات حلزون» ترافیکی سنگین بوجود آوردند. آن‌ها همچنین دسترسی به انبارهای سوخت، برخی از مراکز خرید و همچنین برخی کارخانه‌ها را غیرممکن کردند.

606x303_cmsv2_4ffda244-a1fa-57a7-878f-544981fea608-3457548

معترضان جلیقه‌ای به رنگ زرد شبرنگ به تن دارند. بنا بر قوانین راهنمایی و رانندگی فرانسه، در تمام خودروها باید دست‌کم یک جلیقۀ شبرنگ وجود داشته باشد تا راننده در صورت نقص فنی و توقف خودرو در میان بزرگراه، آن را به تن کند.

«کریستوف کاستانر» وزیر کشور فرانسه نیز اعلام کرد که در نزدیک به 1600 تظاهراتی که در نقاط مختلف این کشور برگزار شده حدود 106 هزار نفر شرکت داشته و 130 نفر از جمله 42 نفر در پاریس دستگیر و 22 نفر از این تعداد نیز بازداشت شده‌اند.

فرانسه.پاریس5

کاستانر همچنین «مارین لو پن» رهبر حزب راستگرای جبهه ملی فرانسه را مسئول نا آرامی‌های اخیر در فرانسه دانست.

گفتنی است در این تظاهرات‌ها که از یک هفته قبل در فرانسه آغاز شده 2 نفر جان خود را از دست داده و 756 نفر از جمله 136 نفر از نیروهای امنیتی نیز زخمی شده‌اند، همچنین تعداد بازداشتی‌های یک هفته اخیر نیز به 693 نفر رسیده است.

606x303_cmsv2_a60e6412-cdaf-50a1-a7f2-17c9b5499dff-3457548

اعتراضات جلیقه زردها به دیگر بخش‌های خاک فرانسه خارج از سرزمین اصلی نیز گسترش پیدا کرده است. در جریان اعتراضات جلیقه زردها در جزیره «رئونیون» فرانسه واقع در اقیانوس هند، چند خودرو به آتش کشیده شدند.

آغاز درگیری زمانی رخ داد که معترضان به سمت کاخ الیزه در مجاورت خیابان شانزه‌لیزه حرکت کردند. پلیس با گاز اشک‌آور و ماشین آبپاش سعی در متفرق کردن تظاهرکنندگان داشت و معترضان با آتش‌زدن صندلی کافه‌ها، شکستن شیشه مغازه‌ها و پرتاب کپسول‌های گاز آتش‌زا به مقابله برخاستند.

606x303_cmsv2_802d3b2a-a4aa-5c02-acce-07c93b79c550-3457548

گفته می‌شود عمده تظاهرکنندگان از آنارشیست‌ها، نقاب‌پوشان موسوم به «بلک بلاک‌ها» بوده‌اند.

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در توئیتی نوشت: «متشکرم از نیروهای تامین نظم برای شجاعت و حرفه‌ای‌گری‌شان. شرم بر کسانی که به آنان حمله کردند. شرم بر کسانی که بر دیگر شهروندان و روزنامه‌نگاران تعدی کردند. شرم بر کسانی که نمایندگان منتخب را مورد ارعاب قرار دادند. در جمهوری فرانسه جایی برای خشونت نیست.»

دو خبرنگار تلویزیونی فرانسه حاضر در تجمع شهر «تولوز» که روز شنبه به اتهام «همدستی با دولت» هدف حمله معترضان قرار گرفته بودند به دادگاه شکایت کرده‌اند. دو روزنامه‌نگار نیز در شهر «بزیه» در جنوب فرانسه که با شعارهای «عوامل خودفروخته به ماکرون» مورد حمله جلیقه‌زردها قرار گرفته بودند شکایت مشابهی را تسلیم دادگاه کرده‌اند.

دولت فرانسه قصد دارد در چارچوب سیاست تشویق عمومی به استفاده از خودروهای هیبریدی و کاهش خودروهای متکی به سوخت فسیلی، از ابتدای سال آینده میلادی مالیات بر هر لیتر گازوییل را ۶.۵ و هر لیتر بنزین ۲.۹ سنت افزایش دهد. امری که جرقه اعتراضات سراسری را زده است.

 

 

مکان: فرانسه، پاریس

منبع:یورونیوز

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.