بسیاری از رهبران به ویژه در منطقه عربی به دلیل پسران یا دامادهای شان کرسی های قدرت خود را از دست دادند .به همین دلیل بعید نمی دانیم که ترامپ که شباهت های زیادی با رهبران عرب دارد که در صدر این شباهت ها تقدم قراردادها بر اصول و حقوق بشر است قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم نوشت: « موضع نهایی» دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره جنایت ترور «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی و تکه تکه کردن جسدش برای ما غیرمنتظره نبود اگر چه برای بسیاری که خواستار مسئول دانستن «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی به طور کامل و اعمال تحریم ها علیه عربستان سعودی شدند، شوک آور بود.

از همان لحظه نخست ترامپ به دنبال کسب زمان و فرار از هر گونه اتخاذ تصمیمی سرنوشت ساز در این مساله شد. ترامپ حاضر نشد فایل های صوتی که «جینا هاسپل» رئیس سازمان اطلاعات آمریکا از ترکیه با خود آورد بود گوش دهد و حتی حاضر نشد که نتایج نهایی که سازمان «سیا» به آن رسید و تأکید کرد که شاهزاده بن سلمان مسئول این جنایت است را بپذیرد. وی به تأمین چتر حمایتی برای ولیعهد عربستان و دفاع از وی و تلاش برای تبرئه اش تحت عنوان حفظ روابط متمایز میان ریاض و واشنگتن ادامه داد و تأکید کرد که اجازه نمی دهد جنایت ترور خاشقجی این روابط را از مسیرش خارج کند.

ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی اش که روز گذشته-سه شنبه- برگزار کرد اذعان کرد که « شاهزاده بن سلمان از قبل از قتل خاشقجی اطلاع داشت» اما تأکید کرد که وی «قصد دارد روابط مشارکتی با عربستان برای حمایت از منافع کشورش و رژیم اسرائیل» را ادامه دهد.

این عبارت یعنی « حمایت از منافع آمریکا و اسرائیل» که مهمترین چیزی است که به نظر ما در کنفرانسش به زبان آورد، چه معنایی دارد جز اینکه شاهزاده بن سلمان چه بسا با ترامپ و«جارد کوشنر» دامادش برای دادن امتیازهای بزرگ در پرونده فلسطین که عنوان برجسته اش تأیید«قراداد قرن» قرادادی بسته است که جوهره ایده های آن را کوشنر دوستش با دستورات «بنیامین نتانیاهو» در مقابل حمایت دو طرف آمریکایی و اسرائیلی و لابی های سیاسی و رسانه ای که تحت لوای آن فعالیت می کنند برای رسیدنش به پادشاهی عربستان سعودی به عنوان جایگزین ملک«سلمان بن عبدالعزیز» تدوین کرده است. ملک سلمان نیز کاخ مجللی در منطقه «نیوم» در  شمال عربستان سعودی برای خودش ساخت تا آخرین روزهای خود را در آن سپری کند و بسیاری از گزارش های خبری از وخامت حال جسمی اش  خبر داده اند.

چند بارگفته ایم و باز هم می گوییم که ترامپ به چیزی جز قراردادها چه برای شرکت هایش و چه برای شرکت های داماش یا قراردادهای سلاح که ارزش آخرین آنها 110 میلیارد دلار است فکر نمی کند و این واقعیت را پنهان نکرد زمانی که در کنفرانس مطبوعاتی مذکور گفت:« لغو قراردادهای دفاعی آمریکا با عربستان سعودی به نفع روسیه و چین است.»

ما براین باوریم که هر کسی پادشاه عربستان شود چه شاهزاده محمد بن سلمان باشد چه عمویش« احمد بن عبدالعزیز» که نامش با قدرت به عنوان کاندیدای خاندان حاکم به عنوان جانشین ملک سلمان برادرش بر سر زبان ها افتاده، جرأت نمی کند که ایالات متحده آمریکا را به چالش بکشد و قرادادهای سلاح با این کشور را لغو کند و به سراغ چین یا روسیه برود زیرا این گونه اقدامی به معنای زوالش یعنی زوال خاندان حاکم است. مگر ترامپ چند بار نگفت که حاکمان کشورهای حاشیه خلیج فارس بدون حمایت آمریکا دو هفته هم دوام نمی آورند؟ و مگر چند بار تکرار نکرد که خود عربستان چند دقیقه در برابر هر گونه حمله ایران دوام نمی آورد؟

ترامپ با تحریک کوشنر دامادش و نتانیاهو بر شراکت با عربستان سعودی و حمایت از بن سلمان اصرار می کند حتی اگر این امر منجر به برخورد با جمهورخواهان و دموکرات ها در کنگره آمریکا شود و این را به صراحت گفت زمانی که تصریح کرد« کنگره آمریکا در این که مسیر متفاوتی را درباره عربستان انتخاب کند آزاد است اما او (یعنی ترامپ) فقط افکاری را بررسی می کند که با امنیت آمریکا هماهنگ باشد.»

مختصر و مفید اینکه آمریکا در آستانه رویارویی شدید و خشنی میان کنگره و ترامپ است و چه بسا فتیله آن در روزهای آینده شعله ور شود به ویژه در سایه ائتلاف نیروهایی در میان قانونگذاران و رسانه های کاغذی و دیداری آمریکا به خصوص روزنامه های «واشنگتن پست» و رقیبش«نیویورک تایمز».

برای ما بسیار دشوار است که درباره طبیعت این نبرد و برنده نهایی آن حکم های پیشینی صادر کنیم زیرا همه چیز در ابتدای راه است ولی با توجه به نبردهای سابق و مشابه بر این باور نیستیم که رئیس جمهور آمریکا از آن پیروز بیرون بیاید و تعجب نمی کنیم سرنوشت وی به مانند سرنوشت «ریچارد نیکسون» سلفش باشد. ما در برابر یک «رسوایی» جدیدی هستیم که «خاشقجی گیت» نام دارد و به مانند یک گلوله برفی شده است که به مرور زمان بزرگ و بزرگ تر می شود و حاضر به ناپدید شدن از صدر عناوین خبری نمی شود.

بسیاری از رهبران به ویژه در منطقه عربی به دلیل پسران یا دامادهای شان کرسی های قدرت خود را از دست دادند .به همین دلیل بعید نمی دانیم که ترامپ که شباهت های زیادی با رهبران عرب دارد که در صدر این شباهت ها تقدم قراردادها بر اصول و حقوق بشر است قرار دارد...

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.