«باب کروکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و سناتور «باب منندز» از حزب دموکرات با ارسال نامه ای جدید به دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور، خواستار روشن شدن نقش مستقیم یا غیر مستقیم محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در جنایت قتل خاشقجی شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دو سناتور ارشد آمریکایی با ارسال نامه ای به«دونالد ترامپ»رئیس جمهور آمریکا خواهان آشکار شدن نقش«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی شدند.

«باب کروکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و سناتور «باب منندز» از حزب دموکرات با ارسال نامه ای جدید به دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور، خواستار روشن شدن نقش مستقیم یا غیر مستقیم محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در جنایت قتل خاشقجی شدند.

این دو سناتور خواهان آن شده اند که این موضوع در چارچوب «قانون ماگنیتسکی» به صورت شفاف بررسی و مشخص شود.

در این نامه بر این نکته تاکید شده است که انتظار دارند تا دولت ترامپ ظرف 4 ماه از روز 10 اکتبر، تصمیم خود در مورد این موضوع را به کمیته روابط خارجی مجلس سنا ارائه کند.

شب گذشته «دونالد ترامپ»رئیس جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‌ای درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستان سعودی با بیان اینکه ارزیابی اطلاعات در خصوص جنایت خاشقجی از سوی سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده ادامه دارد اعلام کرد: ممکن است محمد بن سلمان از جنایت اطلاع داشته باشد.

ترامپ در ادامه تصریح کرد: کنگره شاید بخواهد در خصوص موضوع خاشقجی رویکرد متفاوتی اتخاذ کند. تا زمانی که امنیت ملی آمریکا در اولویت باشد از تمام نظرات استقبال می کنم.

وی قتل خاشقجی را «جنایتی وحشتناک» توصیف کرد و مدعی شد که آمریکا علیه این جنایت، تدابیر سختگیرانه ای اتخاذ کرده است.

ترامپ با بیان اینکه در پی بررسی‌های مستقل در باره این قتل وحشتناک به جزئیات زیادی دست یافتیم، اظهار داشت: «مقامات عربستان سعودی خاشقجی را دشمن دولت و طرفدار اخوان می دانستند ولی این موضوع در تصمیمات‌ ما درباره این قتل غیرقابل پذیرش نقشی نداشته است.»

وی ادامه داد: محمد بن سلمان ادعاهای مبنی بر آگاهی از انجام یا طرح این قتل را به شدت رد می کند. سازمان های اطلاعاتی ما تمام یافته ها را بررسی می کنند، اما امکان دارد که ولیعهد از این رویداد غم انگیز آگاهی داشته باشد. شاید در جریان بوده، و شاید هم نبوده است.

ترامپ همچنین با بیان اینکه این موارد نمی توانند ماجرای قتل خاشقجی باشند، گفت: عربستان سعودی در مقابله با ایران متحد مهمی است!

وی همچنین با اشاره به روابط تجاری واشنگتن و ریاض گفت شاهد رکورد در امضای توافق‌نامه‌های سرمایه‌گذاری هستیم.

 ترامپ  پس از انتشار بیانیه کاخ سفید گفت که گزارش سیا در مورد دست داشتن محمد بن سلمان در آمریت قتل خاشقجی «قطعیت ۱۰۰ درصدی» را نشان نمی‌دهد. روزنامه واشنگتن‌پست پیشتر گزارش کرده بود آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا سیا بر این باور است که دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی از سوی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان صادر شده است.

 ترامپ درباره احتمال لغو قراردادهای عمدتا نظامی با عربستان سعودی در پی قتل این روزنامه‌نگار گفت: « بعد از مذاکرات سنگین در طول سفر سال گذشته به عربستان سعودی، این کشور موافقت کرد ۴۵۰ میلیارد دلار در ایالات متحده سرمایه‌گذاری کند... امری که صدها هزار شغل و رشد اقتصادی شگفت‌آور ایجاد کرد... اگر به طور احمقانه‌ای این قراردادها را لغو کنیم، روسیه و چین به طور عظیمی بهره خواهند برد و خیلی خوشحال خواهند شد از بابت دستیابی به این تجارت تازه. این هدیه‌ای مستقیما از سوی آمریکا به آن‌ها خواهد بود!»

 همچنین در حالی که عربستان از سه سال پیش جنگ ویرانگری را علیه به راه انداخته ، ده ها هزار نفر از مردم این کشور را کشته است ، زیرساخت های ضعیف آن را از بین برده، میلیون ها نفر را گرسنه نگه داشته و یمن را از زمین و هوا و دریا محاصره کرده است، ترامپ مدعی شد که ایران علیه عربستان در یمن جنگ نیابتی به راه انداخته است.

از جهتی دیگر، ترامپ در حالی از بن سلمان حمایت کرده است که سازمان سیا ولیعهد عربستان سعودی را متهم کرده است که دستور قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی را صادر کرده است.

بنابر این گزارش، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی  و سردبیر سابق روزنامه «الوطن» و ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

خاشقجی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و پیش از ناپدید شدنش قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

در پی فشارهای بین المللی گسترده عربستان به قتل خاشقی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. عربستان سعودی در بیانیه‌ای که بامداد روز شنبه هفته جاری منتشر کرد رسما کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شد خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری  جان خود را از دست داد و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

اگرچه عربستان در نهایت موضوع مرگ آقای خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری را پذیرفت، اما مقامات این کشور از سرنوشت جسد اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

در پی این حادثه آمریکا 17 تبعه عربستان سعودی از جمله مشاور سابق ولیعهد عربستان را به دلیل نقش شان در قتل «جمال خاشقجی» تحریم کرد.

آمریکا «سعود القحطانی» مشاور ارشد سابق «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «محمد العتیبی» سرکنسول این کشور در استانبول را به همراه 15 شهروند دیگر عربستان سعودی به اتهام دست داشتن در قتل جمال خاشقجی در استانبول تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای تحریم این افراد را در چارچوب قوانین حقوق بشری «ماگنیتسکی» عنوان کرده است. 

بر این اساس «ماهر مطرب» معاون العتیبی نیز در لیست تحریم آمریکا قرار گرفته است.

در پی آن دولت آلمان نیز 18 شهروند عربستان مرتبط با قتل خاشقجی را تحریم کرد و اعلام کرد که ورود آنها به آلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع شده است.

فرانسه و انگلیس نیز اعلام کرده اند که تحریم هایی علیه عربستان سعودی به دلیل قتل خاشقجی اعمال می کنند. کانادا نیز اعلام کرده است که قصد دارد عربستان را به دلیل قتل خاشقجی تحریم کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.