ترامپ هدیه کریسمس اش را زودتر از موعد به ولیعهد عربستان داد و خون را با سلاح معامله کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «توماس فریدمن» روزنامه‌ نگار سرشناس آمریکایی در تازه‌ ترین مقاله خود در روزنامه نیویورک تایمز نوشت: من واقعا با این سوال کلنجار می روم که: بدترین چیز در مورد رویکرد ترامپ در سیاست خارجی چیست؟ آیا بدترین رویکرد این است که او کاملا فاقد حس مسئولیت اخلاقی است یا اینکه او فردی بی شعور و احمق است؟ اما اگر او ترکیبی از هر دو باشد، فرد وحشتناکی می شود - رئیس جمهوری که احمق و بی مسئولیت است بدترین چیز است. او ارزش های آمریکایی را می فروشد، اما هیچ ارزشی به جای آنها پس نمی گیرد.

ترامپ خود را به عنوان یک معامله گر سختگیر و باهوش معرفی می کند، و سپس به این رهبران اجازه می دهد او را به بازی بگیرند. در خیابان شنیده می شود که می گویند: «هی، بچه ها، به خط باشید! ترامپ اجناس و خدمات رایگان ارائه می دهد! فقط کافی است به او بگویید که شما در حال مبارزه با ایران یا اخوان المسلمین هستید. با بگویید دوست «شلدون آدلسون» سرمایه‌ دار یهودی آمریکایی هستید تا رایگان از خدمات بهره مند شوید!»

ماه مه گذشته، عید یهودیان زودتر فرا رسید زیرا ترامپ اعلام کرد سفارتش را از تل آویو به قدس منتقل می کند - رویای سالیان سال نخست وزیر این رژیم که رایگان محقق شد. ترامپ به نتانیاهو گفت «من رویایت را محقق می کنم اما در عوض تو باید شهرک سازی ها در قلب کرانه باختری را متوقف کنی.» سپس ترامپ به فلسطینی ها گفت: «من بر خلاف میل شما، سفارت را به قدس منتقل کردم اما در عوض چیزی به شما دادم که روسای جمهور پیشین نداده بودند: توقف شهرک سازی ها.» بنابراین او به طور رایگان به تل آویو امتیاز داد. در عوض این کار، او از شلدون آدلسون میلیون ها دلار کمک مالی برای جمهوری خواهان گرفت. بنابراین ترامپ چیزی عایدش شد اما آمریکایی ها بی نصیب ماندند.

حال نوبت عربستان است. کریسمس محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی زودتر از موعد فرا رسیده است زیرا ترامپ به او چراغ سبز نشان داده که به رغم دخالتش در قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول خبری از مجازات نخواهد بود. گزارش شده که خاشقجی توسط تیم سعودی در کنسولگری کشته شده، جسدش تکه تکه و در اسید حل شده است.

سعودی ها ادعا می کردند این عملیات خودسرانه بوده و تنها محافظان و دستیاران ولیعهد در جریان آن بوده اند.اما چنین اتفاقی در عربستان غیر ممکن است. دستور از بالا صادر شده است.

اما چون هیچ کس نمی تواند ثابت کند فرمان قتل از جانب ولیعهد صادر شده، ترامپ هم ترجیح داده با همان زبانی که او در قبال ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به کار برد، به فرار ولیعهد از این پرونده کمک کند. وقتی پوتین در انتخابات 2016 ما دخالت کرد، ترامپ گفت که پوتین این کار را انجام نداده است. پوتین تنها گوشمالی جزئی ای داده شد - اعمال تحریم های کوچک - اما او به واسطه آسیبی که با دخالتش در انتخابات به ما زده بود، هیچ مجازاتی نشد.

و مردم آمریکا چه بهره بردند؟ هیچ - به استثنای سخنرانی ترامپ در مورد اینکه چرا ما به کمک روسیه در سراسر جهان نیاز داریم. و باز هم گرچه خود ترامپ ممکن است چیزی به دست آورده باشد. 

در مورد سعودی ها هم ترامپ دیشب بیانیه رسمی ای صادر کرد: «سازمان های اطلاعاتی آمریکا به بررسی همه اطلاعات ادامه می دهند، اما این احتمال کاملا وجود دارد که ولیعهد عربستان سعودی از این واقعه غم انگیز اطلاع داشته - شاید داشته و شاید هم نداشته است!»

ترامپ ممکن است به بن سلمان گفته باشد: من می دانم که شما امتیاز رایگان خود را نگرفته اید. شما در یمن آتش بس کنید اگر لازم باشد من از همینجا خودم به آنجا حمله می کنم.

در عوض ترامپ از مسئله قتل خاشقجی گذشته و در آینده هم به عربستان سلاح می دهد.

این ممکن است بدترین نوع بی توجهی رئیس جمهور آمریکا به اصول این کشور در تاریخ آمریکا باشد؛ به ویژه به این دلیل که آنها در جهت منافع ما نیستند. اما حتی اگر عربستان هم به خرید سلاح از ما ادامه دهد، آسیب جدی ای به وجهه ما در سراسر جهان خواهد خورد زیرا ما خون را با سلاح معامله کردیم.

باز هم تکرار می کنم مردم به گونه ای حرف می زنند گویا انتخاب آمریکا در خاورمیانه میان «متحدان خوب نظیر عربستان» و «دشمنان بد مانند ایران» است. اما عربستان هم رفتار وحشتناکی دارد.

به جای انتخاب بین دوست و دشمن بد، باید با فکر تامین منافع امنیتی، منافع مالی و منافع اخلاقی خود باشیم. بیایید به فکر پروژه منهتن باشیم تا بتوانیم تا سال 2025 نفت آمریکا را تامین کنیم.

این اعتیاد ما به نفت است که ما را مجبور کرده چشمانمان را به روی چنین قتل واضحی ببندیم. و همین اعتیاد ما به نفت است که باعث می شود فکر کنیم می توانیم درخواست برای اجرای عدالت را با سفارش خرید تسلیحات معامله کنیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.