پادشاه و ولیعهد عربستان با بهره گیری از نقشه راهی که وزیر خارجه آمریکا به آنها ارائه کرده، در پی نجات خود از رسوایی پرونده خاشقجی هستند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، وب سایت میدل ایست آی گزارش داد پادشاه و ولیعهد عربستان برای رهایی از رسوایی قتل خاشقجی، بر اساس نقشه راه مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا قدم بر می دارند.

یک مقام بلند پایه در عربستان به میدل ایست آی گفت «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان با بهره گیری از نقشه راهی که مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا ارائه کرد، در پی نجات خود از رسوایی این پرونده هستند.

این منبع افزود مایک پومپئو در سفر ماه گذشته به ریاض و در نشست خود با پادشاه و ولیعهد عربستان این نقشه راه را به آنان ارائه داده است. سفر پومپئو به ریاض با هدف مشاوره دادن به مقامات عربستان درباره شیوه تعامل با پیامدهای پرونده قتل خاشقجی بود. 

بر اساس اعلام این منبع عربستانی، در طرح مذکور توصیه شده که یکی از اعضای خاندان حاکم در این زمینه متهم شود تا اعضای برجسته این خاندان از اتهام در این پرونده تبرئه شوند.

وی افزود، فردی که باید متهم شود هنوز انتخاب نشده است اما مقامات عربستان در پی آن هستند تا اگر فشارها علیه محمد بن سلمان خیلی زیاد شد، از این حربه استفاده کنند.

این منبع گفت: «اگر این اتفاق بیفتد، شگفت زده نخواهیم شد.»

وزارت خارجه آمریکا در برابر این خبر موضع گیری، و اظهارات منبع خبر را در عربستان رد کرده است.

«هدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به میدل ایست‌ آی گفت: ما علنا درباره هدف‌ هایمان صحبت کرده‌ ایم: اینکه رهبران عربستان را در جریان جدیت دولت آمریکا در تلاش برای پاسخگو بودن کامل و سریع در قبال قتل خاشقچی قرار دهیم.

به گفته این منبع پومپئو در تاریخ 16 اکتبر و در زمان سفرش به ریاض طرحش را شرح داده است.

این سفر پومپئو به عربستان دقیقا دو هفته بعد از قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول صورت گرفته است.

چند روز قبل از ورود پومپئو به ریاض، میدل ایست ‌آی گزارش داد که مقام‌ های ترکیه فهمیده‌ اند که خاشقچی چند دقیقه پس از ورودش به کنسولگری، کشته و قطعه قطعه شده است.

پومپئو برای مشاوره به رهبران سعودی به ریاض فرستاده شد

در زمان سفر پومپئو به شهر ریاض مقام‌ های ارشد آمریکا از جمله خود دونالد ترامپ درباره آنچه که برای خاشقچی اتفاق افتاده، بحث چندانی نکردند.

نشست پمپئو با محمد بن سلمان در ریاض باعث نارضایتی گروه‌ های حقوق بشری از سراسر جهان شد و آنها از واشنگتن خواستند پاسخ‌ هایی از سوی متحدان خود در عربستان در قبال این اتفاق طلب کند.

 

2018-10-16T000000Z_1621021277_RC12F8090C60_RTRMADP_3_SAUDI-POLITICS-DISSIDENT-POMPEO

 

پومپئو یک روز بعد از این دیدار، به خبرنگاران گفت: سعودی ها نمی‌ خواهند درباره حقایق پرونده خاشقچی صحبت کنند و خود او نیز چنین چیزی نمی‌ خواهد.

پومپئو در سفرش به ترکیه گفت: من نمی‌ خواهم درباره هیچ یک حقایق صحبت کنم و آنها هم نمی‌ خواهند صحبت کنند.

به گفته منبع مذکور، پومپئو به ریاض رفت تا به عربستانی‌ ها برای چگونگی مدیریت تبعات مربوط به پرونده خاشقچی مشاوره دهد.

با این حال پومپئو بعد از دیدارهایش گفته بود به سعودی ها توصیه کرده که یک تحقیقات شفاف انجام دهند.

منبع میدل ایست در عین حال خاطر نشان کرد که طرح پومپئو برای رهبران عربستان شامل چند گام بوده است و زمانی که پمپئو در 18 اکتبر گفت عربستان باید چند روز دیگر وقت پیدا کند تا تحقیقاتش درباره این پرونده را کامل کند، در واقع به آنها زمان داده تا طرح او را شروع به اجرا کنند. آنها هر کاری را که او خواسته بود انجام داده‌ اند.

این منبع آگاه گفت که گام باقی مانده یعنی نسبت دادن جرم به یک عضو بی گناه خاندان سلطنتی در صورتی اتخاذ خواهد شد که بازداشت این مظنون‌ ها منجر به کاهش فشار بر ریاض نشود.

شب گذشته در حالی که انتظار می رفت ترامپ در مورد گزارش اخیر سازمان سیا در خصوص صدور فرمان قتل توسط بن سلمان سخنرانی کند، اعلام کرد صرف‌ نظر از اینکه چه کسی دستور قتل جمال خاشقجی را صادر کرده، آمریکا «شریک ثابت قدم» حکومت عربستان باقی خواهد ماند.

اما ترامپ شب گذشته گفت که «سازمان های اطلاعاتی آمریکا به بررسی همه اطلاعات ادامه می دهند، اما این احتمال کاملا وجود دارد که ولیعهد عربستان سعودی از این واقعه غم انگیز اطلاع داشته - شاید داشته و شاید هم نداشته است!»

او افزود: ما شاید هرگز به همه واقعیت های مرتبط با قتل خاشقجی دست پیدا نکنیم. در هر صورت، رابطه ما با پادشاهی عربستان سعودی است. آنها در مبارزه مهم ما با ایران یک متحد عالی بوده اند.

رئیس جمهور آمریکا گفت: آمریکا قصد دارد که یک شریک ثابت قدم عربستان سعودی باقی بماند تا از تامین منافع کشورمان و شرکای ما در منطقه اطمینان حاصل کنیم.

این بیانیه ترامپ در حالی صادر می شود که رسانه های آمریکا جمعه به نقل از منابع ناشناس گزارش دادند که سازمان سیا به این نتیجه رسیده که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقجی را داده بود.

در پی انتشار این گزارش، فشار بر کاخ سفید برای اتخاذ اقدامی جدی علیه عربستان سعودی و ولیعهد این کشور افزایش پیدا کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.