بهجتلی گفت: چگونه با عقل جور در می آید که یک کشور که گمان می رود بر اراضی مقدس حاکمیت داشته باشد شیوه های تروریست ها را در پیش می گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از الجزیره، رهبر حزب «جنبش ملی گرا»ی ترکیه بار دیگر به شدت به عربستان سعودی حمله کرد و حکومت این کشور را تروریست دانست.

«دولت بهجتلی» رهبر حزب جنبش ملی گرای ترکیه تأکید کرد که چه فرقی میان نظام حاکم بر عربستان سعودی و ذهنیت «اسامه بن لادن»(رهبر سابق گروه القاعده) وجود دارد؟

بهجتلی گفت: چگونه با عقل جور در می آید که یک کشور که گمان می رود بر اراضی مقدس حاکمیت داشته باشد شیوه های تروریست ها را در پیش می گیرد.

وی افزود که حتی اکر عربستان سعودی بخواهد پرونده قتل خاشقجی را لاپوشانی کند و برآن سرپوش بگذارد حقیقت دیر یا زود آشکار می شود.

بهجتلی افزود که عربستان مسئولان این جنایت را فاش نکرد زیرا این در خدمت مصالح و منافعش نیست.

رهبر جنبش ملی گرای ترکیه تأکید کرد که مساله خاشقجی تبدیل به یک مساله بین المللی شده است و صندوق عجایب را گشوده است.

دولت بهجتلی در اوایل آغاز بحران قتل خاشقجی نیز به عربستان سعودی به شدت حمله کرده بود و به ماجرای ناپدید شدن و احتمال قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار و نویسنده منتقد عربستان سعودی داخل کنسولگری عربستان در استانبول واکنش  تند و شدید اللحنی نشان داد.

رهبر حزب جنبش ملی گرا در آن زمان گفت که نمی توان اجازه داد ترکیه گذرگاه یا عرصه ای شود که در آن شیوه های باندها دنبال شود.

بهجتلی  که همپیمان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه است در ادامه افزود: ترکیه میدانی برای اجرای طرح های منطقه ای و پاک سازی های خونین نیست.

بنابر این گزارش، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی  و سردبیر سابق روزنامه «الوطن» و ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

خاشقجی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و پیش از ناپدید شدنش قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

در پی فشارهای بین المللی گسترده عربستان به قتل خاشقی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. عربستان سعودی در بیانیه‌ای که بامداد روز شنبه هفته جاری منتشر کرد رسما کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شد خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری  جان خود را از دست داد و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

اگرچه عربستان در نهایت موضوع مرگ آقای خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری را پذیرفت، اما مقامات این کشور از سرنوشت جسد اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

در پی این حادثه آمریکا 17 تبعه عربستان سعودی از جمله مشاور سابق ولیعهد عربستان را به دلیل نقش شان در قتل «جمال خاشقجی» تحریم کرد.

آمریکا «سعود القحطانی» مشاور ارشد سابق «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «محمد العتیبی» سرکنسول این کشور در استانبول را به همراه 15 شهروند دیگر عربستان سعودی به اتهام دست داشتن در قتل جمال خاشقجی در استانبول تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای تحریم این افراد را در چارچوب قوانین حقوق بشری «ماگنیتسکی» عنوان کرده است. 

بر این اساس «ماهر مطرب» معاون العتیبی نیز در لیست تحریم آمریکا قرار گرفته است.

در پی آن دولت آلمان نیز 18 شهروند عربستان مرتبط با قتل خاشقجی را تحریم کرد و اعلام کرد که ورود آنها به آلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع شده است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.