بسیاری از اعضای خاندان آل سعود به دنبال جنجال جهانی بر سر قتل خاشقجی، در تلاش هستند که مانع پادشاه شدن محمد بن سلمان بعد از مرگ پدرش شوند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در خاندان سلطنتی عربستان گزارش داد برخی اعضای خاندان، به دنبال جنجال جهانی بر سر قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد در کنسولگری عربستان در استانبول در تلاش هستند تا مانع از پادشاه شدن «محمد بن سلمان» شوند.

این منابع به خبرگزاری رویترز گفته اند ده‌ها شاهزاده و عموزاده‌ های بن سلمان از خاندان آل سعود خواهان تغییر در مسیر جانشینی هستند اما مادامی که ملک سلمان82 ساله در قید حیات است، کاری صورت نخواهند داد.

گمانه زنی ها نشان می دهد احتمال نمی‌ رود ملک سلمان پسری که سوگلی اش است را از ولیعهدی کنار بگذارد.

به گفته همین منابع در خاندان سلطنتی، بنابراین شاهزاده‌ ها امکان عملی کردن این طرح را بعد از مرگ ملک سلمان بررسی می‌ کنند.

به باور آنها، شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز» 76 ساله برادر کوچک‌ تر و تنی ملک سلمان مورد حمایت کامل اعضاست و باید بر تخت پادشاهی بنشیند. به گفته این منابع، سازمان‌ های امنیتی و اطلاعاتی غربی هم از او حمایت می کنند.

مقامات ارشد آمریکایی در هفته های اخیر تصریح کرده اند که از شاهزاده احمد که حدود 40 سال معاون وزیر کشور بوده، به عنوان پادشاه بعدی حمایت خواهند کرد.

یک منبع ارشد آمریکایی گفته است به رغم گزارش سازمان سیا، کاخ سفید عجله ای برای فاصله گرفتن از شاهزاده محمد ندارد؛ گرچه این موضع به محض اینکه ترامپ گزارش کامل را از آژانس های اطلاعاتی دریافت کند، ممکن است تغییر کند.

برخی رسانه های آمریکایی اعلام کردند ترامپ گزارشی را از سازمان سیا دریافت کرده مبنی بر اینکه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است. اما ترامپ این ارزیابی را خام و ناقص دانسته بود.

با این حال شماری از قانونگذاران آمریکایی و همچنین بسیاری از تحلیلگران در رسانه‌ های بین‌ المللی آمر این قتل را محمد بن سلمان معرفی کرده‌ اند. در تازه‌ ترین مورد، سناتور «لیندسی گراهام» که از متحدان ترامپ در کنگره به شمار می‌ رود روز یکشنبه گفت در روابط آمریکا و عربستان، محمد بن سلمان نقشی ویرانگر داشت. گراهام گفت: «متنفرم که این را می‌ گویم؛ چون امید زیادی به او برای انجام اصلاحات مورد نیاز در عربستان بسته بودم. ولی تا جایی که لیندسی گراهام خبر دارد، آن کشتی غرق شد.»

احمد بن عبدالعزیز اکتبر گذشته بعد از دو ماه و نیم، به ریاض بازگشته است. او در جریان حضورش در خارج از عربستان زمانی که به معترضان در خارج از محل اقامتش در لندن پاسخ می‌داد، از رهبران سعودی انتقاد کرد. 

احمد یکی از سه نفری بود که در شورای بیعت (متشکل از بزرگان خاندان سلطنتی) با ولیعهدی بن سلمان مخالفت کرد.

این منابع تصریح کرده اند احمد بن عبدالعزیز قرار نیست که هیچ یک از برنامه‌ های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که توسط محمد بن سلمان شروع شده را متوقف کند و به قراردادهای نظامی دست نمی زند و وحدت اعضای خاندان سلطنتی را باز خواهد گرداند.

به دنبال قتل خاشقچی که مقامات اطلاعاتی ترکیه بر اساس اسناد و مدارک موجود می‌ گویند به دستور محمد بن سلمان انجام شده، مشروعیت وی در عرصه داخلی و بین المللی به شدت مخدوش شده است.

عربستان سعودی روز 20 اکتبر، بعد از چندین هفته انکار سرانجام کشته شدن خاشقچی را بعد از ورود به کنسولگری سعودی در استانبول پذیرفت اما ادعا کرد خاشقچی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری «فوت» کرده است. عربستان، بعد از آن چندین بار روایتش درباره نحوه قتل روزنامه‌ نگار منتقد را تغییر داده است ولی به نظر می رسد همه چیز به ضرر محمد بن سلمان در حال پیشرفت است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.