فرانسه اعلام کرد که پاریس به زودی تصمیمی درباره اعمال تحریم علیه افرادی که مرتبط با قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی هستند، اتخاذ می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که پاریس به زودی تصمیمی درباره اعمال تحریم علیه افرادی که مرتبط با قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی هستند، اتخاذ می کند.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در  گفت و گو با رادیو یوروپ 1 این کشور در ارتباط با پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنانه‌نگار عربستانی سعودی گفت: « با توجه به اطلاعاتی که در مورد قتل جمال خاشقجی در اختیار داریم به سرعت تحریم‌های را اعمال خواهیم کرد.»

لودریان با بیان اینکه خواستار روشن شدن تمامی ابعاد قتل خاشقجی هستند، اظهار داشت که برای این امر باید مسئولین این قتل مشخص شوند.

وی همچنین با بیان اینکه در این باره با آلمان همکاری می کنند، تصریح کرد: «با توجه به اطلاعاتی که در مورد قتل جمال خاشقجی در اختیار داریم به سرعت تحریم‌های را اعمال خواهیم کرد.»

لودریان تصریح کرد که «ما بر این باوریم که باید کار بیشتری در این زمینه بکنیم زیرا باید واقعیت را به طور کامل بدانیم.»

لودریان مشخص نکرد افرادی که قرار است تحریم شوند چه کسانی هستند یا چه زمانی و چگونه تحریم می شوند ولی اصرار کرد که پاریس تمایل دارد که همه واقعیت ها را پیش از اتخاذ هر گونه تصمیمی بداند.

واکنش فرانسه با توجه به تلاش این کشور برای حفظ شانس هایش برای قراردادهای اقتصادی با ریاض و نیز حمایت از روابط تجاری اش با عربستان که در زمینه های انرژی و مسائل مالی و فروش سلاح می شود، محتاط تر از دیگر کشورهای غربی بوده است.

این در حالی است که روز گذشته دولت آلمان اعلام کرد که 18 شهروند عربستانی را در ارتباط با پرونده قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستانی تحریم کرد.

وزیر خارجه آلمان گفت که کشورش ورود 18 شهروند عربستانی را در ارتباط با قتل خاشقجی به آلمان ممنوع کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز گفت که ممنوعیت ورود 18 شهروند عربستانی در همه منطقه «شینگن» اعمال می شود.

این سخنگو افزود که 18 شهروند عربستانی تحریم شده نمی توانند وارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا شوند.

وزارت خارجه آلمان همچنین تأکید کرد که از جمله عربستانی های تحریم شده 3 تن در برنامه ریزی برای قتل جمال خاشقجی دست دارند.

سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان نیز گفت که در حال حاضر آلمان هیچ گونه سلاحی به عربستانی سعودی صادر نمی کند.

سخنگوی دولت آلمان هم  گفت که سخنان مرکل درباره اینکه صادرات سلاح به عربستان ممکن نیست همچنان به قوت خود باقی است.

بنابر این گزارش، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی  و سردبیر سابق روزنامه «الوطن» و ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

خاشقجی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و پیش از ناپدید شدنش قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

در پی فشارهای بین المللی گسترده عربستان به قتل خاشقی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. عربستان سعودی در بیانیه‌ای که بامداد روز شنبه هفته جاری منتشر کرد رسما کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شد خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری  جان خود را از دست داد و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

اگرچه عربستان در نهایت موضوع مرگ آقای خاشقجی در داخل ساختمان کنسولگری را پذیرفت، اما مقامات این کشور از سرنوشت جسد اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

در پی این حادثه آمریکا 17 تبعه عربستان سعودی از جمله مشاور سابق ولیعهد عربستان را به دلیل نقش شان در قتل «جمال خاشقجی» تحریم کرد.

آمریکا «سعود القحطانی» مشاور ارشد سابق «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «محمد العتیبی» سرکنسول این کشور در استانبول را به همراه 15 شهروند دیگر عربستان سعودی به اتهام دست داشتن در قتل جمال خاشقجی در استانبول تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای تحریم این افراد را در چارچوب قوانین حقوق بشری «ماگنیتسکی» عنوان کرده است. 

بر این اساس «ماهر مطرب» معاون العتیبی نیز در لیست تحریم آمریکا قرار گرفته است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.