ترزا می که از زمان ارائه پیش نویس توافق برگزیت در هفته گذشته با احتمال رای عدم اعتماد از سوی برخی از هم حزبی‌ هایش روبرو شده، روزهای سختی را می گذراند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف گزارش داد در حالی که «ترزا می» نخست وزیر انگلیس خود را برای رای اعتماد این هفته آماده می کند، او می داند که گرفتن رای اعتماد و پیروزی در این خصوص، تازه ابتدای مسیر در جنگ یک ماهه  برای بقا خواهد بود.

42 قانونگذار در حزب محافظه‌ کار ترزا می با قاطعیت گفته‌ اند که نامه‌ هایی برای اعطای رای عدم اعتماد ارسال کرده‌ اند اما در مجموع به 48 قانونگذار مخالف نیاز است تا طرح عزل ترزا می در دستور کار قرار بگیرد.

نارضایتی‌ ها از نخست‌ وزیر انگلیس پس از ارائه پیش‌ نویس طرح برگزیت او بالا گرفته است. از زمان ارائه این پیشنهاد او در هفته گذشته تاکنون، می با احتمال رای عدم اعتماد از سوی برخی از هم حزبی‌ هایش روبرو شده است. 

نخست وزیر انگلیس گفته است تا جایی که می‌ داند مخالفانش در حزب محافظه‌ کار هنوز از پشتیبانی کافی برای به جریان انداختن روند رای عدم اعتماد علیه او برخوردار نیستند. می در حالی از طرحش برای برگزیت دفاع می‌ کند که شماری از اعضای کابینه، از جمله «دومینیک راب» وزیر برگزیت، در اعتراض به این طرح از مقام خود استعفا دادند.

ترزا می چند روزی که به برگزاری نشست اتحادیه اروپا باقی مانده است را «روزهای حساس» توصیف می‌ کند. 25 نوامبر (4 آذر) پیش‌ نویس توافق برای تایید در نشست اتحادیه اروپا مطرح می‌ شود و پارلمان انگلیس در ماه دسامبر آن را به رای می‌ گذارد.

ترزا می بعد از جلب حمایت اعضای کابینه، حالا در سخت‌ ترین مبارزه زندگی سیاسی خود، باید موافقت نمایندگان مجلس را هم جلب کند. 

می اکثریت مجلس عوام را در اختیار ندارد و بسیاری از نمایندگان حزب خود او هم مانند نمایندگان حزب کارگر و سایر احزاب مخالف، یا نسبت به برنامه‌ های او برای برگزیت تردید دارند و یا به شکل علنی با آنها مخالفند. حزب اتحادگرای دموکراتیک از ایرلند شمالی که ترزا می برای کسب آرا کلیدی به آن محتاج است هم اعلام کرده احتمالا علیه توافق خروج رای می‌دهد چون معتقد است این طرح یکپارچگی انگلیس را به خطر می‌ اندازد. 

اگر تنها گزینه پیش روی نمایندگان پذیرش طرح پیشنهادی ترزا می یا رد توافق باشد، احتمالا بسیاری از کسانی که مردد هستند، از نخست وزیر حمایت خواهند کرد و این چیزی است که دولت به آن امید بسته است. نمایندگان حزب کارگر و برخی اعضا حزب محافظه کار در تلاشند گزینه‌ های بیشتری به رای گذاشته شود. 

اگر طرح ترزا می رای نیاورد، معلوم نیست چه پیش خواهد آمد؛ این امکان وجود دارد که مذاکره با اتحادیه اروپا از سر گرفته شود. اما بسیاری معتقدند دوران ریاست ترزا می بر دولت به پایان خواهد رسید. ممکن است یک انتخابات سراسری صورت بگیرد و یا یک نخست وزیر جدید انتخاب شود. 

برخی نمایندگان حزب کارگر و محافظه‌ کار امیدوارند ترزا می تاریخ برگزیت را به عقب بیندازد و یک همه پرسی جدید برگزار کند؛ چیزی که او بارها گفته حاضر به انجامش نیست.

برگزیت ترزا می در حقیقت به مثابه یک کشتی در معرض طوفان است. او باید مرگبارترین مسیرهایی را که سرنوشتش را تعیین می کنند به تنهایی شناسایی کند تا صخره هایی را که در راه است را از پیش رو بردارد.

همزمان «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر به عنوان اصلی ترین حزب مخالف دولت، گفته که حزب او می‌ تواند در زمان مناسب به توافق بهتری برای برگزیت دست یابد. گمانه‌ زنی هایی در مورد تصویب این طرح در پارلمان انگلیس از سوی احزاب مخالف از جمله حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی وجود دارد.

در همه‌ پرسی ای که سال 2016 برگزار شد، 51.9 درصد از مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند و 48.1 درصد به باقی ماندن در آن. انگلیس و اتحادیه اروپا بیش از یک سال برای رسیدن به توافق بر سر نحوه این جدایی و چگونگی رابطه دو طرف بعد از برگزیت مذاکره کردند. این توافق در نهایت حاصل شد و ترزا می توانست موافقت اعضای کابینه خود را هم بدست بیاورد. انگلیس قرار است روز 29 مارس 2019 اتحادیه اروپا را ترک کند.

اما موضوع به این سادگی ها نیست. حال نوبت نمایندگان مجلس انگلیس است که به آن رای بدهند. این توافق در نهایت بین 27 کشور دیگری که عضو اتحادیه اروپا هستند به رای گذاشته خواهد شد.

پیش نویس ترزا می، برای نهایی شدن نیازمند برخی تغییرات است اما در اصل همان موافقت ‎نامه‌ ای‌است که شرایط خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را مشخص می‎ کند. لندن و بروکسل بیش از یک سال برای رسیدن به این توافق تلاش کردند. 

مسئله مرز ایرلند یکی از موانع مهم بر سر توافق انگلیس و اتحادیه اروپا بوده است. هر دو طرف متعهد شده ‎اند که دوباره یک مرز مشخص همراه با پست‌ های بازرسی بین دو ایرلند کشیده نشود.  با این حال دو طرف هنوز نمی‌ دانند چگونه می‌ توانند چنین چیزی را تضمین کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.