دروغگویی های دونالد ترامپ هر روز بیشتر می شود و کشف آن کار ساده ای است زیرا ترامپ همان دروغ ها را بارها و بارها تکرار می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای به قلم «دانیل دیل» نوشت: من خود را مامور کرده ام تا هر کلمه ای که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا می گوید، راستی آزمایی کنم. این بدان معناست که تلاش می کنم همه سخنرانی های ترامپ را تماشا کنم، همه متن های نوشته شده و توییت های او را بخوانم. من به طور تصادفی به کسی شهرت یافته ام که در عرض چند ثانیه پس از انتشار توییت ترامپ مچ او را می گیرم و دروغ او را در توییت خودم فاش می کنم.

مردم گاهی اوقات در واکنش به این کار من می پرسند چگونه می توانم به این سرعت این کار را انجام دهم. اما من استعداد خاصی در این زمینه ندارم. راز کار من این است که ترامپ همان دروغ ها را بارها و بارها تکرار می کند.

ترامپ در پنجمین روز ریاست جمهوری خود بدون هیچ پایه و اساسی ادعا کرد به صورت گسترده ای در انتخابات تقلب شده است. وی این کار را همین هفته گذشته هم انجام داد. در سومین ماه ریاست جمهوری اش، وی به اشتباه ادعا کرد که آمریکا 500 میلیارد دلار کسری تجاری با چین دارد. وی همین حرف را تاکنون بیش از 80 بار تکرار کرده است.

اگر به اندازه کافی به حرف های رئیس جمهور گوش داده باشید، می توانید تقریبا احساس کنید که وی چه زمانی دروغ می گوید. اگر ترامپ موضوعی را تعریف می کند که در آن فرد ناشناسی وی را «آقا» خطاب می کند، احتمالا یک موضوع ساختگی مطرح است. اگر ترامپ ادعا کند که رکوردی زده است، احتمالا اینطور نیست. اگر اصلا او عددی را به زبان می آورد، رقم واقعی معمولا کوچک تر است.

راستی آزمایی ترامپ مانند راستی آزمایی افرادی است که برای بقای خود حرف هایی را می زنند در حالی که هیچ یک از عبارات آنها درست نیست. فکر کنم فالوئرهای من در توییتر از اینکه من تا این حد حرف های تکراری زده ام، خسته شده باشند.

من فکر می کنم خبرنگاران هم از مجادله در مورد دروغگویی های ترامپ خسته شده باشند. 

من یک خبرنگار کانادایی هستم، رئیس دفتر تورنتو استار در واشنگتن. من اینجا زمانم را کلا صرف این راستی آزمایی نمی کنم. بلکه اکثرا این کار را در ساعات آزادم و روزهای تعطیل و شب ها در خانه انجام می دهم.

همکاران آمریکایی من روزنامه نگاری تحقیقاتی و توضیحاتی شگفت انگیزی در مورد ترامپ انجام می دهند. اما به جز برخی استثناها مانند تیم راستی آزمایی واشنگتن پست به رهبری «گلن کسلر»، فکر نکنم دیگر رسانه های آمریکا بر مبارزه روزانه برای حقیقت یابی تاکید کافی دارند.

من تهیه لیست کامل دروغ ها و ادعاهای غلط ترامپ را از سپتامبر 2016 آغاز کردم. به زودی بر من روشن شد که دروغگویی سریالی ترامپ یکی از ویژگی های اصلی کارزار او بوده است. اما این عوام فریبی او به جای اینکه در اخبار اصلی پوشش داده شود، به خوراکی برای توییترهای خبرنگاران تبدیل می شود.

البته به مرور در پوشش ها بهبود دیده شده است. اما من پس از دو سال هنوز هم قصورهایی در این خصوص می بینم. حتی بهترین مصاحبه کنندگان هم به سختی می توانند ترامپ را زمانی که رو در روی آنها دروغ می گوید، به چالش بکشند.

ترامپ در سخنرانی های تجمعاتش معمولا 20 تا 30 دروغ می گوید. اما اگر شما این سخنرانی ها را در روزنامه ها ببینید، اصلا به دروغ بودن آنها شک نمی کنید.

اگر یک فروشنده در 75 دقیقه 36 دروغ به شما بگوید، قطعا این نخستین موضوعی خواهد بود که پس از پایان سفر کاری به دوستانتان خواهید گفت. بنابراین این نخستین موضوعی بوده است که من در مورد تجمع ماه اوت ترامپ در پنسیلوانیا به خوانندگانمان گفتم.

دروغگویی ترامپ یک مسئله اضطراری است زیرا هر روز بدتر می شود. در سال 2017، وی به طور میانگین 3 ادعای دروغ در روز بیان می کرد. در سال 2018، این رقم به تقریبا 9 بار در روز رسیده است. در یک ماه مانده به انتخابات میان دوره ای وی 26 ادعای دروغ در روز مطرح می کرد. به حساب من، ترامپ از زمان تحلیف ریاست جمهوری اش تاکنون 3،749 ادعای دروغ مطرح کرده است. واشنگتن پست که ادعاهای دروغ و ادعاهای گمراه کننده وی را تماما پیگیری می کند، می گوید تعداد آنها 6،420 ادعا است.

هیچ دلیل استراتژیکی برای دروغگویی ترامپ وجود ندارد، او این کار را می کند زیرا همیشه این کار را می کرده است. اما رئیس جمهور هم می داند دروغ ها بدون هیچ فیلتری - برخی به واسطه رسانه های به ادعای ترامپ «جعلی» - به سمع و نظر ده ها میلیون نفر می رسد 

بسیاری از ادعاهای دروغ ترامپ به قدری مشخص و روشن است که می توان با جستجو در گوگل آنها را راستی آزمایی کرد. برخی به من پیام داده اند چرا به این دروغ ها اهمیت می دهی وقتی حقیقت برای کسی مهم نیست.

اما من با این ایده مخالفم. حتی کسانی که می دانند ترامپ با آنها صادق نیست، نمی دانند او چگونه آنها را گمراه می کند و بخواهند بدانند چگونه. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.