فونتین روز چندی پیش به عربستان سعودی سفر کرد. وی از هواداران شدید تحریم ها علیه کسانی است که در قتل خاشقی دست دارند و باور بر این است که موضع تندش نسبت به عربستان سعودی باعث نارضایتی برخی داخل کاخ سفید شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویوزک تایمز نوشت که یک مسئول در کاخ سفید که مسئول پرونده روابط واشنگتن با عربستان سعودی است روز جمعه از مقام خود کناره گیری کرد بدون آن که دلایل مستقیم استعفایش را ذکر کند.

این روزنامه به نقل از دو مسئول نوشت که «کریستین فونتین روز» مسئول سازماندهی سیاست های مرتبط با روابط ایالات متحده آمریکا با ریاض از مقام خود در کاخ سفید استعفا داده است.

نیویورک تایمز نوشت که این مسئول آمریکایی «نقش مهمی در اعمال تحریم ها علیه شماری از مسئولان آمریکایی در پرونده قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی که دوم اکتبر گذشته در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید،ایفا کرد.»

نیویورک تایمز نوشت که فونتین روز چندی پیش به عربستان سعودی سفر کرد. وی از هواداران شدید تحریم ها علیه کسانی است که در قتل خاشقی دست دارند و باور بر این است که موضع تندش نسبت به عربستان سعودی باعث نارضایتی برخی داخل کاخ سفید شده است.

روز پنجشنبه هفته گذشته آمریکا 17 تبعه عربستان سعودی از جمله مشاور سابق ولیعهد عربستان را به دلیل نقش شان در قتل «جمال خاشقجی» تحریم کرد.

آمریکا «سعود القحطانی» مشاور ارشد سابق «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «محمد العتیبی» سرکنسول این کشور در استانبول را به همراه 15 شهروند دیگر عربستان سعودی به اتهام دست داشتن در قتل جمال خاشقجی در استانبول تحریم کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای تحریم این افراد را در چارچوب قوانین حقوق بشری «ماگنیتسکی» عنوان کرده است. 

بر این اساس «ماهر مطرب» معاون العتیبی نیز در لیست تحریم آمریکا قرار گرفته است.

افراد مذکور حق معامله با شهروندان آمریکا را نخواهند داشت و دارایی هایشان در این کشور مصادره خواهد شد.

این لیست در حالی از سوی وزارت خزانه داری آمریکا منتشر شده که 45 روز از قتل خاشقجی در استانبول گذشته است.

«استیفن منوچین» وزیر خزانه داری عربستان سعودی گفت که کسانی که تحریم شدند در قتل شنیع خاشقجی دست دارند.

 وزیر خزانه‌داری آمریکا افزود: «ایالات متحده آمریکا همچنان به شدت تلاش می‌کند تا همه حقایق در این مورد روشن شود و تمام کسانی که مسئولیت این اقدام بر عهده آنهاست برای تحقق عدالت پاسخگو شوند.»

وی همچنین گفت که دولت عربستان سعودی باید هدف قرار دادن مخالفان سیاسی و روزنامه نگاران را پایان دهد.

بنابر این گزارش، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی  و سردبیر سابق روزنامه «الوطن» و ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

خاشقجی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و پیش از ناپدید شدنش قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

در پی فشارهای بین المللی گسترده عربستان به قتل خاشقی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. عربستان سعودی در بیانیه‌ای که بامداد روز شنبه هفته جاری منتشر کرد رسما کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شد خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری  جان خود را از دست داد و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.