پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

به دنبال راهیابی دو بانوی مسلمان به مجلس نمایندگان؛

قوانین حجاب در کنگره پس از 181 سال تغییر می یابد

دموکرات‌ ها در مجلس نمایندگان آمریکا در تلاش هستند تا در قانون قدیمی منع استفاده از پوشش یا کلاه بازنگری کنند تا راه برای قانونگذارانی که حجاب دارند، باز شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از روزنامه واشنگتن پست، برای دو قرن یا دقیق تر بگوییم 181 سال است که استفاده از حجاب برای قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا ممنوع شده است. اما در طرح جدید ارائه شده توسط موکرات ها، این قانون تغییر می یابد.

در طرح مشترکی که از سوی «نانسی پلوسی» رهبر اقلیت‌ های مجلس نمایندگان آمریکا و «جیم مک‌ گاورن» رئیس کمیته قانونگذاری و «ایلهان عمر» نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده، چنین تغییری مشترکا توسط این افراد پیشنهاد شده است.

ایلهان عمر به عنوان نخستین قانونگذار محجبه، سال آینده میلادی در مجلس نمایندگان سوگند یاد خواهد کرد. او اولین آمریکایی - سومالیایی در کنگره آمریکاست که به همراه «رشیده طالب» نماینده منتخب میشیگان اولین زنان مسلمان حاضر در کنگره خواهند بود. بدون تغییر این قانون، در زمان تشکیل جلسه کنگره آتی برای آنها مشکل ایجاد خواهد شد. 

رشیده طالب و ایلهان عمر، دو کاندیدای مسلمان حزب دموکرات موفق شدند از ایالت‌ های میشیگان و مینه سوتا به مجلس نمایندگان آمریکا راه یایند. آنها اولین زنان مسلمانی هستند که در تاریخ آمریکا به عضویت در کنگره این کشور انتخاب شده‌اند.

عمر، کاندیدای سومالیایی تبار حزب دموکرات موفق شد از یکی از حوزه های انتخابیه ایالت مینه سوتا به مجلس نمایندگان راه یابد. رشیده طالب، کاندیدای فلسطینی تبار حزب دموکرات نیز رقیب جمهوری خواه خود را در یکی از حوزه های انتخابیه ایالت میشیگان شکست داد.

عمر  36 ساله یک پناهنده سابق است که از جنگ داخلی سومالی فرار کرده و به آمریکا پناه برده بود. او جانشین «کیث الیسون» اولین عضو مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا می شود. الیسون در سال 2006 به کنگره راه یافته بود. والدین رشیده طالب، 42 ساله نیز مهاجرانی فلسطینی هستند که در شهر دیترویت زندگی می کنند. پدر رشیده طالب کارگر کارخانه خودروسازی فورد بود. علاوه بر عمر و طالب بسیاری از اعضای اقلیت های نژادی و جنسیتی در انتخابات میان دوره ای آمریکا نیز به موفقیت دست یافتند. 

پوشش سر از هر نوعی از جمله استفاده از کلاه در صحن مجلس نمایندگان آمریکا از سال 1937 ممنوع بوده است. این قانون با بحث و جدل اندکی تصویب شد.

در سال 2010 هم «فدریکا ویلسون» نماینده دموکرات فلوریدا تلاش کرده بود با ممنوعیت استفاده از کلاه مقابله کند. اما موفق نشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.