سلسله ای از روایت های رسمی طولانی متناقض درباره مساله قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول وجود دارند که از انکار آغاز می شود تا به اذعان و اقرار می رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آناتولی در گزارشی نوشت:سلسله ای از روایت های رسمی طولانی متناقض درباره مساله قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی در  کنسولگری عربستان سعودی در استانبول وجود دارند که از انکار آغاز می شود تا به اذعان و اقرار می رسد.

روایت اولی درباره حادثه در دوم اکتبر گذشته اعلام شد که بر اساس آن ادعا شد که خاشقجی از ساختمان کسنولگری پس از مدت کوتاهی از ورود به آن خارج شد و تأکید کرد که ریاض هیچ مسئولیتی در زمینه ناپدید شدن وی را نمی پذیرد.

اما این روایت چندان نپایید زیرا چند روز بعد عربستان اذعان کرد که خاشقجی در نتیجه «مشاجره» با یک مسئول رسمی به قتل رسید و جسدش تحویل یک «فرد محلی» داده شد.

بعد از گذشت یک ماه و نیم از وقوع حادثه و در نتیجه فشارهای بین المللی و مدارکی که آنکارا اعلام کرد آنها در اختیار دارد ریاض روز پنجشنبه گذشته اذعان کرد که خاشقجی داخل کنسولگری به قتل رسیده و جسدش تکه تکه شده است.

با وجود این، همه روایت های رسمی و اطلاعاتی که به رسانه درز کرده متنقاض است و هر روایت جدیدی روایت سابق را تکذیب می کند و عربستان هر بار روایت خود را تغییر داد تا با جزئیات جدیدی که آنکارا اعلام می کند هماهنگ باشد.

لیکن تا به امروز همچنان علامت سئوال هایی درباره سرنوشت جسد خاشقجی و طرف سیاسی که دستور قتل وی را صادر کرد و فرد محلی که ریاض در یکی از روایت هایش گفت که جسد به وی تحویل داده شد وجود دارد.

در نخستین واکنش به حادثه پس از گذشت سه روز از وقوعش آن شاهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی گفت که خاشقجی چند دقیقه پس از ورود به کنسولگری و«یا چه بسا یک ساعت» پس از ورودش از آن خارج شد.

اما شاهزاده «خالد بن سلمان» برادر ولیعهد و سفیر ریاض در واشنگتن همه گمانه زنی ها درباره ناپدید شدن خاشقجی یا قتلش پس از ورود به ساختمان کنسولگری را تکذیب کرد.

نکته قابل توجه این است که ریاض همزمان با تأکیدش بر خروج خاشقجی از کنسولگری اشاره کرد که دوربین های کنترل در کنسولگری در آن روز از کار افتاده بود.

چندی بعد «محمد العتیبی» کنسول عربستان در استانبول درهای ساختمان کنسولگری را به روی خبرنگاران  خبرگزاری «رویترز» باز کرد و تلاش کرد که ثابت کند خاشقجی داخل ساختمان نیست.

در پی آن منابع امنیتی ترکیه اعلام کردند که 15شهروند عربستانی قبل از ورود خاشقجی داخل کنسولگری بودند.

در پی آن ریاض برای همکاری با دولت ترکیه برای کشف دلایل و جزئیات وقوع حادثه اعلام آمادگی کرد و یک تیم از عربستان دو هفته پس از وقوع حادثه به استانبول رسید و به همراه یک تیم ترک وارد ساختمان کنسولگری شد.

همزمان با ورود تیم مشترک به ساختمان کنسولگری «العتیبی» با استفاده از مصونیت دیپلماتیک خاک ترکیه را ترک کرد.

در همان روز ملک«سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در ریاض دیدار کرد.

به رغم آن که خبرگزاری رسمی عربستان سعودی تأکید کرد که دو طرف به حادثه خاشقجی نپرداختند اما پمپئو بعدا برعکس این را گفت.

اما «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از طریق حساب رسمی اش در «توئیتر» اعلام کرد که وی با محمد بن سلمان تلفنی صحبت کرد و بن سلمان به وی گفت که از قبل در جریان حادثه نبوده است.

پس از انکار 18 روزه بالاخره عربستان سعودی مجبور شد که به قتل خاشقجی در اثر یک مشاجره داخل کنسولگری و در نتیجه یک جنایت از قبل برنامه ریزی شده اعتراف کند اما سرنوشت جسد وی را فاش نکرد و نیز اعلام کرد که 18 نفر در ارتباط با جنایت دستگیر شدند.

این اذعان برکناری 5 مسئول از مقام های شان را در پی داشت که بارزترین آنها «احمد عسیری» معاون رئیس سازمان اطلاعات و «سعود القحطانی» مشاور دیوان پادشاهی به موجب دستور پادشاهی در نیمه شب هستند.

بر اساس دستور پادشاهی یک «کمیته عالی اطلاعاتی» به ریاست ولیعهد تشکیل شد که ماموریت آن جلوگیری از وقوع حوادث مشابه بود.

اما«عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان در همان روز تأکید کرد که شاهزاده محمد بن سلمان « از آن چه رخ داد اطلاع نداشت و او مسئول آن نیست.»

اظهارات پی در پی حکومت عربستان جواب شفافی به جامعه بین المللی که فشارش را برای دستیابی به جزئیات و ضرورت حمایت از روایت رسمی با اطلاعات و مدارک بیشتر کرد، نداد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به نوبه خود در یک سخنرانی در جمع فراکسیون حزبش در پارلمان خواستار آن شد که عربستان به پرسش هایی از این قبیل پاسخ دهد: چرا 15 عربستانی در همان روزی که جنایت رخ داد به استانبول آمدند؟ چه کسی دستورات را صادر کرد؟ چرا اجازه تفتیش و بازرسی ساختمان کنسولگری داده نشد مگر پس از گذشت چند روز از حادثه ؟ سرنوشت جسد چیست؟ و فرد محلی که همکاری کرد کیست؟

نکته مهم در سخنرانی اردوغان درخواست برای محاکمه 18 فرد بازداشت شده در عربستان در دادگاه های استانبول است زیرا حادثه در اراضی ترکیه به وقوع پیوسته است.

بعدا عربستان«سعود المعجب» دادستان کل را به ترکیه فرستاد و وی نیز با «عرفان دمیر» دادستان کل استانبول که مامور تحقیقات در حادقه خاشقجی است دیدار کرد.

اما اطلاعاتی که المعجب داد و مذاکراتش با دمیر به هیچ نتیجه ای در پیشرفت تحقیقات نرسید و به پرسش ها پاسخ نداد؛ امری که دادستانی کل استانبول در بیانیه ای به آن اشاره کرد و تأکید کردکه مسئولان سعودی به رغم اظهار حسن نیست طرف ترک همکاری نکردند.

دادستانی کل ترکیه در همان بیانیه از جزئیات جدید درباره جنایت پرده برداشت و اشاره کرد که خاشقجی پس از ورود به کنسولگری خفه شده و به قتل رسیده است.

آخرین روایت ریاض را «شعلان الشعلان» سخنگوی دادستانی کل عربستان روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد و شامل اعتراف هایی شد که همه روایت های سابق عربستان را کنار زد.

الشعلان در کنفرانس مطبوعاتی که در ریاض برگزار کرد اقرار کرد که خاشقجی داخل کنسولگری و در اثر یک آمپول مخدر که به وی تزریق شد کشته شد و سپس جسدش تکه تکه شد و پس از خارج کردن آن به یک فرد محلی تحویل داده شد بدون آن که اسم این فرد را بیاورد.

الشعلان افزود که احمد عسیری معاون سابق رئیس سازمان اطلاعات دستور تشکیل تیمی برای قانع کردن خاشقجی برای بازگشت به عربستان را صادر کرده بود.

وی تصریح کرد که دادستانی کل پرونده 11 متهم را به دادگاه فرستاده است و سعود القحطانی مشاور سابق دیوان پادشاهی از جمله کسانی که از وی تحقیق می شود.

بر اساس روایت اخیر ریاض عسیری دستور تشکیل «تیم مذاکره کننده» برای قانع کردن خاشقجی برای بازگشت به عربستان و استفاده از زور در صورت مخالفتش را صادر کرده بود و تصویری تقریبی از فرد محلی که جسد تحویل وی داده شد ترسیم کرد که قرار است به زودی تحویل دولت ترکیه داده شود.

به رغم همه اینها پرسش ها درباره سرنوشت جسد خاشقجی و طرفی که دستوارت قتل را صادر کرده بود و فرد محلی که همکاری کرده بود بدون پاسخ شفاف معلق باقی می مانند و رسانه های بین المللی تردید کرده و منتظر  روایت جدیدی از عربستان هستند که روایت اخیر را تکذیب کرده و کنار می زند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.