اجلاس سران سازمان همکاری‌ های اقتصادی آسیا پاسفیک (اَپک) به تازه ترین صحنه مناقشه تجاری میان آمریکا و چین تبدیل شده؛ واشنگتن تهدید به اعمال تعرفه بیشتر کرده در حالی که چین هم تلافی می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، دویچه وله گزارش داد: نشست آسیا - اقیانوس آرام (اپک) که در فضای تنش شدید تجاری بین پکن و واشنگتن برگزار می شود، در کشور جزیره ای و کوچک پاپوا گینه نو در اقیانوس آرام آغاز شد.

در این اجلاس دو روزه که از امروز شنبه، آغاز شده است، 21 نفر از سران و مقامات ارشد کشورهای مختلف شرکت دارند. شورای تجاری سازمان اَپک برای کاهش مناقشات تجاری و پیشبرد رشد اقتصادی گسترده سه پیشنهاد حمایت از حل و فصل مناقشات تجاری با کمک سازمان تجارت جهانی، گسترش همکاری های فعال با کشورها و افزایش بودجه ساخت تاسیسات زیربنایی را ارائه کرده است.

حال چین و آمریکا که در سازمان اپک عضویت دارند، وارد جنگ تجاری ای شده اند که به گفته کارشناسان می تواند برای اقتصاد جهانی فاجعه بار باشد. در سایه چنین جنگی، این نشست آغاز شده است.

«شی جینپینگ» رئیس جمهور چین قبل از این نشست در جمع روسای شرکت ها در دفاع از برنامه عظیم سرمایه گذاری اورآسیای این کشور موسوم به «جاده ابریشم» اعلام کرد رویکردهای حمایت گرایانه از رویکردی کوتاه مدت نشات می گیرد که محکوم به شکست است.

رئیس جمهور چین در نشستی با روسای شرکت ها گفت: «تلاش ها برای ایجاد موانع و در هم شکستن روابط اقتصادی تنگاتنگ بر خلاف قوانین اقتصادی و روند تاریخ است. این رویکرد کوتاه مدت محکوم به شکست است.

جینپینگ در انتقاد از سیاست دولت آمریکا اعلام کرد: «ما باید به حمایت گرایی و یک جانبه گرایی نه بگوییم.

رئیس جمهور چین که شخصیت اصلی حاضر در نشست اپک به حساب می آید، همچنین اعلام کرد تاریخ به ما می آموزد که کسی نمی تواند از رویارویی - چه جنگ گرم، چه جنگ سرد و چه جنگ تجاری - پیروز بیرون بیاید.

شی جینپینگ گفت: «هدف این برنامه در دستور کار قرار دادن یک برنامه ژئوپلتیک پنهانی، علیه کسی یا طرد کردن کسی نیست. این طرح بر خلاف تفسیر برخی ها یک تله نیست.» 

مایک پنس: به اقدام علیه چین ادامه می دهیم

«مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا هم امروز شنبه در همین نشست گفت آمریکا به اقدام تجاری علیه چین مادامی که این کشور سیاست های تجاری خود را اصلاح نکرده است، ادامه خواهد داد.

وی گفت آمریکا تعرفه های تجاری علیه چین را تا زمانی که این کشور سیاست های خود را تغییر نداده بر نخواهد داشت.

وی گفت: «ما اقدامی قاطعانه برای مقابله با عدم توازن با چین اتخاذ کرده ایم. ما تعرفه هایی علیه کالاهای چینی به ارزش 250 میلیارد دلار اعمال کرده ایم و می توانیم این رقم را دو برابر کنیم. آمریکا مسیرش را تا وقتی چین راهش را عوض نکرده است تغییر نخواهد داد.»

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که در نشست اپک شرکت نکرده است، قصد دارد به زودی با شی جینپینگ در حاشیه نشست رهبران گروه 20 در آرژانتین دیدار کند. هشدار پنس در تضاد با اظهارات ترامپ در روز جمعه است که گفته بود: «شاید تعرفه‌ های تجاری بیشتری علیه چین اعمال نکنیم.»

پکن و واشنگتن در ماه های اخیر تعرفه های گمرگی تنبیهی برای واردات متقابل خود اعمال کرده اند اما مازاد تجاری چین همچنان در حال شکستن رکوردها است.

آمریکا خواستار کاهش کسری تجاری 375 میلیارد دلاری با چین است. 

اپک یک گروه اقتصادی منطقه ای متشکل از کشورهای حاشیه اقیانوس آرام است که در سال 1989 با هدف استفاده از وابستگی متقابل فزاینده کشورهای منطقه آسیا و اقیانوس آرام تشکیل شد و سران کشورهای عضو آن به صورت سالانه با یکدیگر ملاقات می کنند. 21 کشور استرالیا، برونئی، کانادا، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، نیوزیلند، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، تایوان، هنگ کنگ، پاپوآ گینه نو، چین، مکزیک، شیلی، پرو، روسیه، آمریکا و ویتنام، اعضای اَپِک هستند و پاپوا گینه نو اکنون ریاست دوره ای این سازمان را برعهده دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.