پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در واکنش به گزارش سیا در خصوص دستور قتل خاشقجی؛

معاون ترامپ: قتل خاشقجی قساوت و بی حرمتی به مطبوعات است

معاون رئیس جمهور آمریکا به تازه ترین گزارش سازمان سیا در خصوص صدور فرمان قتل روزنامه نگار منتقد حکومت عربستان توسط ولیعهد عربستان واکنش دوپهلویی نشان داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا امروز شنبه در اظهاراتی پس از انتشار گزارش سیا گفت: آمریکا مصمم است تمامی افراد مسئول در قتل جمال خاشقجی را در نظر بگیرد و همگی باید پاسخگوی این اقدام خود باشند.

این اظهارات وی، پس از انتشار تازه ترین گزارش سازمان سیا توسط روزنامه واشنگتن پست صورت می گیرد که به این نتیجه رسیده که شخص ولیعهد سعودی پس از دریافت گزارش هایی از منابع اطلاعاتی، دستور قتل جمال خاشقجی را صادر کرده است.

با این حال مایک پنس از اظهار نظر درباره اطلاعات طبقه بندی شده و محرمانه ای که واشنگتن پست به آن اشاره کرده، خودداری کرد اما در سخنانی در حاشیه نشست اپک در پاپوا گینه نو قتل خاشقجی را «قساوت» و «بی حرمتی در حق مطبوعات مستقل و آزاد» توصیف کرد.

گزارش سازمان سیا اگر تایید شود، مستقیما در تناقض است با آنچه دادستان کل عربستان سعودی روز پنج‌ شنبه در کنفرانسی خبری در ریاض اعلام کرد. « سعود المعجب» دادستان کل عربستان اعلام کرد که «احمد العسیری» معاون سابق سازمان اطلاعات عربستان، عامل اصلی این طرح و طراح ماموریتی با هدف بازگرداندن خاشقجی به عربستان بوده است. المعجب گفت پس از آن که خاشقجی به کنسولگری عربستان در ترکیه رفت، فرمانده تیم نتوانست او را متقاعد کند که به عربستان بازگردد و پس از آن بود که تصمیم به قتل خاشقجی گرفت. بر مبنای ادعای دادستان کل عربستان افراد این تیم ابتدا جمال خاشقجی را بیهوش کرده و بعد او را به قتل رساندند. سپس جسد را تکه تکه کرده و به ماموری در خارج از کنسولگری تحویل دادند.

این یافته ها در عین حال روابط میان واشنگتن با متحد نزدیکش ریاض را تهدید می کند؛ حکومتی که در تلاش برای پایان دادن به بحث هاست و درخواست ها برای تحقیقات بین المللی را رد می کند.

پنس ادامه داد: «ما حقایق را دنبال خواهیم کرد.»

با این حال وی تاکید کرد که آمریکا می خواهد راهی بیابد تا «مشارکت تاریخی و قوی» خود را با عربستان سعودی حفظ کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.