پلیس ترکیه پس از رسیدن این مخالف به ترکیه و خروجش از هواپیما وی را فورا دستگیر کرد و برای انجام تدابیر قانونی علیه اش او را به مرکز پلیس منتقل کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری آناتولی، «محمد صالح گؤزه‌گیر» رئیس صندوق سازمان«فتو» از آمریکا اخراج شد و روز گذشته-جمعه- به ترکیه وارد شد.

پلیس ترکیه پس از رسیدن گؤزه‌گیر به ترکیه و خروجش از هواپیما وی را فورا دستگیر کرد و برای انجام تدابیر قانونی علیه اش او را به مرکز پلیس منتقل کرد.

ایالات متحده آمریکا در پی محکومیت گؤزه‌گیر در مسائل مربوط به «دعوت از کودکان برای روسپی گری از طریق اینترنت» و « تلاش برای تجاوز جنسی به کودکان» اخراجش کرد.

پلیس آمریکا وی را در ماه می 2015 در پی این اتهام ها و در پی عملیات گسترده که اف بی آی و وزارت امنیت داخلی در آن مشارکت کردند، به همراه 22 نفر دیگر دستگیر کرد.

پس از فرستادن گؤزه‌گیر به دادگاه، دادگاه حکم به بازداشت وی برای انحام تحقیقات داد اما وی کفالت مالی 50 هزار دلاری داد تا محاکمه اش از بیرون زندان ادامه پیدا کند و پس از آن نیز محکوم شد و دولت آمریکا در ماه ژوئن گذشته تصمیم گرفت که از این کشور اخراجش کند.

گؤزه‌گیر عضو شورای مدیریت«رندروپ» در سال 2014 بود. رندروپ موسسه ای است که در »تگزاس» فعالیت می کند و شماری از مدارس و جمعیت های وابسته به «فتح الله گولن» روحانی و مبلغ ترکیه ای را اداره می کند.

ترکیه فتح الله گولن مخالف ترک و سازمان وی معروف به  فتو را به دست داشتن در کودتای نافرجام در 15 جولای سال 2016 متهم می کند.

همچنین دولت ترکیه از 83 کشور خواسته است که 452 نفر مرتبط با فعالیت های فتو را اخراج کرده و به ترکیه بازگردانند که در رأس آنها  فتح الله گولن است که در ایالات متحده اقامت دارد اما آمریکا بارها اخراج وی و تحویلش به آنکارا را رد کرده است.

این در حالی است که  چند روز پیش شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن اخراج« فتح الله گولن» روحانی معروف ترک از ایالات متحده را بررسی می کند.

گولن دشمن سرسخت «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه است و اردوغان وی را متهم می کند که پشت کودتای نافرجام  سال 2016 قرار دارد.

گولن یکی از عوامل تنش میان آمریکا و ترکیه است زیرا آنکارا بارها درخواست استرداد وی به ترکیه کرده اما ایالات متحده آمریکا این درخواست را رد کرده است.

کاخ سفید درصدد است تا با استرداد فتح‌الله گولن از آمریکا به ترکیه، این کشور را در قضیه قتل خاشقجی و نقش عربستان سعودی به سکوت وا دارد.

به گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی به گفته دو مقام بلند پایه آمریکایی، دولت ترامپ ماه گذشته درباره راه‌های قانونی اخراج گولن از خاک آمریکا از سازمان‌های مربوطه اطلاعات جمع‌آوری کرده است.

این دو مقام بلند‌پایه معتقدند دولت ترامپ قصد دارد با استرداد فتح‌الله گولن از آمریکا، از فشار ترکیه بر روی عربستان سعودی در ماجرای قتل خاشقجی بکاهند.

مقام‌های دولت ترامپ به وزارت دادگستری ایالات متحده و همین‌طور اداره تحقیقات فدرال دستور داده‌اند تا پرونده استرداد فتح‌الله گولن را باز کنند. این مقام‌ها از وزرات خارجه نیز درخواست کرده‌اند تا اطلاعات کاملی مبنی بر وضعیت اقامتی این روحانی منتقد اردوغان در اختیار ترامپ قرار دهند.

ظاهرا برخی از مقام‌ها در این سازمان‌ها مقاومت کرده و مخالفت خود را نسبت به این تصمیم دولت ترامپ ابراز کرده‌اند.

ترکیه از  گولن به عنوان مرد پشت پرده کودتای نافرجام ۱۵ ژوییه ۲۰۱۶ در این کشور نام می‌برد. در مقابل، آقای گولن که در ترکیه و در ادارات و نهادهای این کشور حامیان و پیروان خود را دارد هرگونه اتهام طرح ریزی و دست داشتن در کودتا را رد کرده و می‌گوید که کودتای ترکیه نمایشی و جعلی بوده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که زمانی بسیار به فتح الله گولن نزدیک بوده است، می‌گوید آنکارا موضوع استرداد آقای گولن را لحظه‌ای رها نخواهد کرد.

یک مقام بلندپایه ترکیه به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت این کشور هیچ ارتباطی بین روشن شدن حقیقت در مورد پرونده قتل جمال خاشقجی و استرداد فتح‌الله گولن نمی‌بیند.

این مقام گفت: «هیچ ارتباطی بین این دو موضوع وجود ندارد. ما به دنبال استرداد گولن هستیم و انتظار داریم آمریکا در این زمینه اقدام کند. از سوی دیگر ما خواستار ادامه تحقیقات در پرونده خاشقجی و روشن شدن موضوع نیز هستیم.»

به نظر می‌رسد کاخ سفید تلاش می‌کند تا با ساکت کردن ترکیه در مورد قتل خاشقجی، رابطه نزدیک ترامپ و محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان را حفظ کند.

از زمان انتشار اخبار ناپدید شدن و به دنبال آن تایید خبر قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، این کشور بارها توضیحات خود درباره این موضوع را عوض کرده است.

مقامات سعودی در ابتدا مدعی شدند که جمال خاشقجی از کنسولگری خارج شده است اما با گذشت زمان و افشاگری‌های ترکیه، مجبور به تایید خبر قتل این روزنامه‌نگار سعودی شدند.

دادستانی کل عربستان روز پنج‌شنبه ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) با تاکید براینکه بر اساس تحقیقات ولیعهد عربستان هیچ نقشی در این پرونده نداشته برای پنج تن از متهمان پرونده قتل جمال خاشقجی درخواست مجازات اعدام کرد.

از سوی دیگر همزمان وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا ۱۷ شهروند عربستانی را در ارتباط با قتل روزنامه‌نگار سعودی، تحریم کرد.

اما اردوغان همچنان با درز اطلاعات و متهم کردن ولیعهد عربستان در نقش داشتن در قتل خاشقجی، آمریکا و عربستان سعودی را تحت فشار بین‌المللی قرار داده است.

واشنگتن و آنکارا اخیرا درباره اخراج گولن و فرستادنش به آفریقای جنوبی مذاکره کرده‌اند. اما با توجه به اینکه ایالات متحده توجیهی قانونی برای فرستادن گولن به آفریقای جنوبی ندارد، این گزینه از روی میز مذاکره حذف شد.

گزینه دیگر برای کم کردن فشار بر روی عربستان سعودی و راضی کردن ترکیه، آزاد کردن «محمد هاکان آتیلا» بانکدار ترکیه‌ای است که به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در اردیبهشت ماه به ۳۲ ماه زندان محکوم شد. اردوغان معتقد است پرونده هاکان یک بازی سیاسی در جهت زیر سوال بردن آنکارا است.

منابع آگاه می‌گویند قضیه قتل خاشقجی، فرصتی طلایی به اردوغان اعطا کرده است تا آمریکا را برای استرداد فتح‌الله گولن تحت فشار قرار دهد.

در عین حال، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبر شبکه ان بی سی درباره تحویل گولن به آنکارا برای راضی کردن ترکیه جهت کاهش فشارها به بن سلمان را تکذیب کرد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین مذاکره کاخ سفید با ترکیه درباره تحویل فتح الله گولن را تکذیب کرد.

از جهتی دیگر، خبرگزاری آناتولی گزارش داد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و دونالد ترامپ، همتای آمریکایی وی در یک گفت‌وگوی تلفنی راجع به موضوعات مختلف از جمله جنایت خاشقجی، تحقیقات قضایی درباره «فتو» در آمریکا، مبارزه با گروه‌های تروریستی در سوریه و همچنین روابط دوجانبه تبادل نظر کردند. 

آنها بر روشن شدن همه ابعاد قتل جمال خاشقجی و همچنین ممانعت از سرپوش گذاشتن بر روی این حادثه تاکید کردند. 

روسای جمهور ترکیه و آمریکا با تاکید بر اهمیت همکاری نزدیک ترکیه و آمریکا در موضوع مبارزه با تمامی گروه‌های تروریستی، از آغاز گشت‌زنی‌های مشترک نیروهای ترکیه‌ای و آمریکایی در منبج ابراز خرسندی کردند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.