سی ان ان در راند اول شکایت از ترامپ برنده شد. اما این تنها راند اول است. و هیچ کس نمی داند جنگ ترامپ و سی ان ان چند راند خواهد داشت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه سی ان ان گزارش داد «تیموتی کلی» قاضی دادگاهی در واشنگتن با صدور حکمی به کاخ‌ سفید دستور داد مجوز خبرنگاری «جیم آکوستا» خبرنگار ارشد شبکه سی‌ ان‌ ان به او بازگردانده شود. مجوز آکوستا در پی تنش میان او و دونالد ترامپ در کنفرانس خبری پس از انتخابات میان دوره ای آمریکا لغو شده بود.

این حکم در پی آن صادر شد که شبکه سی‌ ان‌ ان رسما از دونالد ترامپ شکایت کرد و لغو مجوز ورود آکوستا به کاخ‌ سفید را غیرقانونی خواند.

قاضی دادگاه در حکم خود تصریح کرد تصمیم کاخ‌ سفید برای لغو پروانه ویژه خبرنگاری آکوستا مانع از انجام وظایف خبرنگاری او و همچنین برخلاف اصل آزادی بیان در آمریکا است.

پس از اعلام حکم دادگاه، سی‌ ان‌ ان با صدور اطلاعیه‌ ای ضمن استقبال از رای قاضی گفت: «ما به دنبال حل و فصل کامل این قضیه در چند روز آینده هستیم.»

جیم آکوستا هم خارج از دادگاه ضمن استقبال از حکم قاضی به خبرنگاران گفت: «اگر موافقید برگردیم سر کارمان.»

«تد بوتراوس» وکیل آکوستا، سردبیر گزارشگران کاخ‌ سفید شبکه سی‌ ان‌ ان، رای دادگاه را «روزی بزرگ برای آزادی بیان» دانست و گفت: «ما تنها به دنبال این هستیم که آکوستا و سی ان ان به راحتی خبر جمع آوری کنند و آن را گزارش دهند.»

او گفت: «قانون در این خصوص بسیار شفاف است و اینکه چگونه باید همه مسائل کنار هم قرار بگیرند و اینکه کاخ سفید چه کار می تواند، و یا نمی تواند انجام دهد.»

با این حال بوتراوس افزود: «ما در صورت نیاز، آماده یک جنگ حقوقی طولانی مدتی هستیم.»

«بن واینز» از وکلای اتحادیه آزادی‌ های مدنی آمریکا هم گفت تلاش کاخ‌ سفید برای ساکت کردن آکوستا، نتیجه منفی داشت. او افزود: «کاخ‌سفید مطمئنا گمان می‌ کرد با اخراج یک خبرنگار مانع از پرسش‌ های چالش بر‌انگیز سایرین خواهد شد، اما رای دادگاه کاملا بر خلاف این بود. آزادی مطبوعات از اصول بنیادین است، این اصل که خبرنگاران با به چالش کشیدن رهبران آنها را به پاسخگویی وادار می‌ کنند، دموکراسی ما را تقویت می‌ کند.»

ساعتی پس از صدور حکم دادگاه، کاخ‌ سفید با صدور اطلاعیه‌ ای ضمن پذیرش دستور دادگاه برای صدور مجوز موقت جیم آکوستا نوشت: «ما همزمان به مرور و بازبینی قوانین و مقررات مربوطه خواهیم پرداخت تا اطمینان پیدا کنیم که کنفرانس‌ های خبری منصفانه و منظم‌ تری در آینده برگزار شود.»

اکنون کاخ‌ سفید موظف است با صدور پروانه موقت برای کاستا به او اجازه بازگشت به کنفرانس‌ های خبری کاخ‌ سفید را بدهد و همچنین بگذارد او با گروه خبرنگاران پوشش دهنده رویدادهایی که ترامپ در آنها شرکت می‌ کند همراه شود.

واکنش ترامپ و تهدید به ترک کنفرانس های خبری آینده

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز، در واکنش به حکم دادگاه با کم اهمیت خواندن آن به خبرنگاران گفت اگر در آینده درست رفتار نکنند، او کنفرانس خبری را ترک خواهد کرد.

ترامپ گفت دستیارانش در حال تدوین دستورالعملی برای رفتار خبرنگاران در کنفرانس‌ های خبری کاخ سفید هستند.

به گفته او محدود شدن تعداد پرسش‌ ها، یکی از این قواعد خواهد بود.

ترامپ به خبرنگاران گفته است اگر این دستورالعمل‌ ها را رعایت نکنند «کار دوباره به دادگاه می‌ کشد» و این بار کاخ سفید برنده خواهد شد.

در جریان نخستین کنفرانس خبری دونالد ترامپ پس از انتخابات میان دوره‌ ای جیم آکوستا، دونالد ترامپ را به علت استفاده از کلمه «تهاجم» برای توصیف کاروانی از مهاجران که از آمریکای مرکزی به سمت آمریکا در حرکت هستند، به چالش کشید. آکوستا همچنین از ترامپ به خاطر یک تبلیغ ضد مهاجرت که نژادپرستانه خوانده شده بود، سوال کرد.

پس از آن زمانی که خبرنگار سی‌ ان‌ ان قصد داشت سوالی درباره تحقیقات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا از ترامپ بپرسد، رئیس جمهور آمریکا چند بار به او گفت: «کافی است» و از آکوستا خواست که میکروفن را کنار بگذارد.

همزمان یکی از کارآموزان کاخ‌ سفید تلاش کرد میکروفون را از خبرنگار سی‌ ان‌ ان بگیرد، اما آکوستا از دادن میکروفن خودداری کرد.

پس از آن ترامپ گفت: «سی‌ ان‌ ان باید از این که شما برای آنها کار می‌ کنید شرمنده باشد. شما بی‌ ادب هستید.»

اما خبرنگار دیگری که پس از نشستن آکوستا نوبت پرسش پیدا کرده بود در دفاع از او گفت جیم خبرنگاری سخت کوش است اما ترامپ با واکنشی تند گفت: «من طرفدار شماها هم نیستم.»

این واکنش ترامپ با خنده کسانی که در آن جا بودند، روبرو شد.

با اینکه کاخ سفید مجوز کار جیم آکوستا را برای ورود به کاخ سفید لغو کرده بود، با این حال در جریان سفر ترامپ به پاریس برای شرکت در یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول، شبکه سی‌ ان‌ ان در اقدامی معنا دارد جیم را به عنوان خبرنگار خود برای پوشش اخبار این رویداد به پاریس فرستاد.

انتظار می رود وکلای ترامپ و آکوستا هر دو هفته آینده برای مذاکره در مورد جدول زمانی فرآیندهای بعدی به دادگاه بارگردند. وکیل آکوستا گفته است: «این حکم مقدماتی است و صدور حکم نهایی به مدت زمان بیشتری نیاز دارد. بنابراین تا دریافت حکم نهایی، ما در دادگاه پیگیر خواهیم بود.»

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.