ناظران بر این باورند که هزارات نفر برای تسلیت در مراسم جمال خاشقجی شرکت کنند اما پرسش اینجاست که کدام شاهزادگان و با چه جایگاهی در این مراسم شرکت می کنند و آیا ملک«سلمان» و ولیعهدش در این میان این شاهزادگان خواهند بود؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از روزنامه رأی الیوم، «صلاح خاشقجی» پسر «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی که در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه ترور شد و جسدش هنوز پیدا نشده است اعلام کرد که مجلس ختم پدرش از فردا جمعه در منزل خانواده اش در شهر «جده» برگزار می شود و تا روز یکشنبه آینده ادامه پیدا می کند.

صلاح خاشقجی در توئیتی در حساب شخصی اش در تویئتر نوشت که مجلس ختم به مدت سه روز برای پذیرش تسلیت ها برگزار می شود.

صلاح افزود که مجلس ختم زنانه نیز در منزل خانواده خاشقجی در جده از روز یکشنبه تا چهارشنبه برگزار می شود.

پسر خاشقجی برای پدرش از خدا خواستار مغفرت و رحمت و بخشش گناهانش شد.

در همین حال، برخی از کسانی که خاشقجی پسر را دنبال می کنند از وی خواستند که انتقام پدرش را بگیرد و برخی از آنها گفتند:« از حق پدرت مگذر حتی اگر به قیمت جانت تمام شود...به پسرانت و پسران پسرانت بعد از تو چه می گویی؟ به پدرت اگر او را ملاقات کنی چه می گویی؟»

بیش از هراز دنبال کننده با آن چه صلاح خاشقجی درباره دعایش برای پدرش و درخواست رحمت و مغفرت نوشته بود، همبستگی کردند.

ناظران بر این باورند که هزارات نفر برای تسلیت در مراسم جمال خاشقجی شرکت کنند اما پرسش اینجاست که کدام شاهزادگان و با چه جایگاهی در این مراسم شرکت می کنند و آیا ملک«سلمان» و ولیعهدش در این میان این شاهزادگان خواهند بود؟

ملک سلمان و شازهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی دو هفته پیش پسر خاشقجی و یکی از برادرانش را به کاخ سلطنتی دعوت کرده و به آنها تسلیت گفتند.

این در حالی است که دادستان کل عربستان سعودی  امروز گفت که 6 نفر در تصمیم گیری و اجرای قتل« جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری عربستان مشارکت کردند.

دادستان کل عربستان سعودی خواستار اجرای حکم اعدام متهمان قتل خاشقجی شد.

دادستان کل عربستان تأکید کرد که متهمان تیمی برای بازگرداندن خاشقجی با دستور  معاون رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان تشکیل دادند.

دادستان کل عربستان تصریح کرد که فرمانده ماموریت بازگرداندن خاشقجی تصمیم گرفت که در صورت شکست در قانع کردن خاشقجی برای بازگشت او را بکشند.

دادستانی کل عربستان در ادامه گفت که جسد خاشقجی تکه تکه شده و به خارج از کنسولگری عربستان در استانبول منتقل شد.

دادستان کل عربستان سعودی تصریح کرد که شیوه جنایت درگیری و ترزیق منجر به مرگ بوده است.

دادستان کل عربستان همچنین گفت که به خاشقجی مخدر بسیار بالا تزریق شد که منجر به مرگ وی شده است و پس از تکه تکه کردن جسدش به یک فرد محلی در ترکیه تحویل داده شد.

به گفته دادستان کل عربستان دوربین های امنیتی توسط یک نفر از کار انداخته شدند.

دادستان کل عربستان سعودی تأکید کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی نقشی در جنایت قتل خاشقجی ندارد.

در مقابل، «مولود چاووش اوغلو»وزیر خارجه ترکیه در نخستین واکنش رسمی  به سخنان دادستان کل عربستان سعودی گفت که قتل خاشقجی از قبل برنامه ریزی شده بود.

وی افزود که ما بر این باوریم که قتل خاشقجی برنامه ریزی شده بود.

اوغلو تأکید کرد که 18 نفر بازداشت شدند چگونه می شود که درخواست اعدام فقط برای 5 نفر می شود؟

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد که ترکیه همچنان می پرسد که جسد خاشقجی کجاست اما تا کنون پاسخی دریافت نکرده است.

وی در ادامه گفت که ترکیه همچنان درباره قتل خاشقجی تحقیق می کند.

چاووش اوغلو همچنین گفت که: گزارش دادستان کل عربستان سعودی قانع کننده نیست و بر آشکار شدن حقیقت و دانستن اینکه چه کسی دستور قتل خاشقجی را داده است اصرار می کنیم.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه گفت: ترکیه همکاری با جامعه بین المللی در پرونده خاشقجی را ادامه می دهد.

وی علاوه بر آن تأکید کرد که تیم متشکل از 15 نفر که در قتل خاشقجی شرکت کرد باید در ترکیه محاکمه شود.

از سوی دیگر منابع قضایی در عربستان اعلام کرده اند تحقیقات در باره دیگر عوامل این پرونده همچنان ادامه دارد. به گفته این منابع «سعود قحطانی» مشاور ارشد محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور از کار برکنار شده و تحت بازجویی قرار گرفته است.

بنابر این گزارش، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی  و سردبیر سابق روزنامه «الوطن» و ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

خاشقجی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و پیش از ناپدید شدنش قصد ازدواج با یک زن تبعه ترکیه را داشت و برای طی کردن مراحل ثبت ازدواج خود اوایل ماه جاری میلادی مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

در پی فشارهای بین المللی گسترده عربستان به قتل خاشقی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. عربستان سعودی در بیانیه‌ای که بامداد روز شنبه هفته جاری منتشر کرد رسما کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شد خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری  جان خود را از دست داد و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.