پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

درپی شکایت سی ان ان از ترامپ و دولتش؛

شوک بزرگ در صنعت رسانه و مطبوعات آمریکا

شبکه تلویزیونی سی‌ ان‌ ان در اقدامی بی سابقه دادخواستی را علیه رئیس جمهور آمریکا و دولت او تنظیم کرده که شوک بزرگی به صنعت رسانه در این کشور به راه انداخته است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد نمایندگان شبکه تلویزیونی سی‌ ان‌ ان به دلیل لغو اعتبارنامه روزنامه نگار خود، دادخواستی را علیه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و مقامات ارشد کاخ سفید تنظیم نمودند.

«جیم آکوستا» خبرنگار ارشد سی‌ ان‌ ان در کاخ سفید، در جریان نشست خبری پس از انتخابات میان دوره ای با دونالد ترامپ وارد سوال و جواب تندی شد. چند ساعت بعد دولت آمریکا ورود آکوستا به کاخ سفید را ممنوع کرد.

سی‌ ان‌ ان در بیانیه‌ ای اعلام کرد از دادگاه خواسته حکم لغو ورود خبرنگارش به کاخ سفید برای همیشه معلق شود.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «با آنکه حکم کاخ سفید مختص سی‌ ان‌ ان و آکوستا است، این اتفاق می‌ تواند برای هر رسانه دیگری بیفتد. در صورتی که این حکم به چالش کشیده نشود، اقدامات کاخ سفید می‌ تواند باعث ایجاد اثرات مضر برای هر روزنامه‌ نگاری شود که اخبار مربوط به مقام‌ های منتخب ما را منعکس می‌ کنند.»

پیش از این گزارش شده است که مجوز رسمی «جیم آکوستا» خبرنگار سی‌ ان‌ ان در کاخ سفید به دلیل درگیری با ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی لغو شده است. تهیه کنندگان این بیانیه بر این باورند که نمایندگان کاخ سفید دو متمم قانون اساسی آمریکا را نقض کردند: اولین متمم (آزادی بیان، آزادی مذهب، آزادی تجمعات، آزادی مطبوعات، حق دادخواهی) و پنجمین متمم (تضمین یک روند قانونی مناسب، حق خودداری از خودکشی، ضمانت تقاضاها).

«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید مدعی شده است متمم اول قانون اساسی در این مورد به کمک سی‌ ان‌ ان نمی‌ آید. چرا که به گمان او، آکوستا یکی از 150 خبرنگار حاضر در جلسه بوده که می‌ خواسته تمام وقت را در اختیار خود بگیرد: «اگر هیچ نظارتی نباشد این گونه رفتار منجر به جلوگیری از کار رئیس جمهور و کارمندان کاخ سفید و خبرنگاران می‌ شود.»

گفته شده است که پرونده دعوی علیه شش نفر مطرح شده است: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، «جان کلی» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید، «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید، «بیل شین» معاون ارتباطات رئیس جمهور، «جوزف کلنسی» مدیر سرویس مخفی و یک افسر سرویس مخفی است که نام او در حال حاضر نامشخص است.

گفته می شود وکلای ترامپ اکنون بر روی نحوه پاسخ دادن به این شکایت کار می کنند.

اکنون یک قاضی فدرال در حال بررسی پرونده شکایت است و احتمال دارد امروز چهارشنبه در همین خصوص جلسه استماعی برگزار شود.

«تد اولسون» وکیل سی ان ان گفته است: «امروز مجوز آکوستا حذف شد، نفر بعدی که خواهد بود؟ این اتفاق ممکن است توسط هر سیاستمداری علیه هر خبرنگاری بیافتد.»

در دادخواست سی ان ان نام شماری از خبرنگاران مشغول به کار و بازنشسته ذکر شده است. «سم دونالدسون» خبرنگار سابق ای بی سی در کاخ سفید که در دوره ریاست جمهوری جان اف کندی اخبار کاخ سفید را پوشش می داد، در این بیانیه نوشته است تا به امروز چنین وضعیتی را در کاخ سفید مشاهده نکرده است.

اتحادیه خبرنگاران کاخ سفید هم پشت  آکوستا درآمده و از کاخ سفید خواستi تا نظرش را برگردانده و کارت آکوستا را به او پس دهد.

دونالد ترامپ از منتقدان سرسخت شبکه سی‌ ان‌ ان است و بارها به طعنه و کنایه درباره این شبکه و کارکنانش حرف زده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.