رئیس جمهور آمریکا که از ایده تشکیل ارتش اروپایی همچنان خشمگین است، در تازه ترین توییت خود بار دیگر آن را هدف انتقاد تندی قرار داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دقایقی پیش با ارسال پیامی در صفحه توییتر خود بار دیگر ایده راه اندازی ارتش اروپایی را هدف حمله خود قرار داد و نوشت: «امانوئل ماکرون، تشکیل ارتش ویژه خود (اروپا) را برای حفاظت از اروپا در برابر آمریکا، چین و روسیه پیشنهاد می کند. اما در جنگ جهانی اول و دوم که (خطر از جانب) آلمان بود - فرانسه از این گونه اقدامات چه نتیجه ای گرفت؟ پیش از آنکه آمریکا از راه برسد، آنها یادگیری زبان آلمانی را در پاریس آغاز کرده بودند. یا هزینه ناتو را بپردازید، یا نه!»

اخیرا ارتش اروپایی به کانون خشم و انتقاد ترامپ تبدیل شده است. این ایده ابتدا توسط رئیس جمهور فرانسه مطر ح شد. امانوئل ماکرون در یک مصاحبه‌ رادیویی با اشاره به خطر فزاینده‌ حملات و نفوذ سایبری، دخالت خارجی در روند انتخاباتی، همچنین تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان موشکی 1987 با روسیه، تاکید کرده بود که اروپا نیازمند دفاع از خود در مقابل چین، روسیه و «حتی آمریکاست.»  او در همین مصاحبه از ضرورت وجود ارتشی اروپایی سخن گفته بود: «در مواجهه با روسیه که در مرزهای ما قرار دارد و نشان داده که می‌ تواند تهدید تلقی شود، ما باید اروپایی داشته باشیم که بتواند از خودش و توسط خودش بهتر دفاع کند بدون این‌ که بخواهد تنها متکی به آمریکا باشد.» 

این صحبت‌ ها واکنش تند توییتری رئیس‌ جمهور آمریکا را برانگیخت تا جایی که به محض اینکه هواپیمایش در پاریس بر زمین نشست، وی در پیامی در صفحه توییتری خود به «امانوئل ماکرون» رئیس‌ جمهور فرانسه تاخت و ایده او برای تشکیل ارتش واحد اروپایی، «بسیار توهین‌ آمیز» خواند. در توییت ترامپ در این خصوص آمده بود: «رئیس‌ جمهور ماکرون فرانسه به تازگی گفته که اروپا باید ارتش خودش را بسازد تا از خودش جلوی آمریکا، چین و روسیه حفاظت کند. خیلی توهین‌ آمیز است، اما شاید اروپا بهتر باشد اول سهم عادلانه‌ اش را در ناتو که آمریکا خیلی زیاد به آن یارانه داده، بپردازد!»

این در حالی است که روسیه از این ایده حمایت کرده است.

در توئیت دیگر، دونالد ترامپ به سراغ ناکامی‌های امانوئل ماکرون رفت: «مشکل اینجا است که امانوئل از میزان پایین محبوبیت ۲۶ درصدی و بیکاری حداقل ۱۰ درصدی در فرانسه رنج می‌برد. فقط می‌خواسته موضوع را عوض کند. ولی به هر حال کشوری ناسیونالیست‌تر از فرانسه وجود ندارد، مردمانی به معنای واقعی کلمه مغرور [هستند]....» 

 ترامپ در توییت بعدی جای فرانسه و آمریکا در شعار انتخاباتی خود را عوض کرد و نوشت: «عظمت را دوباره به فرانسه بازگردانید.»

دونالد ترامپ هفته گذشته و پیش از سفر به پاریس برای شرکت در مراسم گرامیداشت پایان جنگ جهانی اول، طرح امانوئل ماکرون برای تشکیل ارتش واحد اروپایی را «توهین‌آمیز» خوانده بود. با این حال رئیس جمهوری فرانسه پس از دیدار با ترامپ گفت دو کشور اشتراکاتی زیادی برای ایجاد ثبات در خاورمیانه دارند.

رئیس جمهوری آمریکا، پیش‌تر امانوئل ماکرون را «دوست خوب» خود توصیف کرده بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.