پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

با مکان یابی تصاویر ماهواره ای جدید؛

کره شمالی توقف مذاکرات با آمریکا را کلید زد

تصاویر ماهواره‌ای نشان می دهد که پایگاه های موشکی مخفیانه ای در کره شمالی مکان‌ یابی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سی ان ان گزارش داد تصاویر ماهواره ای جدید از مکان یابی 13 مرکز عملیاتی مخفی موشک‌ های بالستیک در کره شمالی خبر می دهد. این تصاویر نشان می دهد پیونگ یانگ به رغم مذاکره با آمریکا و دادن وعده به این کشور برای توقف برنامه هسته ای و موشکی اش، برنامه موشک های بالستیک اش را پیش می برد.

بر اساس بررسی تحقیقاتی اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌ المللی در واشنگتن، کره شمالی دست کم 13 پایگاه مخفی در اختیار دارد که در ‌آنها موشک‌ های بالستیک نگهداری می‌ شود.

بر اساس گزارش منتشر شده این اندیشکده، در عین حال این احتمال وجود دارد که علاوه بر این 13 سایت، 7 مرکز دیگر نیز در کره شمالی مشغول فعالیت باشد که پیونگ‌ یانگ آنها را مخفی نگه داشته‌ است.

«ویکتور چا» رئیس برنامه کره شمالی در این اندیشکده آمریکایی به روزنامه نیویورک تایمز گفته است: «به نظر نمی‌ رسد که این مراکز بسته شده باشند.»

در گزارش این نهاد آمده است «اگر قرار باشد یک توافق کامل و قابل راستی‌ آزمایی با کره شمالی به‌ دست آید، قاعدتا این مراکز، سایت‌ هایی هستند که باید اعلام و عاری از سلاح شوند. کره شمالی می‌ تواند از این پایگاه‌ ها، برای عملیات هرگونه موشک بالیستیک، از موشک‌ های کوتاه‌ برد تا موشک‌ های قاره‌ پیما، استفاده کند.»

مرکز مطالعات راهبردی و بین‌ المللی می‌ گوید پیونگ‌ یانگ برای ده‌ ها سال به شکل دقیقی این مراکز را پنهان کرده است، تا در صورت یک حمله پیشگیرانه به کره شمالی، یا در صورت وقوع یک جنگ احتمالی، آسیبی به آنها نرسد و عملیاتی باقی بمانند.

سازمان سیا از اظهارنظر در خصوص این تصاویر خودداری کرده است.

این گزارش مرکز مطالعات راهبردی، یک چالش جدید در سیاست‌ های واشنگتن در قبال پیونگ‌ یانگ توصیف می‌ شود. این گزارش در عین حال مشکلات و پیچیدگی‌ های پیش‌ رو برای خلع سلاح کامل کره شمالی - آن‌ گونه که واشنگتن خواستار آن شده - را نشان می‌ دهد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا از نشست خود با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در سنگاپور در ماه ژوئن بسیار خرسند است و آن را آغازی برای «خلع سلاح هسته‌ای کامل» کره شمالی تلقی کرده است. در حقیقت نیز پیونگ‌ یانگ بعد از این نشست از آزمایش‌ های هسته‌ ای صرف نظر کرد و یکی از تاسیساتی را که به این آزمایش‌ ها اختصاص داده شده بود، از بین برد.

در هفته‌ های اخیر ترامپ اظهاراتی را بیان کرد که حاکی‌ است او در روند مذاکرات با کره شمالی قصد ندارد تعجیل کند یا آن‌ طور که خودش گفته موضوع غیر هسته ای شدن کره شمالی «یک بازی زمان‌ دار» نیست: «اگر دو سال، سه سال یا پنج ماه، مهم نیست. [در حال حاضر] خبری از آزمایش موشکی و هسته‌ای نیست».

با وجود این کارکنان اندیشکده یاد شده می‌ گویند، بعد از مکان‌ یابی دریافته‌ اند که در سراسر این کشور پایگاه‌ هایی زیرزمینی در قعر دره‌ های باریک کوهستانی قرار دارد. این پایگاه‌ ها به نحوی ساخته شده که می‌ توان موشک‌ ها را از این پایگاه‌ ها به سرعت از طریق تونل به پایگاه‌ های پرتاب موشک از پیش‌ آماده‌ شده انتقال داد.

بر اساس این بررسی، یکی از این پایگاه‌ ها در 135 کیلومتری شمال غربی «سئول» پایتخت کره جنوبی قرار دارد.

کارکنان این اندیشکده یافته‌ های خود را با سنجش تصاویر ماهواره‌ ای و طی گفت‌ و گو با اعضای دولت و ماموران اطلاعاتی جدا شده به دست آورده‌ اند. 

آمریکا خواستار خلع سلاح کامل هسته‌ ای کره شمالی شده و می‌ خواهد تا آن زمان تحریم‌ های خود را پابرجا نگه دارد. پیونگ‌ یانگ با ادامه تحریم‌ ها مخالفت و تهدید کرده که اگر تحریم‌ های اقتصادی واشنگتن ادامه یابد، برنامه هسته ای خود را از سر خواهد گرفت.

هفته گذشته قرار بود «مایک پومپئو» وزیر خارجه آمریکا با مقام‌ های بلندپایه کره شمالی دیدار کند. به‌ تازگی هم گفته شده ترامپ و کیم برای دومین بار به دیدار یکدیگر خواهند رفت. اما هفته پیش وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد تازه‌ ترین دور از مذاکرات میان مایک پومپئو و «کیم یانگ‌چال» مقام کره ای، به تعویق افتاده‌ است. ساعاتی بعد وزیر خارجه کره جنوبی به نقل از مقام‌ های آمریکا گفت پیونگ‌ یانگ خواستار لغو دیدار تازه شده‌ است.

کره شمالی در ماه‌ های گذشته نارضایتی خود از برخی مسائل مانند ادامه تحریم‌ ها را پنهان نکرده‌ است. این در حالی‌ است که واشنگتن تاکید کرده تا زمانی که خلع سلاح هسته ای پایان نگیرد، تحریم‌ ها پابرجا خواهند ماند.

برخی از تحلیل‌ گران به ادامه مذاکرات کره شمالی خوش بین نیستند. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.