آیا این عاقلانه است که کانادای دور نسخه ای از فایل های صوتی قتل خاشقجی را به دست آورد اما فرانسه به دست نیاورد؟ بی تردید وزیر خارجه فرانسه با این انکار به ریاض«چشمک» می زند و می خواهد دوستی اش را به دست آورد تا بتواند بخش بزرگی از بیسکویت درآمدهای نفتی اش را به دست آورد.بیشتر کشورهای غربی اگر نگوییم همه آنها قراردادهای تجاری را بر اصول و مبادی آزادی ها و حقوق بشر ارجحیت می دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم نوشت: روابط فرانسه و ترکیه در پی مشاجره لفظی و خارج از عرف های دیپلماتیک میان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «ژان ایو لو دریان» وزیر خارجه فرانسه در بستر جنایت قتل«جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی در تنش روز افزون به سر می برد.

لودریان وزیر خارجه فرانسه بسیاری را غافلگیر کرد زمانی که از چارچوب دیپلماتیک خارج شده و رئیس جمهور ترکیه را به انجام «بازی سیاسی» درباره قتل خاشقجی متهم کرد و این را «غیرقابل قبول» توصیف کرد و این مساله را نیز تکذیب کرد که کشورش از اطلاعات ارائه شده توسط ترکیه درباره قتل خاشقجی مطلع شده است. لودریان این را در پاسخ به اردوغان گفت که اعلام کرده بود کشورش ریاض،پاریس،لندن و واشنگتن را در جریان فایل های صوتی مرتبط با این جنایت گذاشته است.

این طبیعی است که این سخنان وزیر خارجه فرانسه که اردوغان را به شیوه غیرمستقیم متهم به «دروغگویی» می کند باعث خشم وی شود تا جایی که «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با این گفته به سخنان همتای فرانسوی اش پاسخ داد که « از حد و حدود تجاوز کرد.. وی باید بداند که چگونه با رئیس جمهور یک کشور سخن بگوید...متهم کردن رئیس جمهور ما به انجام بازی سیاسی وقاحت بزرگی است.»

اوغلو تأکید کرد که سازمان اطلاعات ترکیه به همتای فرانسوی خود در روز اول اکتبر گذشته بنابر درخواست فرانسوی ها فایل صوتی مرتبط با قتل خاشقجی را تحویل داده است.

دو تفسیر درباره  این«انکار» توسط وزیر خارجه فرانسه وجود دارد و تفسیر سومی وجود ندارد:

نخست: اینکه مشکل ارتباط و ناهماهنگی میان دستگاه اطلاعاتی فرانسه و وزارت خارجه و دیگر نهادهای فرانسوی وجود دارد.

دوم:اینکه دولت فرانسه می خواهد روی جنایت سرپوش بگذارد و پرونده را مختومه کند تا عربستان سعودی را نه فقط عصبانی نکند بلکه دوستی اش را کسب کند برای آن که بتواند قراردادهای تسلیحاتی و میلیاردها دلار سعودی ها را برای سرمایه گذاری به دست آورد. این مساله ای است که چندان هم بعید نیست زیرا «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه تلاش کرد که در دیدار با اردوغان در حاشیه جشن هایی که روز یکشنبه به مناسبت صدمین سالروز پایان جنگ جهانی اول برگزار شد، او را درباره مساله خاشقجی آرام کند؛ امری که به مذاق رئیس جمهور ترکیه خوش نیامد.

ما به تفسیر دوم تمایل داریم یعنی تمایل دولت فرانسه برای بستن پرونده جنایت و کسب دوستی دولت عربستات به طمع میلیاردها دلار و این امری زشت و قبیح است به ویژه آن که فرانسه همیشه خود را «مادر آزادی ها» و مدافع سرسخت حقوق بشر و ارزش های عدالت  توصیف می کند.

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا روز دوشنبه اعلام کرد که دولتش به «طور کامل از فایل های صوتی که آنکارا تحویل داده است مطلع شده است»، «استفان سایبرت» سخنگوی «آنجلا مرکل» صدراعظم آلمان گفت که دستگاه های اطلاعاتی ترکیه و آلمان در پرونده خاشقجی در ارتباط اند،«جینا هاسپل» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نیز تأکید کرد که در جریان فایل های صوتی قرار گرفته است و مضمون آن را به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا منتقل کرده است.

آیا این عاقلانه است که کانادای دور نسخه ای از فایل های صوتی را به دست آورد اما فرانسه به دست نیاورد؟ بی تردید وزیر خارجه فرانسه با این انکار به  ریاض«چشمک» می زند و می خواهد دوستی اش را به دست آورد تا بتواند بخش بزرگی از بیسکویت درآمدهای نفتی اش را به دست آورد.بیشتر کشورهای غربی اگر نگوییم همه آنها قراردادهای تجاری را بر اصول و مبادی آزادی ها و حقوق بشر ارجحیت می دهند.

نمی دانیم که این بحران به کجا می رسد و بازتاب آن بر روابط فرانسه و ترکیه چگونه خواهد بود ولی به خوبی می دانیم که اردوغان به سادگی با این توهین به شخص خودش کنار نمی آید و بر عذرخواهی فرانسه اصرار خواهد کرد و تا زمانی که این عذرخواهی صورت نگیرد اختلافات زیادی در روابط دو کشور آشکار می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.