فایل صوتی ای که رئیس سازمان سیا نیز ماه گذشته آن را شنیده، از سوی مقامات اطلاعاتی به عنوان قوی ترین مدرک در زمینه دست داشتن محمد بن سلمان در قتل خاشقچی قلمداد می‌ شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: بلافاصله پس از قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در ماه گذشته، یک عضو تیم ترور از طریق تلفن به مافوق خود در عربستان سعودی می‌ گوید که به رئیس ات (که احتمالا محمد بن سلمان باشد) بگو، ماموریت انجام شد. این خبر اکنون توسط سه منبع مطلع از فایل صوتی گزارش شده است.

این فایل صوتی که «جینا هاسپل» رئیس سازمان سیا نیز ماه گذشته آن را شنیده است، از سوی مقامات اطلاعاتی به عنوان قوی ترین مدرک در زمینه دست داشتن محمد بن سلمان در قتل خاشقچی قلمداد می‌ شود؛ روزنامه نگار و ستون نویس واشنگتن پست که قتل او خشم جهانی را برانگیخته است.

در حالی که اسم محمد بن سلمان در این فایل آورده نمی‌ شود اما مقامات اطلاعاتی آمریکا معتقدند که عبارت «رئیس ات» در این فایل صوتی اشاره به محمد بن سلمان دارد. منابع آشنا به این فایل صوتی می‌ گویند، کسی که پشت تلفن حرف می‌ زند شاهزاده «ماهر عبدالعزیز مطرب» یکی از اعضای تیم 15 نفره است که برای کشتن خاشقچی از ریاض به استانبول رفته بودند و به زبان عربی صحبت می کند. 

مقامات اطلاعاتی ترکیه به مقامات اطلاعاتی آمریکایی گفته‌ اند که بر این باورند در اینجا ماهر مطرب که به عنوان محافظ معمولا با شاهزاده محمد بن سلمان سفر می کند، به نظر می‌ رسد در حال گفت و گو با یکی از دستیاران او در ریاض است. درحالیکه ترجمه عربی ممکن است کمی تفاوت داشته باشد اما مطرب به فردی که دارد او را آن طرف تلفن مطلع می‌ کند، می گوید که «ماموریت انجام شد». 

«بروس ریدل» مامور سابق سیا که اکنون در موسسه بروکینگز کار می کند، می گوید: «این تماس تلفنی سرنخ بزرگی است. این، مدرک بسیار موثقی است.»

با این حال مقامات اطلاعاتی ترکیه گفته‌ اند که فایل صوتی دلالت محض بر محمد بن سلمان نیست و ماموران اطلاعاتی امریکا هم گفته اند شواهد غیر قابل انکار علیه وی وجود ندارد. چرا که در این فایل صوتی مستقیما نام بن سلمان برده نشده است.

در بیانیه‌ای که عربستان سعودی روز دوشنبه منتشر کرد هرگونه دخالت محمد بن سلمان در قتل خاشقچی رد شده است. در این بیانیه آمده است که ترکیه به عوامل اطلاعاتی سعودی اجازه داده است که فایل های صوتی را گوش کنند اما هیچ اشاره ای به عبارت «به رئیس ات بگو» شنیده نشده است. 

با این حال ترکیه ممکن است چندین فایل صوتی مختلف داشته باشد که به صورت گزینشی آن را در اختیار افراد و کشورهای مختلف قرار می‌ دهد. 

سخنگوی سازمان سیا حاضر نشده در این زمینه اظهار نظری داشته باشد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد که فایل صوتی را در اختیار چند کشور قرار داده است.

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا روز گذشته اعلام کرد که سازمان اطلاعات این کشور فایل های صوتی حادثه قتل خاشقجی که ترکیه تحویل کانادا داده را گوش داده است. ترودو افزود که سازمان اطلاعات این فایل ها را گوش داده است اما وی شخصا آنها را گوش نداده است. 

جمال خاشقچی یک ماه پیش برای انجام امور اداری به کنسولگری ریاض در استانبول رفت اما در آنجا طبق یک توطئه «از پیش برنامه ریزی شده» به قتل رسید. جسد وی هنوز پیدا نشده است. عربستان نیز در تلاش ها برای یافتن سرنخ ها در این خصوص کارشکنی می کند و اردوغان نیز در تازه ترین اظهارات خود به این موضوع اشاره داشته است.

رئیس جمهور ترکیه گفت: فردی به جز 18 متهم بازداشت شده مسئول قتل جمال خاشقجی است و او فردی است که دستور قتل او را صادر کرده است و باید معرفی شود. محمد بن سلمان به هیئت اعزامی ما اعلام کرد جزئیات مسئله قتل خاشقجی را مشخص خواهد کرد و اقدامات لازم را در این باره صورت خواهد داد و ما منتظر عملی شدن این سخنان هستیم. 

اردوغان افزود: نماینده دستگاه اطلاعاتی عربستان ابراز عقیده کرد عامل قتل خاشقجی، احتمالا هروئین مصرف کرده بوده است، زیرا فقط شخصی می تواند چنین کاری بکند که هروئین مصرف کرده باشد. نماینده دستگاه اطلاعاتی عربستان از شنیدن نوارهای صوتی قتل خاشقجی شوکه شد. متهمان به قتل خاشقجی که در بازداشت هستند باید بگویند چه کسی دستور قتل را صادر کرده است. 

وی خاطر نشان کرد: اجازه دادیم عربستان، آمریکا، فرانسه، کانادا، آلمان، انگلیس و هر کسی که می خواهد نوارهای صوتی مربوط به قتل خاشقجی را بشنود. به ملک سلمان شاه سعودی احترام می گذارم و فکر نمی کنم در قتل خاشقجی نقشی داشته باشد، اما باید مشخص شود چه کسی دستور قتل را صادر کرده است. .

 اردوغان گفت: متاسفانه سفر دادستان کل عربستان به ترکیه به گونه‌ای بود که برداشت ما اینطور است که برای کارشکنی آمده بود. دادستان عربستان خواستار دیدار با من شد، اما دادستان ترکیه به او پاسخ داد، نخواهید توانست با هیچ کسی به جز من دیدار کنید. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.