پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

اوج اختلافات آمریکا و اروپا؛

ترامپ در پاریس؛ تنهای تنها

برای دونالد ترامپ نتیجه سفرش به پاریس، تنها تجلی شعار «نخست آمریکا» به شکل «آمریکای تنها» بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد رئیس جمهور آمریکا شرکت در کنفرانس صلح پاریس با حضور سران 70 کشور جهان را کنسل کرد. برای دونالد ترامپ زمانی که در پاریس بود، شعارش موسوم به «نخست آمریکا»، به شکل «آمریکای تنها» تجلی یافت.

در بزرگداشت جنگ جهانی اول، رئیس جمهور آمریکا که خود را یک «ملی گرا» نامید، و در قاره ای که در آن پرچم «پوپولیسم» او بالاست، تنهای تنها بود. 

او سفرش به پاریس را با توییتی آغاز کرد در آن به ایده رئیس جمهور فرانسه برای راه اندازی «ارتش اروپایی» تاخت، در مراسم ها تنها شرکت کرد و بخش اعظمی از سفرش را به دور از دیده ها و در اقامتگاه سفیر آمریکا در مرکز پاریس گذراند. 

در حالی که او در تنهایی خود به سر می برد، رهبران آلمان و فرانسه، به عنوان دو قدرت بزرگ اروپایی در همایش صلح پاریس خواستار رویکردی متحد و یکپارچه از سوی همه کشورهای جهان برای دستیابی به صلح شدند. این گردهمایی بزرگ که ده ها رئیس کشور و دولت در آن شرکت داشتند یک غایب بزرگ داشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا.

دونالد ترامپ، که بارها بر رویکرد سیاسی خود مبنی بر «نخست آمریکا» تاکید و با افتخار خود را یک ناسیونالیست توصیف کرده است، بزرگترین غایب این همایش بود. اندک زمانی پس از آغاز همایش صلح پاریس و در حالی که سخنرانان در حال مذمت وطن پرستی و انزواگرایی بودند، «ایر فورس وان» هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا  فرودگاه پاریس را به مقصد واشنگتن ترک کرد.

 

wire-6074694-1542005659-620_634x415

 

این سفر نشان داد ترامپ دو سال پس از ورود به کاخ سفید، به شکل فضاحت باری سیاست خارجی آمریکا را پس از دهه ها مخدوش کرده و متحدان آمریکا را آشفته کرده است. ماکرون از جمله این متحدان است که روز یکشنبه هشدار داد که «شیاطین قدیمی» که جنگ جهانی اول را به راه انداختند و میلیون ها کشته بر جا گذاشتند، بار دیگر در حال بازگشت هستند.

ماکرون چندی است که مقابل پوپولیسم آمریکا و اروپا ایستاده است.

ماکرون ضمن درخواست از کشورهای جهان برای متحد و یکپارچه شدن برای رسیدن به صلح جهانی، ملی گرایی را «خیانتی به وطن‌پرستی» توصیف کرده بود. رئیس جمهور فرانسه که به ظاهر روی سخنش با دونالد ترامپ بود در ادامه تصریح کرد: «این سخن که منافع ما اولویت دارد و دیگران را باید نادیده گرفت سبب پایمال شدن مهم ترین دستاورد یک جامعه می شود که همانا ارزش های اخلاقی است.»

بعد از اینکه ترامپ پاریس را ترک کرد، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز خواستار همکاری جهانی برای صلح شد. مرکل در این سخنان نسبت به موج رو به گسترش ملی گرایی در اروپا و دیگر نقاط جهان هشدار داد و تاکید کرد که افکار یکسونگرانه و ملی‌ گرایانه می تواند مناسبات دوجانبه کشورها را دستخوش چالش کند.

یک منبع آگاه از دیدارهای ترامپ در پاریس گفت ترامپ با رهبران جهانی دیدار داشت ولی این دیدارها بسیار مختصر بود. یک منبع دیگر ترامپ را بسیار عبوس توصیف کرد. این منابع به شرط ناشناس ماندن اظهار نظر کردند.

ترامپ همچنین در یکی از تصاویر موثر و قدرتمند در پاریس غیبت داشت: صفی از رهبران جهان که زمانی که ناقوس لحظه پایان جنگ جهانی را خبر می داد، زیر باران شانه به شانه هم ایستاده بودند.

ترامپ که با شعار «نخست آمریکا» آمد،با اقداماتش متحدان اروپایی اش را از خود آزرده است. او تعرفه های واردات از اتحادیه اروپا را بالا برده، آمریکا را از معاهده آب و هوایی پاریس و توافق هسته ای با ایران خارج کرده، و ممکن است از ناتو هم خارج شود. تمایل ترامپ برای ایستادن در کنار پوتین به رغم  دخالت روسیه در انتخابات 2016 و دیگر اقدامات خشونت بارش در سال های اخیر، زنگ هشداری برای تمامی کسانی است که روسیه را تهدیدی روزافزون می بینند.

به رغم انتقاد برخی در مورد بار منفی واژه «ملی گرایی»، ترامپ اصرار دارد که خود را یک ملی گرا بنامد. او در کنفرانس خبری هفته گذشته، از استفاده اش از این کلمه دفاع کرد و گفت: «من ملی گرا هستم. یعنی عاشق کشورمان هستم.»

اما او در واقع در پاریس چوب همین ملی گرایی اش را خورد!

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.