نخستین جرقه پیروزی دموکرات‌ ها در مجلس نمایندگان آمریکا دامن ترامپ را گرفت و رئیس آینده کمیته اطلاعات مجلس از تشکیل کمیته بررسی سوء‌ استفاده ترامپ از قدرتش علیه رسانه‌ ها خبر داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، فاکس نیوز گزارش داد: نمایندگان حزب دموکرات تصمیم دارند تحقیقاتی را در خصوص سوء‌ استفاده دونالد ترامپ از قدرت ریاست‌ جمهوری برای برخورد با برخی از رسانه‌ ها را آغاز کنند.

دموکرات ها که پس از انتخابات میان‌ دوره اکثریت مجلس نمایندگان را به دست گرفته‌ اند، تصمیم دارند این موضوع را بررسی کنند که آیا ترامپ در برخورد با آمازون، سی ان ان و واشنگتن پست از قدرت خود کاخ سفید سوء‌ استفاده کرده است یا خیر.

«آدام شف» رئیس آینده کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان و نماینده ایالت کالیفرنیا اعلام کرد کمیته ای «با قدرت احضار» را تعیین خواهد کرد که تحقیقاتی را در مورد برخی از اقدامات ترامپ علیه آمازون، سی ان‌ ان و واشنگتن پست انجام دهند. آدام شف از ماه ژانویه ریاست کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان را برعهده خواهد گرفت.

 

Untitled

 

به گفته آدام شف، ظاهرا دونالد ترامپ با استفاده از ابزارهای قدرت خود تلاش دارد «جِف بزوس» بنیانگذار آمازون و مالک واشنگتن پست را تنبیه کند.

ترامپ این طرح را مطرح کرده که سازمان خدمات پستی آمریکا باید بهای تحویل بسته ها برای آمازون را بالا ببرد.

جِف بزوس به طور جداگانه همچنین مالک واشنگتن پست است. ترامپ از منتقدان جدی پوشش اخبار توسط این روزنامه است. در عین حال باید تحقیق شود که آیا ترامپ برای انتقام گیری از سی ان ان، از طرح ادغام AT&T به عنوان رسانه مادر سی ان ان با مجموعه رسانه ای «تایم وارنر» جلوگیری کرده است یا خیر.

ترامپ که از همان آغاز کار رسانه ها را «دشمن ملت» و گوینده «اخبار جعلی» خوانده، این هفته در جریان نشست خبری پس از انتخابات میان دوره ای با «جیم آکوستا» خبرنگار سی ان ان وارد جدل شد و او را «فردی بی ادب و بد» خواند.

 

6065264-6378663-CNN_may_be_gearing_up_for_a_legal_battle_over_the_Trump_administ-a-6_1541988727496

 

او همچنین با آمازون درگیر است و مدعی است قرارداد آن شرکت با اداره پست آمریکا برای ارسال بسته‌ های پستی زیان‌ ده بوده و به مالیات‌ دهندگان آمریکایی ضربه می‌ زند. این در حالی است که طبق تحقیقات اداره فدرال ناظر بر قراردادهای تجاری، معامله اداره پست با شرکت آمازون سودآور است.

ترامپ در پیامی در توییتر نوشت: «اداره پست آمریکا برای هر بسته‌ ای که برای شرکت آمازون حمل می‌کند به طور متوسط 1.5 دلار ضرر می‌ دهد. روی هم رفته میلیاردها دلار می‌ شود. اگر اداره پست نرخ انتقال بسته‌ ها را افزایش دهد هزینه انتقال بسته‌ های شرکت آمازون به 2.6 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. این کلاهبرداری از اداره پست باید متوقف شود. آمازون باید نرخ واقعی و مالیات بپردازد.»

شرکت آمازون مرتبا هدف حملات دونالد ترامپ بوده است. یکی از دلایل دلخوری ترامپ این است که جف بزوس بنیانگذار و از سهامداران اصلی آمازون در عین حال مالک روزنامه «واشنگتن‌ پست» است.  ترامپ این روزنامه را به خاطر پوشش انتقادی اخبار کارزار انتخاباتی‌اش به نشر «اخبار جعلی» متهم کرده است.  ترامپ شرکت آمازون را متهم کرده که از «واشنگتن‌ پست دغل‌ کار» برای لابی‌ گری استفاده می‌ کند.

روزنامه واشنگتن‌ پست در گذشته به اتهامات ترامپ در مورد لابی‌ گری پاسخ داده و تاکید کرده است که جف بزوس در تصمیمات سردبیری این روزنامه دخالتی ندارد. انتقال بسته‌ های پستی برای شرکت آمازون جنبه حیاتی دارد و اگر هزینه انتقال بسته‌ ها افزایش یابد مسلما متضرر خواهد شد.

شرکت آمازون در سال‌ های اخیر در راستای خودکفایی در حمل‌ و نقل گام‌ هایی برداشته و سال گذشته اعلام کرد یک شبکه حمل‌ و نقل هوایی جهانی خواهد ساخت که مرکز آن در یالت «کنتاکی» خواهد بود.

دموکرات‌ ها در انتخابات میان‌ دوره‌ ای کنگره آمریکا که سه‌ شنبه گذشته برگزار شد، توانستند کنترل مجلس نمایندگان را در دست بگیرند. پیروزی آنها در این انتخابات این گمانه‌ زنی را مطرح کرده که آنها ممکن است به روش‌ های مختلف از جمله از طریق درخواست تحقیقات درباره ارتباط نزدیکان ترامپ با روسیه، اجرای برنامه‌ های او را با مانع مواجه کنند.

ترامپ بارها مطبوعات آمریکا را «دشمنان ملت» نامیده و به روزنامه نگاران و خبرنگاران مخالفش انواع اتهام ها را وارد کرده است. او گفته است رسانه های مخالفش دست به تولید «اخبار جعلی» زده و «تهوع آور» هستند. رئیس جمهور آمریکا همچنین رسانه ها و مطبوعات این کشور را «خطرناک و بیمار» نامیده و آنها را متهم کرده است که می توانند «باعث جنگ» شوند.

خصومت ترامپ با برخی روزنامه نگاران آمریکایی تا آنجا بوده است که «جیمز کامی» رئیس پیشین اف بی آی که توسط ترامپ برکنار شد، افشا کرده است رئیس جمهور از او خواسته بود که روزنامه نگاران مخالفش را برای درز اسرار، محاکمه کند. در این دو سال، جدال وی با رسانه ها تا به آنجا پیش رفته است که کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هشدار داد که ادبیات ضد رسانه ای ترامپ «در حد تحریک به خشونت» علیه اصحاب رسانه هاست.

این ادعا البته به هیچ وجه بی پایه و اساس نیست زیرا بر اساس نظرسنجی هایی که در ماه های گذشته منتشر شده است، بخش بزرگی از طرفداران ترامپ، رسانه ها را دشمن رئیس جمهوری و کشور می دانند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.