این که کالاهای سوری به رغم محاصره خفه کننده و جنگ بیش از 60 کشور با پول عرب ها و سلاح آمریکایی و اروپایی ارزان تر و با کیفیت تر هستند این یعنی سوریه یک کشور تولید کننده است و ملت اش خلاق و ابداع کننده است و مدیریت امور داخلی آن از جنگ زیاد متأثر نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم به آخرین تحولات سوریه  پس از هفت سال جنگ پرداخت و نوشت: یکی از بانوان اردنی که در برابر بخش گذرنامه ها در گذرگاه مرزی«نصیب» ایستاده و منتظر مهر زدن گذرنامه اش برای حرکت به سمت دمشق با خانواده اش بود، حالت شادی و خوشحالی  شهروندان اردنی عبور کننده به سمت سوریه را در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه این چنین بیان کرد:« دمشق برکت است...به همین دلیل همه دوست دارند پس از طولانی شدن قطع ارتباط به آن سفر کنند.»

طی این روزها هزاران اردنی روزانه به سمت گذرگاه مرزی  میان سوریه و اردن می روند تا به سوریه سفر کنند چه برای گردشگری چه برای دیدار با نزدیکان خود و چه بسا برای بازارگردی زیرا قیمت کالاها از سبزی و میوه گرفته تا گوشت و سوخت خودروها نصف قیمت همتاهای خود در اردن است.

منطقه مرزی در دو طرف گذرگاه شاهد حالتی از جشن و خوشحالی است. زندگی   پس از مرگ بیش از هفت ساله اش به تجارت بازگشته است تا جایی که بیشتر افراد مسلحی که قبلا سلاح به دست داشتند تبدیل به فروشنده شدند یا وارد کارهای تجاری شدند. این قابل توجه بود که پرچم مخالفان سوری که روی گذرگاه نصیب نقش بسته بود پاک شد و جای آن پرچم سوریه نقش بست و این دلیل و مدرک روشنی برای تغییر اوضاع در اراضی سوریه از زمان بازپس گیری مناطق جنوبی کشور سوریه توسط ارتش عربی سوریه با حمایت ارتش روسیه است. آخرین دستاورد و موفقیت ارتش سوریه نیز «آزادی» بیش از 15 گروگان سوری از دختران شهر«السویداء» از دست گروگانگیران بود؛ گروگانگیرانی که از هواداران گروه تروریستی داعش بودند.

اردنی ها به مانند بسیاری از عرب های دیگر در شرق و غرب احساس محبت و علاقه خاصی به سوریه دارند نه فقط به دلیل آن که این کشور را کشور مادر برای خود پیش از تقسیم اراضی بر اساس توافقنامه های«سایکس پیکو» می دانند بلکه به دلیل آن که سوریه همچنان دژ مستحکم و مقاومی است که تجسد عروبیت و ایستادگی در برابر طرح های آمریکایی- اسرائیلی برای تجزیه منطقه و پاکسازی مساله فلسطین و عملیات گسترده عادی سازی روابط روز افزون در این روزها با دولت اشغالگر به شمار می رود. سوریه تنها کشور همجوار با فلسطین اشغالی است که معاهده صلح امضا نکرده است و روابطش بااسرائیلی را عادی سازی نکرده است و با صلابت و قدرت در قلب محور مقاومت ایستاده است.

روابط سیاسی میان دولت های سوریه و اردن همچنان سرد است و سفارت های هر دو کشور در دمشق و امان همچنان منتظر آمدن دو سفیر است اما روابط ملت های دو کشور برادر در بهترین حالت های آن است و این عبور و مرور در دو سمت مرزها به رغم تدابیر روتینی و احتیاط های امنیتی که ایجاد مانع می کند، بازتاب دهنده این واقعیت است.

این که کالاهای سوری به رغم محاصره خفه کننده و جنگ بیش از 60 کشور با پول عرب ها و سلاح های آمریکایی و اروپایی ارزان تر و با کیفیت تر هستند این یعنی سوریه یک کشور تولید کننده است و ملت اش خلاق و ابداع کننده است و مدیریت امور داخلی آن نیز از جنگ زیاد متأثر نشده است. دانشگاه های سوریه همچنان پزشک و مهندس و استاد و متخصص را فارغ التحصیل می کند و سطح علمی ممتاز خود را حفظ کرده است و بیمارستان های سوریه همچنان خدمات بسیار عالی برای مراجعه کنندگانش حتی از کشورهای عربی همجوار سوریه به شکل مجانی ارائه می کنند و این را یک پزشک عراقی برجسته که یک هفته پیش به لندن سفر کرد و به شکل منظم به همراه همسر دمشقی اش به پایتخت سوریه سفر می کند به این روزنامه(رأی الیوم) گفت.

خوشحالی اردنی ها به دلیل بازگشت به سوریه پس از سال ها خشکسالی تأکیدی بر روابط عمیق و حسن همجواری دارد و بی تردید گام بعدی بازگشت بیش از یک میلیون آواره سوری است که اردن درهای خود را به روی آنها باز کرد و در حد توان و امکانات اندک خود آنها را پذیرفت؛ هیچ چیز بهتر از آغوش میهن امن و باثبات و مکانی برای تسامح و همزیستی وجود ندارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.