واشنگتن پست گزارش داد دولت ترامپ در حال بررسی امکان متوقف کردن سوخت رسانی به جنگنده های ائتلاف سعودی در جنگ یمن است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، واشنگتن پست گزارش داد شماری از مقامات آمریکایی و سعودی خبر دادند که آمریکا سوخت‌ رسانی به جنگنده‌ های ائتلاف عربستان در یمن - به عنوان اصلی ترین بخش کمک های این کشور به این ائتلاف - را متوقف می‌ کند.

این اقدام در پی افزایش انتقادها از جنگ عربستان در یمن صورت می گیرد. قانونگذاران از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات خواستار توقف سوخت رسانی به جنگنده های سعودی و تعلیق فروش تسلیحات به عربستان شده بودند.

منتقدان حمایت آمریکا از جنگ یمن در کنگره این کشور، به ویژه دموکرات ها که به تازگی اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آورده‌ اند، مدت ها است از نقش آمریکا در این جنگ انتقاد می‌ کنند.

«تد لو» نماینده دموکرات در مجلس آمریکا در واکنش به این خبر گفته است: «من سه سال است برای رسیدن به این هدف تلاش می‌ کنم. ما نباید از جنایات جنگی ائتلاف عربستان در یمن حمایت کنیم و من منتظر روزی هستم که در کنگره سال آینده با اکثریت دموکرات بتوانم درباره نقش آمریکا در یمن تحقیق کنم.»

«برنی سندرز» سناتور ایالت «ورمونت» هم در حساب توییتری خود، ضمن انتشار مجدد گزارش واشنگتن پست، مبنی بر تصمیم دولت ترامپ برای پایان دادن به سوخت رسانی به هواپیماهای ائتلاف سعودی در یمن، نوشت: این گامی مثبت است. مشارکت آمریکا در جنگ یمن فاقد مجوز و غیرقانونی است و باید به طور کامل پایان داده شود. من به زودی طرح SJ Res 54 را در سنا مجددا مطرح خواهم کرد، بنابراین مجلس سنا می تواند به مشارکت واشنگتن در جنگ یمن به عنوان یک قانون و نه صرفا به عنوان امری که در اختیار رئیس جمهور است، پایان دهد.

پس از اینکه واشنگتن پست ابتدا خبر توقف سوخت رسانی را منتشر کرد، دولت های عربستان و آمریکا در بیانیه هایی این خبر را تایید کردند.

پیشتر دو مقام آمریکایی به واشنگتن پست گفته‌ بودند کاخ سفید تامین سوخت برای جنگنده‌ های ائتلاف عربستان در جنگ یمن را متوقف خواهد کرد.

همزمان بر اساس بیانیه ای که توسط خبرگزاری رسمی عربستان سعودی منتشر شده ائتلاف عربستان در این جنگ از آمریکا خواسته است سوخت رسانی مجدد به جنگنده‌ های این نیروها را متوقف کند.

در این بیانیه آمده است: این درخواست به دلیل افزایش توانایی عربستان در سوخت رسانی در حال پرواز به جنگنده هایش و پس از گفت و گو و مشاوره با دولت آمریکا مطرح شده‌ است.

با این حال تحلیلگران پیش بینی کرده اند این اقدام بر ماموریت های عربستان در یمن تاثیر بگذارد.

«بروس ریدل» مامور سابق سیا که اکنون در موسسه بروکینگز فعالیت دارد، می گوید: «این اولین باری است که آمریکا دست به چنین اقدام جدی ای برای ضربه زدن به جنگ عربستان می زند. قبلا دو دولت به سعودی ها چک سفید امضایی داده بودند تا هر آنچه می خواهند انجام دهند. اما با این وضع اوضاع برای آنها سخت تر خواهد شد.»

این تصمیم در حالی گرفته شده که قرار بود هفته آینده برخی قانونگذاران آمریکایی برای مجازات عربستان در پی قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار سعودی، محدودیت‌ هایی را در این زمینه اعمال کنند.

به نظر می رسد این اقدام حساب شده دولت آمریکا در واکنش به خشم بین المللی از قتل خاشقجی و برای جلوگیری از تصویب تحریم‌ های سخت‌ تر در کنگره است.

برخی مقام های آمریکایی در دولت فعلی و قبلی گفته اند انتظار می‌ رود کاخ سفید تحریم‌ هایی اقتصادی را علیه برخی مقام‌ های سعودی که در قتل خاشقجی دست داشته‌اند وضع کند. این موضوع اکنون میان کاخ سفید و وزارت دارایی این کشور به بحث گذاشته شده است. هنوز منبع دیگری این خبر را تایید نکرده است.

پیشتر نروژ نیز اعلام کرده بود مجوزهای تازه صادارات تسلیحات به عربستان سعودی را متوقف می‌ کند.

بر اساس آمارهای سازمان ملل، دست‌ کم 6660 غیرنظامی در جنگ یمن کشته شده‌ اند و 22 میلیون یمنی نیز به کمک‌ های بشردوستانه نیاز دارند.

سازمان بهداشت جهانی هم در بیانیه ای اعلام کرده است مردم یمن در آستانه قحطی قرار دارند. حدود یک میلیون و 800 هزار کودک و یک میلیون و 100 هزار زن باردار یمنی از سوء تغذیه حاد رنج می برند. 

در این بیانیه آمده است: نیمی از مراکز بهداشتی و بیمارستانی در یمن از کار افتاده هستند و در مراکز درمانی 18 درصد از شهرستان های این کشور هیچ پزشکی وجود ندارد.

وزارت حقوق بشر یمن در صنعا نیز از مبتلا بودن یک میلیون و 800 هزار کودک یمنی به سوء تغذیه خبر داد و اعلام کرد این کودکان هر لحظه با خطر مرگ مواجه هستند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.