دموکرات ها با توجه به دستاورد بزرگشان در کسب اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا، اکنون می توانند تمام توجه خود را بر رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 2020 متمرکز سازند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: برای نخستین بار از ابتدای سال 2004 دموکرات ها بدون در اختیار داشتن یک چهره پیشتاز برجسته وارد این چرخه شده اند. تاکنون اسامی بیش از 20 رقیب احتمالی برای شرکت در انتخابات یا آغاز تلاش به منظور آزمودن شانس شان در این عرصه مطرح شده است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از همان روز مراسم تحلیف خود در ژانویه سال 2017 از قصدش برای آغاز دور دوم ریاست جمهوری سخن گفته بود و محبوبیت وی در میان طرفداران اصلی حزب جمهوری خواه به این معناست که احتمال اینکه فردی از جمهوری خواهان در سال 2020 بتواند جایگاه ترامپ را به چالش بکشد تقریبا چیزی در حد صفر خواهد بود.

اسامی برخی از رقبای احتمالی از هر دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا به شرح زیر خواهد بود :

دموکرات ها

جو بایدن - معاون سابق رئیس جمهور آمریکا که 75 سال دارد، در نظرسنجی ها در میان رهبران دموکرات در صدر می آید و چند دهه به عنوان سناتور و 8 سال در مقام مرد شماره دو آمریکا پس از باراک اوباما رئیس جمهور قبلی خدمت کرده است. او اگر برای سومین بار کاندیدای شرکت در انتخابات شود، به آسانی به نیروی کارآزموده، حامیان مالی و شبکه گسترده ای از طرفداران برخوردار خواهد بود . با این حال، سن و سال بالای بایدن در حزبی که به دنبال چهره های جوان تر و شاداب تر است، ممکن است به چالشی برای او بدل شود. در حالی که ارتباط بایدن با اوباما ، وی را به هدفی آسان برای آماج حملات جمهوری خواهان تبدیل خواهد کرد.

برنی ساندرز - سناتور 77 ساله ایالت «ورمونت» پس از رقابت با «هیلاری کلینتون» در انتخابات سال 2016، به دلیل تمرکز بر مسائلی مانند بهداشت و درمان، کاهش بی عدالتی و تبعیض درآمد و حمایت از تحصیلات بدون شهریه در دانشگاه ها، از حمایت قوی ای در میان دموکرات ها برخوردار است. به رغم اینکه ساندرز دو سال پیش کاندیدایی یاغی به شمار می رفت، اما اکنون به عنوان یک رقیب اصلی در انتخابات 2020 ، زیر ذره بین دقیق قرار گرفته است.

الیزابت وارن- سناتور 69 ساله ایالت «ماساچوست» از رهبران ترقی خواه دموکرات ها و منتقد سرسخت وال استریت است که در راه اندازی دفتر حمایت مالی از مصرف کنندگان نقشی کلیدی ای ایفا کرد. تصمیم اخیر وی در انجام تست دی ان ای برای اثبات ریشه اجدادی خود از نسل سرخپوستان بومی آمریکا پس از طعنه های ترامپ در مورد سرخپوست بودن وی، با انتقادات شدید روبرو شد و مهارت و زیرکی سیاسی وی از سوی برخی از دموکرات ها زیر سوال برده شد.

کامالا هریس - نخستین سناتور سیاه پوست از ایالت کالیفرنیا که 54 سال دارد، یکی از محتمل ترین کاندیداهای دموکرات ها از گروه کمتر شناخته شده این حزب به شمار می رود. بازجویی تند و تهاجمی وی از «برت کاوانا» کاندایدای معرفی شده از سوی ترامپ برای عضویت در دیوان عالی آمریکا و تصمیم وی در رد هدیه نقدی شرکت ها، باعث تمجید وی از سوی فعالان آمریکایی شد. ولی هریس به عنوان یک چهره تازه وارد در سیاست ملی آمریکا، هنوز باید خود را به افکار عمومی این کشور بشناساند و در عین حال با توطئه های جمهوری خواهان برای مخدوش کردن چهره اش مقابله کند.

کوری بوکر - او که دو دوره در ایالت نیوجرسی سناتوربوده، سیاه پوست است و 49 سال دارد. وکیل آمریکایی و شهردار سابق نیوآرک در نیوجرسی است. بوکر دارای مدرک فوق لیسانس علوم سیاسی و جامعه‌شناسی از دانشگاه استنفورد و از بازیکنان تیم فوتبال این دانشگاه بود. برخی از لیبرال ها بوکر را به خاطر ارتباطات نزدیک با وال استریت و نیز نقش وی در حذف پیشنهاد کاهش قیمت تجویز دارو هدف انتقاد قرار می دهند.

بیتو اورورک - 46 ساله است و سه دوره نماینده ایالت تگزاس در کنگره بوده است.اورورک هنوز در عرصه انتخابات ملی امتحان خود را پس نداده است و چهره ای تازه وارد به شمار می رود. او در انتخابات کنونی شکست خورده است.

کریستن گیلیبراند - سناتور 51 ساله نیویورک، که در سال 2009 و پس از آنکه هیلاری کلینتون به سمت وزیر خارجه آمریکا انتخاب شد، از سوی مجلس نمایندگان به جای وی راهی سنا شد. اظهارات سال گذشته وی مبنی بر اینکه بیل کلینتون باید در پی ماجرای رسوایی اخلاقی ارتباط با «مونیکا لوینسکی» از مقام ریاست جمهوری استعفا می داد، با انتقاد شدید رئیس جمهور اسبق و نارضایتی برخی از متحدان کلینتون روبرو شد.

مایکل بلومبرگ - شهردار اسبق نیویورک، و از جمهوری خواهان سابق که در گذشته برای تصدی ریاست جمهوری در کاخ سفید به عنوان یک نامزد مستقل تلاش می کرد. ولی این بار بلومبرگ 76 ساله در نظر دارد از سوی حزب دموکرات در انتخابات کاندید شود. ثروت و شهرت بلومبرگ از وی چهره ای قدرتمند ساخته است و حمایت وی از موضوع لزوم کنترل سلاح موجب شده در میان فعالان این حوزه از پشتیبانی و حمایت برخوردار شود. ولی برخی از سیاستمداران این حزب قادر به هضم برخی ازدیدگاه و مواضع وی مانند مخالفت اش با پیشنهاد دموکرات ها که موجب تضعیف بانک های وال استریت می شد، نیستند.

اندرو کوئومو - فرماندار 60 ساله نیویورک که به راحتی توانست در انتخابات اولیه از سد رقیب اش عبور کند. انتخاب مجدد وی، از کوئومو یک رقیب احتمالی در حزب دموکرات ساخته است.

اریک هولدر - یکی از متحدان نزدیک باراک اوباما که در دوران ریاست جمهوری وی نخستین دادستان کل در دولت وی بود و کمیته ای را در زمینه توزیع قدرت در حزب دموکرات بر اساس مناطق تاسیس کرد. هولدر 76 ساله، به دلیل اظهارات اخیرش درباره حزب جمهوری خواه، با انتقادات شدید جمهوری خواهان و برخی در حزب دموکرات روبرو است. او بعدها به منتقدان تاخت و از آنها خواست «خشم جعلی شان را کنترل کنند».

ایمی کلابوچار- سناتور ارشد از ایالت مینه‌ سوتا،. 58 ساله، که دو دوره سناتور این ایالت بوده است. دادستان سابق، به خاطر بازجویی قاطعانه از کاوانا، از حمایت فعالان برخوردار است.

تری مک اولیف - فرماندار سابق ویرجینیا مانند جو بایدن از پشتیبانی حامیان مالی و حمایت چهره های بانفوذ و قدرتمند حزب دموکرات برخوردار است. مک اولیف 61 ساله، ریاست کارزار انتخاباتی بیل و هیلاری کلینتون را برعهده داشت و بین سال‌ های 2001 تا 2005 رئیس کمیته ملی حزب دموکرات بود.

استیو بولاک - فرماندار 52 ساله ایالت «مونتانا» اخیرا با سفر به ایالت های مختلف آمریکا علاقه مندی خود را به شرکت در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ابراز داشته است. او بر لزوم برگزارش کارزارهای انتخاباتی ملی در 50 ایالت تاکید کرده است.

جمهوری خواهان

دونالد ترامپ - بر اساس گزارش هالی مالی ستاد ترامپ، رئیس جمهور 72 ساله آمریکا، که شعار وی در کارزار قبلی انتخابات سال 2016 «بزرگ نگه داشتن آمریکا» بود، برای انتخاب مجددش در سمت ریاست جمهوری 2020، حدود 106 میلیون دلار کمک مالی جمع آوری کرده که 47 میلیون دلار آن به صورت نقدی است. وی توجه خود را بر رقابت های انتخاباتی معطوف داشته و رقبای احتمالی خود را از حزب دموکرات به شدت هدف انتقادات شدید قرار می دهد.

جان کاسیچ - پس از شکست در کسب کاندیداتوری حزب جمهوری خواه در انتخابات سال2016، به یکی از منتقدان اندک ترامپ در میان جمهوری خواهان تبدیل شد. کاسیچ 66 ساله به داشتن دیدگاه های میانه رو در برخی مسائل اجتماعی شهرت دارد. ولی با توجه به مشکلاتش در جمع آوری کمک مالی، احتمال موفقیت وی در انتخابات اندک به نظر می رسد. با این همه نگرانی ها درباره مخالفت بالقوه برخی از جمهوری خواهان با پایگاه ترامپ ، متحدان کاسیچ را ترغیب کرده است تا به وی به دیده یک کاندیدای مستقل نگاه کنند.

جف فلیک - سناتور محافظه کار 55 ساله ایالت آریزونا به یکی از چهره های اصلی جمهوری خواه منتقد ترامپ تبدیل شده است. او از جمهوری خواهان در کنگره به دلیل کوتاهی از ایستادگی در برابر ترامپ انتقاد کرده است. ولی وی در کسب حمایت ایالت های اصلی حزب جمهوری خواه که طرفداران ترامپ در آن اکثریت دارند با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.