بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که نتیجه انتخابات میان دوره ای در این کشور به مثابه احتمال ادامه دوره ریاست جمهوری ترامپ و یا شکست وی در دور آتی انتخابات ریاست جمهوری در سال 2020 است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه گزارش داد: انتخابات میان دوره ای امسال دو سال پس از پیروزی غافلگیرکننده دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود و نتیجه آن بر چگونگی ترکیب کرسی های پارلمان و حتی زمان پایان یافتن دوره ریاست جمهوری حاکم فعلی کاخ سفید تاثیر مستقیم خواهد داشت.

در پایان این انتخابات حساس و سرنوشت ساز قرار است تکلیف 435 کرسی مجلس نمایندگان، یک سوم از ترکیب نمایندگان سنا و 36 پست فرمانداری در ایالت های مختلف این کشور مشخص شود.

این در حالی است که با توجه به تلاش دموکرات ها برای به دست گرفتن اکثریت در پارلمان و نیز مجلس سنا اهمیت این انتخابات دو چندان شده است. در صورت تحقق این امر و یا حتی برتری دموکرات ها در یکی از دو مجلس کنگره، کار رئیس جمهوری برای پیشبرد برنامه های خود در دو سال باقی مانده از دوره چهار ساله کنونی بسیار دشوار خواهد بود زیرا در چنین شرایطی این مخالفان و رقبای سیاسی هستند که باید برای طرح های جنجال برانگیز او تصمیم گیری کنند. جمهوری خواهان هم به خوبی می دانند که از دست دادن اکثریت کنگره جلوی دستور کار سیاسی ملی گرایانه و اختلاف برانگیز ترامپ را در دو سال آینده خواهد گرفت.

نکته قابل توجه دیگر در مورد انتخابات میان دوره ای آمریکا این است که مردم این کشور برای نخستین بار پس از برگزیدن ترامپ در سال 2016 فرصت یافته اند تا با حضور در پای صندوق های رای، دیدگاه خود را درباره انتخاب قبلی و نیز چگونگی عملکرد دستگاه اجرایی در کشورشان بیان کنند.

هر دو جناح رقیب پیش از انتخابات در حالی بر شدت و حجم کارزارهای تبلیغاتی خود افزودند که فضای سیاسی و امنیتی در آمریکا طی هفته های گذشته به شدت متشنج و تحت تاثیر رویدادهایی چون تیراندازی و کشتار در پیتسبورگ و نیز ارسال بسته های مشکوک پستی برای شخصیت های سیاسی و چهره های سرشناس مخالف سیاست های دونالد ترامپ قرار داشت.

به این دو موضوع باید مسئله ورود مهاجران غیر قانونی را نیز اضافه کرد که شاید به همراه حمایت های اقتصادی دولت از تولیدات داخلی و تلاش برای کاستن از نرخ بیکاری بتواند برگ برنده محافظه کاران در این انتخابات باشد.

جهت گیری های سیاسی بحث بر انگیز ترامپ طی دو سال گذشته سبب شده است تا فضای دو قطبی حاکم بر سپهر سیاسی این کشور بیش از پیش برجسته شود. این امر همچنین نگرانی های اردوگاه محافظه کاران در خصوص نتیجه انتخابات میان دوره ای را افزایش داده است.

با توجه به اینکه نتیجه انتخابات میان دوره ای در آمریکا به طور مرسوم برخلاف منافع جناح حاکم رقم می خورد، ترامپ در کارزارهای تبلیغاتی بارها بر این مسئله تاکید و به هواداران خود نسبت به تاثیر انتخابات یاد شده بر دوره ریاست جمهوری خود هشدار داده است.

به رغم روال معمول که انتخابات میان دوره ای انگیزه زیادی را در میان رای دهندگان بر نمی انگیزد، طبق پیش بینی های انجام شده و صف های کنونی رای دهندگان، میزان مشارکت در این انتخابات نسبت به دوره قبل با افزایش محسوسی روبرو خواهد بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.