امروز انتخابات پیچیده و سرنوشت ساز آمریکا برگزاری می شود. دموکرات ها می خواهند مجلس نمایندگان را به دست بگیرند و اگر این اتفاق بیافتد، موج بررسی اتهامات ترامپ راه می افتد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در حالی که تنها چند ساعت به آغاز رسمی انتخابات میان دوره‌ای آمریکا باقی است، دو حزب اصلی آمریکا یعنی حزب جمهوری‌ خواه و حزب دموکرات، کاندیداها و چهره‌ های سیاسی آنها، آخرین کارزار انتخاباتی را پیش از آغاز رای‌ گیری برای انتخابات میان‌دوره‌ ای کنگره انجام دادند.

آمریکایی ها سه‌ شنبه 6 نوامبر (15 آبان) به‌ وقت آمریکا، پای صندوق‌ های رای می‌ روند تا در انتخابات  میان‌ دوره‌ ای شرکت کنند. نتیجه این رای‌ گیری مشخص خواهد کرد کدام‌ یک از دو حزب اصلی قدرت را در مجلس نمایندگان و سنا در دست خواهد گرفت. این دور از انتخابات هم همچون دیگر انتخابات‌ های میان دوره‌ ای نمادی از سطح رضایت مردم آمریکا از رئیس‌ جمهور فعلی و دولت او تلقی خواهد شد.

به ویژه به علت لحن خاص و منحصر به فرد دونالد ترامپ در دو سال گذشته بسیاری از کارشناسان، انتخابات 2018 را رفراندومی برای نشان دادن میزان رضایت مردم آمریکا از او می‌ دانند. ترامپ هم در دو هفته گذشته با شدت بخشیدن به سفرهای ایالتی خود تلاشش را دو چندان کرده است به طوری که در ساعات پایانی تبلیغات انتخاباتی، به سه ایالت مختلف سفر کرد تا از کاندیداهای جمهوری‌ خواه در این مناطق حمایت کند.

 

e72ddf8d982849e086ceabfe78bb00eb

 

در عین حال، فیس بوک 115 حساب کاربری را که مظنون به دخالت در انتخابات میان دوره‌ ای آمریکا بودند مسدود کرد. از این میان 30 حساب کاربری در فیس بوک و 85 حساب در شبکه اجتماعی اینستاگرام، متعلق به شرکت فیس بوک مسدود شده‌ اند. فیسبوک می‌گوید از این میان 85 حساب کاربری به زبان انگلیسی و 30 حساب به زبان‌ های فرانسه و روسی مطالب خود را منتشر می‌ کرده‌ اند. 

همزمان چند شبکه تلویزیونی و همچنین فیس بوک پخش یکی از آخرین تبلیغات انتخاباتی که از سوی ستاد ترامپ تهیه شده بود را متوقف کردند. در این تبلیغ مردی لاتین تبار نشان داده می شود که اتهامش «پلیس‌ کشی» عنوان شده و فیلم تاکید می کند که وی در زمان دموکرات‌ ها وارد آمریکا شد. بررسی نیویورک تایمز نشان می دهد که این فرد یک بار در زمان دموکرات‌ ها و بار دیگر در زمان جمهوری خواهان وارد آمریکا شده و از این منظر دیدگاه دونالد ترامپ را مورد انتقاد قرار داده است.

در دو هفته گذشته ترامپ با برجسته کردن مساله مهاجرت تلاش کرده هواداران خود در حزب جمهوری‌ خواه را برای رفتن به پای صندوق‌ های رای تشویق کند.

اگر چه بسیاری از ناظران می‌گویند خشم دموکرات‌ ها از شکست در انتخابات دو سال پیش آنها را  برای انتقام گیری تحریک کرده، اما بسیاری هم معتقدند اظهارات چند هفته گذشته ترامپ که بحث مهاجران غیرقانونی و امنیت را به میان کشیده، تنور کارزارهای این دوره را داغ کرده است.

ترامپ علاوه بر تاکید بر مساله مهاجرت، حزب دموکرات را متهم کرده که در صورت به قدرت رسیدن، اقتصاد رونق گرفته آمریکا را دوباره نابود خواهد کرد. در برابر این اتهام‌ ها، دموکرات‌ ها هم تلاش کرده اند موضوعاتی چون بیمه درمانی و نابرابری اقتصادی را پیش بکشند.

هر دو حزب امیدوار بودند با این سیاست‌ های انتخاباتی رای دهندگان بیشتری را به پای صندوق‌ ها بکشند.

در چند روز گذشته دموکرات‌ ها برترین چهره خود یعنی «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین را هم به میدان آوردند و امیدوارند قرار دادن او در برابر ترامپ، افراد مردد را به سمت دموکرات ها بکشاند.

با وجود این‌ که انتخابات میان‌ دوره‌ ای معمولا شمار کمتری از شهروندان را پای صندوق‌ ها می‌ کشاند، اما آن‌طور که آمار بالای رای‌ گیری های اولیه و پیش از موعد نشان می‌ دهد، شهروندان آمریکایی ظاهرا قصد دارند برخلاف دوره های قبلی، در انتخابات 2018 حضور چشمگیری داشته باشند.

رسانه‌ های آمریکایی می‌ گویند نتیجه این انتخابات، پیامدهای مهمی بر کار دولت ترامپ خواهد داشت.

اهمیت انتخابات میان دوره ای 2018

انتخابات میان دوره ای در میانه هر دوره ریاست جمهوری (دو سال پس از آخرین انتخابات ریاست جمهوری و دو سال پیش از رای گیری بعدی) برگزار می شود. در جریان این انتخابات تمام اعضای مجلس نمایندگان و یک سوم اعضای مجلس سنا انتخاب می شوند.

دوره نمایندگی اعضای مجلس نمایندگان دو سال خواهد بود. این در حالی است که یک سوم از اعضای سنا برای یک دوره شش ساله انتخاب می شوند.

همواره یکی از عوامل تاثیرگذار بر نتیجه انتخابات میان دوره ای مشارکت نسبتا ضعیف رای دهندگان در انتخابات بوده است. دلیل عدم مشارکت گسترده واجدان شرکت در انتخابات عدم علاقه آنها به رای گیری میان دوره ای است. این در حالی است که اغلب رای دهندگان علاقه بیشتری برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهند.

انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در سال 2016 بیش از پیش به فضای دو قطبی در عرصه سیاسی آمریکا دامن زد.

در انتخابات میان دوره ای سال 2014 تنها 36.4 درصد واجدان شرکت در انتخابات در رای گیری شرکت کردند.

هیچ کدام از موضوعات مطرح شده در انتخابات میان دوره ای امسال به موضوع غالب کارزار انتخاباتی تبدیل نشده است. این در حالی است که آمار ثبت نام رای دهندگان برای شرکت در انتخابات میان دوره ای امسال از اشتیاق گسترده آنها برای شرکت در انتخابات حکایت دارد.

رای گیری امروز سه شنبه اولین فرصت برای دموکرات ها خواهد بود تا موازنه قوا در واشنگتن را پس از انتخاب ترامپ به سود خود تغییر دهند. آنها در انتخابات مجلس سنا با شرایط دشواری روبرو هستند زیرا باید از کرسی خود در 10 ایالتی دفاع کنند که ترامپ در سال 2016 در این ایالت ها پیروز شد. با این حال با توجه به تفاوت اندک شمار اعضای دموکرات و جمهوری خواه مجلس سنا امکان کسب اکثریت از سوی دموکرات ها وجود دارد.

جمهوری خواهان هم اکنون با 51 کرسی در برابر 49 کرسی اکثریت را در مجلس سنا در اختیار دارند.

رای دهندگان آمریکایی علاوه بر انتخاب اعضای مجلس نمایندگان و یک سوم سناتورها، فرماندار 36ایالت را نیز انتخاب خواهند کرد.

بخت پیروزی کدام حزب بیشتر است؟

در آستانه انتخابات، تازه ترین نظرسنجی چند شبکه خبری آمریکا از برتری نسبی دموکرات‌ ها در انتخابات پیش رو خبر می دهد.

شبکه ان‌ بی‌ سی می گوید در تازه ترین نظرسنجی که به طور مشترک با روزنامه «وال استریت ژورنال»‌ انجام داد، رای دهندگان 7 درصد بیشتر به دموکرات ها در انتخابات پیش رو اقبال نشان داده اند.

نظرسنجی ان‌ بی‌ سی و وال استریت ژورنال می گوید رای دهندگان آمریکایی 50 درصد گفته‌ اند به دموکرات ها تمایل دارند و 43 درصد گفته اند به جمهوری خواهان رای می دهند.

در این نظرسنجی همچنین درباره رضایت مندی از ترامپ نیز پرسیده شده که 46 درصد کار او را تایید کرده و 52 درصد مخالف هستند. 

جمهوری خواهان هم اکنون 235 کرسی مجلس نمایندگان را در اختیار دارند. در مقابل دموکرات ها 193 کرسی را به خود اختصاص داده اند.

 

606x404_cmsv2_a9b81c39-084f-528b-a363-fd7855a6f3dd-3373032

 

در صورتی که هر کدام از دو حزب 50 کرسی در مجلس سنا کسب کند اکثریت با جمهوری خواهان خواهد بود. براساس قانون اساسی آمریکا معاون رئیس جمهور، رئیس سنا است. او هنگامی که آراء در این مجلس مساوی باشد حق رای پیدا می کند. به این ترتیب «مایک پنس» معاون ترامپ در صورت تساوی آراء در مجلس سنا می تواند همچنان به جمهوری خواهان برای مقابله با دموکرات ها کمک کند.

این امر به این معناست که دموکرات ها برای کسب اکثریت باید علاوه بر حفظ کرسی های فعلی خود در مجلس سنا کنترل دو کرسی جمهوری خواهان را نیز در اختیار بگیرند.

از میان کاندیداهای مطرحی که سرنوشت سیاسی آنها در انتخابات میان دوره ای مشخص خواهد شد می توان به «تد کروز» سناتور ایالت تگزاس اشاره کرد. ایالت تگزاس طی 25 ساله گذشته سناتور دموکرات نداشته است. نتیجه نظرسنجی ها نشان می دهد که تد کروز با اختلاف 6 درصد از حریف دموکرات خود پیشی گرفته است.

تد کروز در سال 2016 در رقابت مقدماتی حزب جمهوری خواه شرکت کرد اما شکست خورد.

«الیزابت وارن» سناتور ایالت «ماساچوست» که از او به عنوان یکی از بخت های حزب دموکرات برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 یاد می شود نیز در انتخابات میان دوره ای باید از کرسی خود در مجلس سنا دفاع کند. پیش بینی می شود او به راحتی بتواند کرسی خود را حفظ کند.

 

606x386_cmsv2_c2cfb83f-5167-53b7-b82a-517a831361c8-3373032

 

این در حالی است که رقابت انتخاباتی برای کسب کرسی مجلس سنا از ایالت های نوادا، ایلینوی، نیوجرسی، کارولینای شمالی و کالیفرنیا بین کاندیداهای دو حزب فشرده است.

موضوعات مطرح در کارزار انتخاباتی

مهاجرت

دونالد ترامپ هنگام آغاز کارزار انتخاباتی خود در سال 2015 وعده داد که مبارزه با مهاجرت غیرقانونی موضوع اصلی کارزار انتخاباتی اش خواهد بود.

او پس از انتخابش به عنوان رئیس جمهور نیز با مواضع اش در قبال مهاجران خبرساز شد. ترامپ فرمانی مهاجرتی صادر کرد که اتباع برخی از کشورها را از ورود به خاک آمریکا منع می کرد.

 

images (1)

 

وی همچنین بر لزوم ساخت دیوار در مرز کشورش با مکزیک تاکید کرده است. ترامپ اخیرا نیز با سیاست جدایی فرزندان مهاجران غیرقانونی از والدینشان خبرساز شده بود.

نظرسنجی ها حاکی است که رای دهندگان به جمهوری خواهان 9 درصد بیشتر از دموکرات ها برای سیاست گذاری در عرصه اقتصادی اطمینان دارند.

بیمه درمانی

ارائه خدمات درمانی همچنان بعد از سال ها بحث و سیاست گذاری یکی از موضوعات اصلی کارزار انتخابات میان دوره ای آمریکا است. جمهوری خواهان در صورت حفظ اکثریت خود در کنگره می توانند برنامه خدمات درمانی تصویب شده در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما را لغو کنند.

این در حالی است که نتیجه نظرسنجی ها نشان می دهد رای دهندگان آمریکایی به دموکرات ها بیش از جمهوری خواهان برای سیاستگذاری در عرصه خدمات درمانی اعتماد دارند.

بررسی نتایج و پیامدهای احتمالی انتخابات

دموکرات ها برای در اختیار گرفتن کنترل مجلس نمایندگان باید تعداد کرسی های خود را 23 کرسی افزایش دهند. آنها در این صورت می توانند فرایند استیضاح ترامپ را آغاز کنند. برخی از اعضای حزب دموکرات هشدار داده اند که در صورت کسب اکثریت در مجلس نمایندگان روند استیضاح کاوانا را آغاز خواهند کرد. این تهدیدها می تواند منجر به بسیج رای دهندگان هر دو حزب برای شرکت در رای گیری شود.

در صورتی که جمهوری خواهان موفق به حفظ اکثریت خود در کنگره شوند، دموکرات ها برای تغییر موازنه قوا در واشنگتن باید منتظر سال 2020 باشند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.