احزاب راست گرای فرانسه برای اولین بار در نظرسنجی ها از دیگر احزاب پیشی گرفته اند و این زنگ خطری برای اتحادیه اروپا در آستانه انتخابات پارلمانی ماه مه محسوب می شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد: حزب راست گرای افراطی فرانسه موسوم به جبهه ملی، برای نخستین بار در نظرسنجی هایی که برای انتخابات های پارلمانی مه 2019 اروپا برگزار شده بود، از حزب «به پیش» منسوب به «امانوئل ماکرون» پیشی گرفت.

نظرسنجی موسسه فرانسوی Ifop که امروز یکشنبه منتشر شد، نشان داد که شانس پیروزی حزب حاکم از رقم 20 درصد مربوط به نظرسنجی ماه اوت به 19 درصد کاهش یافته، در حالی که این رقم برای حزب «مارین لوپن» رهبر افراطی جبهه ملی از 17 درصد قبلی، به 21 درصد افزایش یافته است.

با محاسبه 7 درصد آراء مربوط به «نیکولاس دوپونت ایگنان» و یک درصد هر یک از احزاب  «فرگزیت» (احزاب حامی جدایی فرانسه از اتحادیه اروپا) به رهبری «فلورین فیلیپات» معاون سابق لوپن و «فرانسوا اسیلینو»  که با جبهه ملی ائتلاف کرده اند، احزاب راست افراطی در مجموع 30 درصد آرا را در مقایسه با رقم 25 درصد ماه اوت کسب کرده اند.

در این نظرسنجی که 30 تا 3ا اکتبر انجام گرفته، تقریبا 1000 نفر از فرانسوی هایی که برای شرکت در انتخابات پارلمانی اروپا ابراز تمایل کرده بودند، شرکت داشتند.

در این نظرسنجی اقبال عمومی به حزب محافظه جمهوری خواهان فرانسه با 2 درصد کاهش به 13 درصد رسیده است، در حالی که حزب چپ افراطی «فرانسه تسلیم ناپذیر» به ربهری «جین لوک ملانشون» از 14 درصد به 11 درصد کاهش یافته است.

ملانشون پس از حمله به افسران پلیسی که برای تحقیقات ضدفساد به دفتر حزبش هجوم برده بودند، مود انتقادات گسترده ای قرار گرفته است.

در نظرسنجی ای که در اواسط سپتامبر منتشر شد، احزاب ماکرون و لوپن شانه به شانه هم با 21درصد آرا پیش می رفتند.

انتخابات پارلمان اروپا به یک نبرد بزرگ بین میانه روها و احزاب طرفدار اتحادیه اروپا از جمله حزب ماکرون و راست های افراطی بدل شده که می خواهند روند مهاجرت و جهانی سازی را متوقف کنند.

انتخابات پارلمان اروپا تعیین می کند که چه کسانی موسسات اصلی اتحادیه اروپا از جمله کمیسیون اروپا، و بخش خدمات عمومی را هدایت کنند و همچنین برای رسیدگی به نگرانی های 500 میلیون نفر در اتحادیه اروپا نقش مهمی ایفا می کند.

در نظرسنجی یوگاو که هفته گذشته منتشر شد، محبوبیت ماکرون از زمان انتخابات 2017 به پایین ترین سطح خود رسید، و تنها 21 درصد از شرکت کنندگان از عملکرد دولت او ابراز رضایت کرده اند.

استعفای دو وزیر اصلی فرانسه همزمان با رسوایی محافظ شخصی او در تابستان گذشته به وجهه ماکرون آسیب شدیدی وارد کرده، این در حالی است که بیکاری شدید، مالیات بالا و افزایش قیمت سوخت، موجب احساس نارضایتی عمومی در این کشور شده است.

سربرآوردن راست افراطی در فرانسه همزمان با کناره‌ گیری «آنگلا مرکل» صدراعظم لیبرال آلمان از رهبری حزبش اخبار بدی برای قاره سبز محسوب می شود.

این همزمانی، ‌همچنین ضربه دیگری بر امیدهای چپ گرایان و میانه‌ روها است که روز به‌ روز بیشتر به عقب رانده می‌ شود.

راست گراهای افراطی در اروپا جان گرفته اند. با به‌ قدرت رسیدن «آندره دودا» در لهستان و «ویکتور اوربان» در مجارستان موقعیت این گروه تندرو در اروپا تثبیت شد. همین دو انتخاب، به اندازه کافی برای اتحادیه اروپا دردسر درست کرد ‌اما در مقایسه با برگزیت، موضوع جدی ای نبود. رای غافلگیرکننده مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا در سال2016، بحرانی عمیق برای اتحادیه اروپا ایجاد کرد که همچنان حل‌ نشده باقی‌مانده است.

جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا، تحت‌ تاثیر تبلیغات گسترده راست‌ های ضد‌اروپا، زنگ خطر را برای یکپارچگی اتحادیه به صدا در‌آورد و این روند تا به امروز ادامه دارد.

راست‌ های افراطی شاید از جاهای مختلفی در اروپا قدرت گرفته باشند، اما گفتمانی با کلیدواژه‌ هایی مشترک دارند: توجه به ملی‌ گرایی در تقابل با تمرکز بیش از اندازه به اتحادیه اروپا و البته مخالفت با ورود مهاجران به این قلمروهای ملی. و البته بیشتر آنها به نژادپرستی هم متهم هستند که این اتهام‌ معمولا از سوی آنها رد می‌ شود.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.