تصمیم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برای کناره‌ گیری از سیاست و انصراف از کاندیداتوری مقام صدراعظمی در دور بعدی انتخابات پارلمانی این کشور در سال 2021 خبر خوشی برای اروپا نیست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه تایمز انگلیس در گزارشی نوشت: «آنگلا مرکل» در پی ریزش قابل توجه آرا حزب دموکرات مسیحی در دو انتخابات پی در پی ایالتی در این کشور، روز دوشنبه اعلام کرد که در دور بعدی انتخابات راه را برای نیروهای دیگر در حزب خود فراهم می‌ کند و از کاندیداتوری مقام صدراعظمی آلمان برای بار پنجم صرف‌ نظر خواهد کرد.

مرکل پس از اعلام نتایج انتخابات ایالت «هسن» همچنین به یکی از گمانه زنی هایی که در  اتحادیه اروپا از دیر باز مطرح شده بود، پایان داد. صدراعظم آلمان به صراحت گفت که هیچ گونه تلاشی برای دستیابی سمت های رهبری در اتحادیه اروپا نخواهد کرد. شماری از ناظران احتمال تبدیل عرصه فعالیت و کار مرکل از برلین به بروکسل را بعید نمی دانستند. آنان به این باور بودند که مرکل یا به عنوان رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و یا هم به سمت رئیس شورای اروپا به کارش ادامه خواهد داد. هردو پُست مذکور سال آینده برای فرد جدیدی خالی می شوند.

برخی از ناظران معتقدند نتایج این انتخابات که شباهت زیادی با نتایج انتخاباتی در ایالت بایرن دارد، می‌تواند ادامه کار دولت ائتلافی در برلین و هم‌چنین ادامه صدراعظمی آنگلا مرکل را با چالش روبرو کند. تصمیم امروز خانم مرکل احتمالا اولین نشانه‌های بارز این بحران در دولت ائتلافی خواهد بود.

آنگلا مرکل این دور از ریاست دولت را با اختلافات بسیار با «هورست زهوفر» رهبر حزب سوسیال مسیحی و متحد اصلی حزب مرکل شروع کرد. تلاش‌ های اولیه برای تشکیل یک دولت ائتلافی با احزاب لیبرال و سبزها به جایی نرسید و دولت ائتلافی با سوسیال دموکرات‌ ها نیز پیوسته در اختلافاتی درگیر شد که باز کردن درهای آلمان در سال 2015 به روی پناهندگان از مسائل اصلی آن بوده است.

به باور برخی از ناظران این سیاست به قدرت گیری حزب راست افراطی، جایگزین برای آلمان، منجر شد که حالا در تمام ایالت‌ های این کشور وارد مجلس‌ های ایالتی شده است. 

تصمیم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، درباره کناره‌ گیری از سیاست و انصراف از کاندیداتوری مقام صدراعظمی در دور بعدی انتخابات پارلمانی این کشور در سال 2021 خبر خوشی برای اروپا نیست.

این اقدام مرکل با واکنش‌ های وسیعی در میان سیاستمداران و رسانه‌ های کشورهای جهان روبرو شد.

کسی که بیشتر از همه در صحنه اروپا از خداحافظی مرکل از سیاست متاثر خواهد شد، رئیس جمهور فرانسه است، زیرا وی در نظر داشت تا اصلاحات خود در حوزه واحد پولی یورو را «با پشتوانه دوست خوبش مرکل» تطبیق دهد. بنابراین قطعا احتمال این می رود که یک نوع بی نظمی در یک فاصله زمانی ایجاد شود.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه پس از اعلام کناره گیری مرکل گفت که با توجه به رشد احزاب راست گرا در آلمان و در اروپا این تصمیم «آرامش بخشی» نیست. ماکرون به رشد حزب جایگزین برای آلمان در این کشور اشاره کرد و گفت: «من این پدیده را مسئله‌ ای اروپایی می‌ دانم که منحصر به آلمان نیست.» ماکرون افزود که به ویژه در فرانسه نیز نیروهای راست گرا از قدرت زیادی برخوردارند.

مرکل از مهم‌ ترین متحدان رئیس جمهور فرانسه در اروپاست.

نقش سیاست مرکل در آلمان آن چنان طولانی بود که خلاء او قطعا احساس خواهد شد. مرکل در زمانی که دو موضوع پایه‌ ای «عدالت اجتماعی و امور مالی» جامعه را به چالش کشیده بود برای اجرای سیاست مدل بازار اقتصاد آزاد آلمان مبارزه کرد. 

روند طولانی کناره‌ گیری مرکل از قدرت، عاملی است که می‌ تواند موجب بروز «یک دوره بی‌ ثباتی در بزرگ‌ ترین بازار اقتصادی اروپا» شود. پیش‌ بینی می‌ شود که «جنگ قدرت برای کسب مقام کاندیداتوری صدراعظمی و به دست گرفتن سکان حزب دموکرات مسیحی مرکل، دوره آشفته‌ ای را به وجود خواهد آورد. 

مبارزه درون حزبی سه کاندیدای مطرح حزب دموکرات مسیحی آلمان برای کسب مقام رهبری این حزب و کاندیداتوری صدراعظمی آلمان دلیل این آشفتگی خواهد بود.

به طور کلی غروب کار سیاسی مرکل برای اروپا خبر بدی است. اروپا در تاریخ خود چنین سیاستمدار برجسته‌ ای را تجربه نکرده است.

آلمانی که او از سال 2005 رهبری می‌ کند سخت‌ ترین بحران‌ های قرن از جمله بحران مالی را بدون خسارت پشت سر گذاشته است. از بحران مالی یونان گرفته تا بحران پناهندگی در سال 2015، نقش برجسته مرکل دیده شده است.

«یانیس ایمانوالیدیس» رئیس موسسه تحقیقاتی موسوم به «مرکز پالیسی اروپایی» می گوید: «اروپا بدون مرکل ممکن است اما آنگلا مرکل در اکثر کشورهای اروپایی با حرمت نگریسته می شود، زیرا مرکل به عنوان یکی از سران اروپایی با مدت زیاد خدمت، تجارب زیادی در اروپا دارد. در کل، از منظر اروپایی و از دید اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا ثبات در برلین برای اروپا از اهمیت خاصی برخوردار است. زیرا در عصر ناامنی و بی اطمینانی، داشتن ثبات یک از دارایی های خیلی مهم است.»

با این حال، برای اکثر ناظران، کناره گیری آنگلا مرکل از سیاست که با انصراف وی از کاندیداتوری برای ریاست حزب دموکرات مسیحی آغاز می شود، چندان هم غیرمنتظره نبود. زیرا به دلیل اختلافات داخلی در ائتلاف بزرگ این کشور، توانمندی اجرای عمل مرکل به شدت صدمه دیده بود.

با توجه به این اختلافات، نتایج خیلی بد انتخابات محلی در ایالات بایرن و هسن و پیامدهای آن بر ائتلاف بزرگ این کشور از قبل قابل پیش بینی بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.