پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

خداحافظی آنگلا مرکل از صدراعظمی آلمان تا دو سال دیگر؛

قدرتمندترین سیاستمدار زن جهان از قدرت کناره گیری می کند

مرکل گفت در سال ۲۰۲۱ بعد از پایان چهارمین دوران صدراعظمی‌اش از قدرت کناره‌گیری می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،«آنگلا مرکل» به عنوان قدرتمندین سیاسمتدار زن در  اروپا و جهان اعلام کرده است که از رهبری حزبش کنار می رود و در سال 2021 نیز از صدر اعظمی آلمان کناره گیری می کند.

صدراعظم آلمان به رهبران حزب دموکرات مسیحی گفته است که او دیگر در ماه دسامبر سال جاری خود را نامزد رهبری حزب نخواهد کرد.

پس از ریزش آرای حزب «دموکرات مسیحی» آلمان به رهبری آنگلا مرکل در انتخابات ایالت «هسن» که یکشنبه ۲۸ اکتبر برگزار شد، صدر اعظم آلمان اعلام کرد که در کنگره بعدی حزب دموکرات مسیحی، نامزد ریاست حزب نخواهد شد. مرکل گفت در سال ۲۰۲۱ بعد از پایان چهارمین دوران صدراعظمی‌اش از قدرت کناره‌گیری می‌کند.

آنگلا مرکل در سخنان خود دراین باره گفت: ««به عنوان صدراعظم آلمان و رئیس حزب دموکرات مسیحی مسئولیت تمام موفقیتها و شکستها به عهده من است. نتیجه انتخابات ایالتی هسن پیام روشنی بود مبنی بر اینکه به شکل کنونی نمی‌توان ادامه داد.»

مرکل ۶۴ ساله از سال ۲۰۰۰ تاکنون ریاست حزب دموکرات مسیحی آلمان را برعهده دارد.

این اولین بار است که صدراعظم آلمان از ریاست حزب دموکرات مسیحی کناره‌ گیری می‌کند. به این ترتیب برخلاف تمام رهبران گذشته این کشور صدراعظم آلمان دیگر مقام ریاست حزبش را نخواهد داشت.

صدراعظم آلمان در این باره گفت: «به خوبی می‌دانم که چنین اقدامی در تاریخ آلمان بی‌سابقه است. من این تصمیم را با سنجیدن جنبه‌های مختلف آن گرفتم. من به عنوان صدراعظم آلمان متولد نشدم.»

نتایج انتخابات روز گذشته در ایالت هسن که گویای شکست سنگین حزب دموکرات مسیحی بود می‌تواند از جمله عوامل موثر در تصمیم مرکل بوده باشد. نتایج اولیه انتخابات ایالت هسن نشان می‌دهد که حزب مرکل نسبت به انتخابات قبلی حدود ۱۱ درصد آرای خود را از دست داده است.

تحولات سیاسی در آلمان در ماه‌های گذشته باعث افزایش اقبال به حزب راستگرای افراطی «آلترناتیو برای آلمان» شده که اکنون نمایندگانش وارد مجلس های ایالتی تمام ایالت‌های المان شده‌اند.

شکست در انتخابات ایالت هسن و پیش از آن نتایج انتخابات ایالت «بایرن» از تزلزل موقعیت مرکل حکایت دارد و اکنون با اعلام این که او نامزد ریاست حزب نمی‌شود، وضعیت برای حزب دموکرات مسیحی متزلزل‌تر خواهد شد.

تضعیف مرکل در خانه، جایگاه او را در اروپا نیز تضعیف می‌کند به ویژه که پرونده مهم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا همچنان لاینحل روی میز مانده است و بحران تصویب بودجه ایتالیا و چشم‌انداز اقبال به احزاب پوپولیستی در اروپا از جمله نگرانی‌هایی است که برای رفع آنها نقش آلمان محوری است.

آنگلا مرکل متولد 1954 در «هامبورگ» است. او جوانی و تحصیلاتش را در این شهر گذراند. وی پس از اتحاد دو آلمان وارد سیاست و سال 1990 نماینده مجلس از حزب دموکرات مسیحی شد. او سال 1991 از طرف «هلموت کهل» صدراعظم سابق به‌عنوان وزیر زنان و جوانان انتخاب و سال 1994 نیز وزیر محیط زیست شد. 

خانم مرکل از سال 2000 تاکنون ریاست حزب دموکرات مسیحی بوده است. وی سال 2005 به‌عنوان اولین زن در تاریخ آلمان صدراعظم کشورش شد. در انتخابات ایالتی دیروز در «هسن» آلمان حزب دموکرات مسیحی به رهبری مرکل با کاهش 11 درصدی آرا نسبت به سال 2013 مواجه و باعث انتقادات زیادی در میان حامیانش شد.

 

واکنش امانوئل ماکرون

«امانوئل ماکرون»رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه به تصمیم آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برای کناره گیری از سمت خود در سال ۲۰۲۱ میلادی واکنش نشان داد و آن را «تصمیمی به غایت شایسته» توصیف کرد.

رئیس جمهور فرانسه ضمن تحسین برانگیز خواندن قصد صدراعظم آلمان برای کنار رفتن از پست فعلی و نیز ریاست حزب تحت رهبری اش خاطرنشان کرد: «این تصمیم اوست و من آنرا بسیار مسئولانه و به غایت شایسته توصیف می کنم.»

امانوئل ماکرون که در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر اتیوپی سخن می گفت در ادامه یادآورد شد: «خانم مرکل هرگز ارزش های اروپا را فراموش نکرده و با شجاعت تمام هدایت کشورش را در دست دارد.»

رئیس الیزه همچنین با اشاره به اوج گرفتن جریان های راست افراطی این مسئله را منحصر به آلمان ندانست و تاکید کرد: «نتایج انتخابات ایالت هسن پیشروی چندین حزب، به خصوص تشکل «آلترناتیو برای آلمان»را به همراه داشت که این از نظر من یک پدیده اروپایی است.»

آقای ماکرون در پایان تصریح کرد: «تقویت جریان راست افراطی در اروپا به این معنی است که دیگر احزاب در ارائه پاسخی برای فرونشاندن خشم و ترس مردم ناکام بوده اند.» به گفته وی «نباید این خشم و ترس را پنهان کرد بلکه بهترین کار مواجه با آنها از روبرو است .»

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.