برخی از ناظران معتقدند نتایج انتخابات روز یکشنبه که شباهت زیادی با نتایج انتخاباتی بایرن دارد، می‌ تواند ادامه کار ائتلاف بزرگ در برلین و ادامه صدراعظمی آنگلا مرکل را با چالش روبرو کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری آلمان گزارش داد مطابق نتایج اولیه انتخابات ایالتی «هسن»، دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات هر کدام به نسبت انتخابات قبلی حدود 11 درصد کمتر رای کسب کرده‌اند. پیروز این انتخابات حزب سبزهاست.

برای اولین بار حزب جایگزین برای آلمان با پشت سر گذاردن حد نصاب 5 درصدی وارد پارلمان شد. بدین ترتیب پارلمان ایالت هسن شش‌ حزبی شده است.

برنده بزرگ این انتخابات حزب سبزهاست که دست‌ کم 8 درصد بیشتر از دوره قبل رای به دست آورده است. حزب راست گرای جایگزین برای آلمان نیز تقریبا به همین میزان آرای بیشتری نسبت به 5 سال پیش کسب کرده است.

حدود 4 میلیون و 400 هزار شهروند این ایالت مرکزی آلمان به پای صندوق‌ های رای فراخوانده شده بودند.

پارلمان ایالت هسن دارای 124 کرسی است که 55 نماینده به طور مستقیم و 55 نماینده از طرف لیست احزاب به این مجلس راه می‌ یابند.

نتایج اولیه شمارش آرا به قرار زیر است:

حزب دموکرات مسیحی آلمان: 27.2 درصد (11.1 درصد کمتر از انتخابات 2013)  35 کرسی

حزب سوسیال دمکرات آلمان: 19.8 درصد (10.9 درصد کمتر از انتخابات 2013)  26 کرسی 

حزب سبزها: 19.6 درصد (8.5 درصد بیشتر از انتخابات 2013)  25 کرسی

حزب چپ‌ ها: 6.1 درصد (0.9 درصد بیشتر از انتخابات 2013)  8 کرسی

حزب دموکرات‌ های آزاد (لیبرال‌ ها): 7.7 درصد (2.7 درصد بیشتر از انتخابات 2013)  10 کرسی

حزب جایگزین برای آلمان:   13.2 درصد (9.1 درصد بیشتر از انتخابات 2013)  17 کرسی

حزب راست گرای جایگزین برای آلمان در این انتخابات برای نخستین بار به پارلمان ایالتی راه یافت. به این ترتیب این حزب پوپولیستی در تمام پارلمان‌ های ایالتی آلمان حضور دارد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان پیش از این انتخابات بارها گفته است که نتایج انتخابات پارلمانی نباید به عنوان نشانه‌ نارضایتی از دولت ائتلافی فدرال ارزیابی شود. اما برخی از ناظران معتقدند نتایج این انتخابات که شباهت زیادی با نتایج انتخاباتی در ایالت «بایرن» دارد، می‌ تواند ادامه کار ائتلاف بزرگ در برلین و ادامه صدراعظمی آنگلا مرکل را با چالش روبرو کند.

با این همه بیش از نیمی از رای‌ دهندگان معتقدند عملکرد دولت ائتلاف بزرگ در برلین متشکل از احزاب سوسیال و دموکرات مسیحی و حزب سوسیال دموکرات در سقوط آرای دو حزب این ائتلاف در ایالت هسن نقش داشته است. بر همین اساس بسیاری از ناظران انتخابات ایالت هسن را برای دولت مرکزی سرنوشت‌ ساز خوانده‌ اند.

«کریستیان لیندنر» رئیس حزب دموکرات‌ های آزاد می‌ گوید احزاب دولت ائتلافی در برلین نزدیک به 20 درصد آرای خود را در ایالت هسن از دست داده‌ اند و این به معنای پشت کردن رای‌ دهندگان به دولت آنگلا مرکل و نارضایتی از عملکرد دولت فدرال است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.