عضو جمهوری خواه سنای آمریکا در سخنرانی ای که فرزند ترامپ هم در آن حضور داشت، با انتقاد شدید از عربستان سعودی، این کشور را حامی تروریسم دانست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه هیل نوشت: «رند پال» سناتور جمهوری خواه و عضو کمیته روابط خارجی سنا در سخنرانی خود در تجمع انتخاباتی در ایالت «مونتانا» که «دونالد ترامپ جونیور» فرزند دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم در آن حضور داشت، گفت: تروریسم به این علت در جهان وجود دارد که سعودی‌ ها تامین مالی آن را برعهده دارند. آمریکا دیگر نمی‌ تواند از رفتار بد سعودی‌ ها به عنوان بزرگترین خریدار سلاح های آمریکایی در جهان چشم پوشی کند. 

پال درباره جنگ یمن گفت: عربستان در جنگی دست دارد که ده‌ ها هزار نفر از غیرنظامیان در آن جان خود را از دست می‌ دهند.

 

DqjWllzX4AUCjL4

 

او به حاضران در این تجمع که بسیاری از آنها حامیان ترامپ بودند یادآوری کرد که عربستان در حملات یازدهم سپتامبر دست داشته و 15 تن از 19 هواپیماربا در این حادثه سعودی بوده اند.

او گفت: ریاض 20 هزار مدرسه مروج افراط گرایی را در پاکستان تامین مالی می‌ کند که علیه مسیحیان، یهودیان و هندو‌ها نفرت پراکنی می‌ کنند.

وی افزود: چرا ما تروریسم جهانی داریم؟ تروریسم به این علت در جهان وجود دارد که سعودی‌ ها تامین مالی آن را برعهده دارند. 

رند پال در تجمع حمایت از «مت روسندیل» کاندیدای جمهوری خواهان در سنا این سخنان را ایراد کرد. پسر ترامپ هم پس از رند پال در این تجمع سخنرانی کوتاهی داشت اما اصلا به عربستان هیچ اشاره ای نکرد.

 

DqjI3JzX0AABfL8

DqjAXk3WoAAi_Ph

 

رند پال پیش از این هم «عادل الجبیر» وزیر  خارجه عربستان را «گستاخ» توصیف کرده و گفته بود: 3 هزار نفر زندانی سیاسی بدون محاکمه در عربستان هستند که حدود هزار نفر از آنها بیش از 3 سال است که زندانی هستند.

او قصد دارد لایحه ای را برای رای گیری به سنا ارائه کند که فروش تسلیحات به ارزش 110 میلیارد دلار را به عربستان متوقف کند.

این در حالی است که کاخ سفید رابطه مستحکمی با عربستان سعودی دارد و این کشور را شریک استراتژیکی برای مقابله با ایران می بیند.

اما ترامپ با فشار روزافزونی از سوی سناتورهای جمهوری خواه برای ارزیابی مجدد دوستی آمریکا با عربستان پس از قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول مواجه است.

اعضای جمهوری خواه و دموکرات کمیته روابط خارجی سنا در تاریخ 10 اکتبر نامه ای به ترامپ نوشتند و خواستار تحقیق در مورد قتل خاشقجی و ارسال گزارش تحقیق به کنگره طی 120 روز آتی شدند.

اگر تحقیقات از دست داشتن مقامات در این پرونده پرده بردارد، امریکا مقامات مرتبط را تحریم خواهد کرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.