خدیجه چنگیز پس از سخنرانی اردوغان در حساب توئیتری خود در توئیتی به زبان عربی نوشت: جناب رئیس جمهور از شما به دلیل تسلیت تان به من و به خانواده جمال متشکرم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از روسیا الیوم، «خدیجه چنگیز» نامز «جمال قاشقجی» روزنامه نگار  منتقد عربستانی که در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید پس از سخنرانی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و فاش کردن برخی جزئیات قتل نامزدش از وی تشکر کرد.

خدیجه چنگیز  پس از سخنرانی اردوغان  در حساب توئیتری خود در توئیتی  به زبان عربی نوشت: جناب رئیس جمهور از شما به دلیل تسلیت تان به من و به خانواده جمال متشکرم.

وی در ادامه نوشت: من اول به خدا اعتماد دارم سپس به شما برای اجرای عدالت در محاکمه قاتلان جمال خاشقجی نامزدم اعتماد دارم. و به این افتخار می کنم که فرزند کشورمان ترکیه هستم.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در نشست هفتگی حزب «عدالت و توسعه» ضمن اعلام جزئیاتی درباره ماجرای قتل جمل خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول گفت: براساس اطلاعات موجود، او قربانی یک جنایت وحشیانه شده است.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه سخنرانی خود همچنین اظهار داشت: «قبل از ورود خاشقجی به سرکنسولگری مشخص می‌شود که نقشه ای برای او کشیده و برخی کارکنان از آن محل خارج شده‌اند. هارد دیسک دوربین‌های مداربسته کنسولگری قبل از ورود خاشقجی به این مکان، توسط گروهی که به استانبول آمده بودند، بیرون شده بود.مقامات ریاض در تاریخ 4 اکتبر قتل خاشقجی را رد کردند و سرکنسول عربستان سعودی با پذیرش خبرنگاران رویترز و نشان‌دادن کمدهای این مکان به آنان اقدامی گستاخانه انجام داد. ما در این زمینه مسئولیت داریم. با رفع ابهام درباره این مسئله توسط ما، کشورهای دیگر نیز وارد عمل شدند. ما نیز اعلام کردیم که برای شفاف‌سازی در این زمینه خواهیم کوشید. 

وی در ادامه افزود: سرکنسول عربستان سعودی ابتدا اجازه ورود به هیئت ترکیه را نداد. من برخورد وی را به اطلاع ملک سلمان رساندم. بدین ترتیب سرکنسول برکنار شد و به کشورش بازگشت. پس از اعلام خبر قتل خاشقجی در کنسولگری توسط توسط عربستان سعودی، دوباره با پادشاه این کشور گفتگو کردم. ریاض نیز اعلام کرد 18 تن از جمله سه کارمند کنسولگری بازداشت شده اند.

اردوغان تصریح کرد: شاید این جنایت در داخل کنسولگری عربستان سعودی به‌عنوان خاک این کشور انجام شده، اما این حادثه در ترکیه رخ داده است. عربستان سعودی با پذیرش مسئولیت این قتل گام مهمی برداشت. انتظار داریم عوامل این جنایت شناسایی و محاکمه شوند. شواهدی دال بر اقدامی برنامه‌ریزی شده در این زمینه داریم.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه گفت: پانزده نفری که خاشقجی را به قتل رسانده اند دستور را از چه کسی گرفته بودند؟ لازم است که این موضوع آشکار شود. در روز حادثه آن 15 نفر به دستور چه کسی به ترکیه آمدند و چرا ابتدا اجازه تفتیش کنسولگری داده نشد؟ چرا اظهارات متناقض ارائه شد؟ اگر کسی کشته شده، جسدش کجاست؟ اگر جسد وی به یک همدست ترک داده شده، این فرد کیست که مسئولان عربستان سعودی اعلام کردند. تا زمانی که به این سئوالات پاسخ داده نشود، این پرونده مختومه نخواهد شد. اطلاعات نشان می‌هد که این قتل از قبل برنامه‌ریزی شده است. 

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی  و سردبیر سابق روزنامه «الوطن» و ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» روز دوم ماه اکتبر جاری به منظور انجام امور رسمی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشد.

پلیس ترکیه ضمن تایید عدم خروج او از کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعلام کرده که همزمان با ورود او به این محل 15 مقام امنیتی عربستان نیز با دو پرواز وارد این شهر شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند.

روز پنجشنبه 18 اکتبر دادستانی استانبول نیز اعلام کرد که بررسی و تفحص واحدهای امنیتی و قضایی ترکیه از اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی مطابق با قوانین و معاهدات بین المللی ادامه دارد.

در پی فشارهای بین المللی گسترده عربستان به قتل خاشقی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد. عربستان سعودی در بیانیه‌ای که بامداد روز شنبه هفته جاری منتشر کرد رسما کشته شدن جمال خاشقجی در داخل کنسولگری این کشور در استانبول را تأیید کرد. دادستان کل عربستان سعودی در این بیانیه مدعی شد خاشقجی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری  جان خود را از دست داد و 18 شهروند سعودی در ارتباط با این حادثه بازداشت شده‌اند.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.